PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

اتحادیه محصولات فرهنگی، اتحادیه چاپخانه داران را غیر مجاز اعلام کرد!

مدیرمسوول چاپخانه افست فغانی با بیان این‌که یکی از دستاوردهای چاپخانه‌ها اشتغال‌زایی است و فعالیت واحدهای رایانه‌ای تنها به درآمد روزمره افراد محدودی می‌انجامد، گفت: پیش از این چاپخانه‌داران ساری زیر نظر اتحادیه محصولات فرهنگی فعالیت می‌کردند.

مدیرمسوول چاپخانه افست فغانی با بیان این‌که یکی از دستاوردهای چاپخانه‌ها اشتغال‌زایی است و فعالیت واحدهای رایانه‌ای تنها به درآمد روزمره افراد محدودی می‌انجامد، گفت: پیش از این چاپخانه‌داران ساری زیر نظر اتحادیه محصولات فرهنگی فعالیت می‌کردند.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ،  این اتحادیه نیز از فعالیت واحدهای کوچک خدمات رایانه‌ای حمایت می‌کند. مدتی قبل برای جلوگیری از فعالیت این واحدها پیگیری‌های قانونی انجام دادیم و اتحادیه محصولات فرهنگی به سرعت، تشکیل اتحادیه چاپخانه‌داران استان را غیر مجاز می‌دانست و خواستار منحل شدن آن شد.

 

سیدمرتضی فغانی عنوان کرد: اکنون این مشکل برای همه چاپخانه‌داران استان‌های سراسر ایران وجود دارد، به نظر می‌رسد حل این مسئله به همکاری و هماهنگی قوای مقننه و مجریه نیاز است.

 

وی در پاسخ به این سوال که «اکنون چاپخانه‌های شهرستان ساری زیر نظر کدام اتحادیه اداره شده و آن اتحادیه برای چاپخانه‌داران چه اقداماتی انجام داده می‌دهد؟» گفت: حدود یک سال است که اتحادیه چاپخانه‌داران استان مازندران دایر شده است و هنوز این اتحادیه پا نگرفته است. بنابراین، تاکنون این اتحادیه برای اعضای خود اقدامی چشمگیر نتوانسته انجام دهد.

 

وی ادامه داد: پیش از این چاپخانه‌داران ساری زیر نظر اتحادیه محصولات فرهنگی فعالیت می‌کردند. این اتحادیه نیز از فعالیت واحدهای کوچک خدمات رایانه‌ای حمایت می‌کند به طوری که مدتی قبل برای جلوگیری از فعالیت این واحدها پیگیری‌های قانونی انجام دادیم و اتحادیه محصولات فرهنگی به سرعت، تشکیل اتحادیه چاپخانه‌داران استان را غیر مجاز می‌دانست و خواستار منحل شدن آن شد.

 

مدیرمسوول چاپخانه افست فغانی یادآور شد: در دهه 1360 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فعالیت چاپخانه‌های کشور نظارت داشتند و کارهای چاپی را میان آنان تقسیم می‌کردند اما در سال‌های اخیر این نظارت برداشته شده و افراد برای کسب هزینه‌های روزانه خود به ایجاد واحدهای خدمات رایانه‌ای روی آورده‌اند.

 

وی افزود: برخی از این واحدها اکنون به موفقیت‌هایی رسیده‌اند که تعداد آثار چاپی‌شان به روزانه بیش از یک هزار نسخه رسیده است و شاید در برخی موارد با چاپخانه‌داران مشکل پیدا کرده باشند و مجبور شدند سیستم‌های کاری خود را به خارج از استان انتقال دهند اما با این شرایط همواره به کار خود ادامه می‌دهند.

 

فغانی با بیان این‌که فعالیت این واحدها به پس‌رفت یا ورشکستگی چاپخانه‌های قدیمی ساری انجامیده است، اظهار کرد: اکنون بسیاری از چاپخانه‌داران برای خروج از شرایط‌شان به تولید آثار لیتوگرافی می‌پردازند.

 

وی درباره محصولات چاپخانه افست فغانی توضیح داد: در این چاپخانه علاوه بر چاپ اوراق اداری، کتاب‌ هم چاپ می‌کنیم. سال گذشته حدود 90 هزار جلد کتاب را راهی بازار نشر و کتاب کردیم. اغلب این آثار به حفظ آثار و منابع درسی دانشگاه آزاد اسلامی ساری تعلق دارند.

 

این مدیرمسوول چاپخانه درباره چاپ کتاب بر ورق‌های 45 گرمی که یکی از دستاوردهای ناشری در دوازدهمین نمایشگاه کتاب شیراز بود، گفت: اغلب کتاب‌هایی که تولید می‌شوند با ورق 70 گرمی‌اند که اگر چاپخانه‌دار یا ناشری بخواهد از وزن کتاب بکاهد آن را بر ورق 60 گرمی چاپ می‌کنند.

 

فغانی ادامه داد: اما چاپ کتاب با ورق 45 گرمی سفید از کیفیت کتاب می‌کاهد و من تاکنون از وجود چنین ورقی در بازار نشر ایران بی خبر بوده‌ام و به نظر استفاده از این ورق در چاپ کتاب مناسب نیست.

 

وی درباره چاپخانه افست فغانی گفت: این چاپخانه در سال 1372 در شهر ساری با دو دستگاه چاپ و 13 کارگر فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون 17 دستگاه افست و 13 کارگر در آن کار می‌کنند. البته این‌که با افزایش تعداد دستگاه‌ها تعداد کارگرها یکسان‌اند جای سوال دارد که در این سال‌ها چه اتفاقی برای چاپخانه‌ها دارد رخ می‌دهد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه