PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

كتاب «شرح چاپ سنگی» بزودی در بازار نشر

مجید غلامی جلیسه، نویسنده و پژوهشگر صنعت چاپ گفت: كتاب «شرح مختصری بر چاپ سنگی» تا چند روز آینده منتشر خواهد شد كه در آن به چگونه پیدایش چاپ سنگی پرداختم.

مجید غلامی جلیسه، نویسنده و پژوهشگر صنعت چاپ گفت: كتاب «شرح مختصری بر چاپ سنگی» تا چند روز آینده منتشر خواهد شد كه در آن به چگونه پیدایش چاپ سنگی پرداختم.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، وی اظهار كرد: با گذشت حدود 220 سال از اختراع صنعت چاپ سنگی در جهان و حدود 185 سال از ورود این صنعت به ایران، متاسفانه باید از صنعت چاپ سنگی به عنوان هنری فراموش شده در ایران یاد کرد.

 

غلامی جلیسه ادامه داد: اساسا بعد از چاپ نخستین کتاب به شیوه سربی به سال 1233 قمری در تبریز، چاپ به ایران وارد شد، اما روح نشر زمانی در کالبد فرهنگ ایران دمیده شد که صنعت چاپ سنگی به ایران آمد و نخستین کتاب به این شیوه به سال 1249 قمری در شهر تبریز چاپ و انتشار یافت.

 

این نویسنده صنعت چاپ درباره كتاب جدید خود گفت: «شرح مختصری بر چاپ سنگی» عنوان اثری است که برای نخستین بار به صورتی کاملا مستند و دقیق در دو بخش به تاریخ و تکنیک چاپ سنگی در جهان و ایران می‌پردازد.

 

وی ادامه داد: موسسه بیاض به عنوان مرجعی تخصصی در حوزه کهنه‌چاپ‌های ایرانی و اسلامی و در راستای گسترش پژوهش در این حوزه تاکنون آثار متعددی را روانه بازار نشر كرده و اثر حاضر به عنوان تنها مرجع دقیق و تخصصی در حوزه تاریخ و تکنیک صنعت نشر در دوره قاجار خلا این گونه مباحث را در جامعه پژوهشی پر خواهد كرد.

 

این پژوهشگر صنعت چاپ با اشاره به بخش‌های این كتاب اظهار كرد: کتاب حاضر مشتمل بر دو بخش اصلی است که در بخش اول به گونه ای دقیق و پله به پله به تاریخ صنعت چاپ سنگی در اروپا و بعد از آن در آسیا اشاره شده است. این بخش از کتاب حاوی اطلاعات و تصاویری جدید و بکر از چاپ سنگی در دوره قاجار است و خوانندگان و علاقه‌مندان به تاریخ چاپ سنگی در دوره قاجار را با بسیاری از مطالب و پژوهش‌های جدید در این حوزه آشنا خواهد كرد.

 

وی ادامه داد: بخش دوم این کتاب ترجمه اثری است مختصر در باب تکنیک چاپ سنگی که به سال 1820 میلادی در انگلستان انتشار یافته است و محمدجواد احمدی‌نیا، کارشناس ارشد پژوهش هنر اقدام به ترجمه آن كرده است. از جمله نکات حائز اهمیت در این ترجمه آن است که به صورتی موجز و البته دقیق به معرفی چاپ سنگی و ابزار و ادوات و مراحل آن می پردازد و فاصله زمانی نزدیک انتشار آن با ورود صنعت چاپ سنگی به ایران را بیان می‌كند.

 

جلیسه در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: اثر حاضر به همت انتشارات عطف که فعالیت خود را با چاپ و انتشار آثار در حوزه کهنه‌چاپ‌های ایرانی و اسلامی از حدود یک سال قبل آغاز كرده، بزودی به شیوه‌ای کاملا نفیس و ارزشمند به جامعه پژوهش عرضه خواهد شد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه