PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چگونگی آشنایی با مراحل تولید کتاب منتشر شد

«تولید کتاب؛ از ابتدا تا انتها» عنوان کتابی است به قلم «آدریان بولاک». این اثر ضمن تشریح مراحل تولید کتاب در دو بخش، بسته کاری لازم را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد.

«تولید کتاب؛ از ابتدا تا انتها» عنوان کتابی است به قلم «آدریان بولاک». این اثر ضمن تشریح مراحل تولید کتاب در دو بخش، بسته کاری لازم را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد.

به‌ گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ساختار تولید کتاب مربوط به قرون وسطی است؛ اگرچه چاپ فراتر از انتظار تغییر کرده و این تغییر نیز ادامه دارد، کاغذ هنوز یک ماده خام طبیعی است که از درخت به دست می‌آید و صحافی نیز هنوز متصل کردن کاغذ به یکدیگر برای تولید یک جلد کتاب است.

 

تولید و خلق کتاب ـ چه به صورت نسخه چاپی یا محصول دیجیتالی ـ قبل از تبدیل به شکل محصول نهایی، نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی دارد؛ اثر «تولید کتاب؛ از ابتدا تا انتها» که براساس تجربیات «آدریان بولاک» نویسنده، در دو بخش تدوین شده است، مراحل تولید کتاب را همراه با برنامه‌ریزی و سازماندهی منظم توضیح می‌دهد.

 

این کتاب برای افرادی نوشته شده است که به طور معمول در تولید کتاب کار نمی‌کنند یا اصلاً تجربه نشر ندارند اما بدون آن‌که بدانند شروع کار چگونه و از کجاست می‌خواهند کتاب تولید کنند.

 

اثر «تولید کتاب؛ از ابتدا تا انتها» بیشتر بر آن‌چه باید انجام شود تا یک پروژه به سرانجام برسد و یک کتاب چاپ و صحافی شو تاکید می‌کند و کمتر به فرایندهای واقعی تولید کتاب که وظیفه چاپخانه و صحافی است می‌پردازد.

 

بخش نخست این اثر با عنوان «مدیریت پروژه و تولید» در چهار فصل تنظیم شده است؛ فصل نخست، مدیریت پروژه و چگونگی استفاده از آن برای برنامه‌ریزی و سازماندهی منابع و مکانیزم‌های تولید محصول را بیان می‌کند و مانند بقیه قسمت‌های کتاب، در آن از مطالعات موردی برای نشان دادن نکات عملی و روشن کردن مسائل استفاده شده است.

 

در فصل دوم، تأکید بر چگونگی کاربرد تئوری و عمل مدیریت پروژه برای مدیریت تولید نشر است. سپس به ارتباط تولید با دیگر وظایف مثل بخش ویرایش، بازاریابی و تامین‌کنندگان مواد در خارج از سازمان پرداخته و سپس نشان می‌دهد که چگونه یک کار آماده، برآورد قیمت می‌شود، برنامه‌ریزی شده و فرایند چاپ آن انتخاب می‌شود.

 

فصل سوم، به عملیات ساختن پروژه می‌پردازد. از این نقطه است که آن‌چه برنامه‌ریزی و سازماندهی شده به عمل در می‌آید و چگونگی نظارت مدیر بر پیشرفت پروژه برای جلوگیری از تاخیر در آن را نشان می‌دهد. این فصل سفارش تولید را مورد بحث قرار داده و این‌که برای انجام یک کار خوب قبل از پایان پروژه از چاپخانه چه بخواهیم و چگونه مشکلات را برای اجتناب از تکرار در پروژه بعدی درک کنیم.

 

فصل پایانی این بخش، راه‌های تبدیل یک متن ساده به یک کتاب چاپی یا دیجیتالی را نشان می‌دهد. در این فصل، گردش کارهای سنتی و رایج و همچنین گردش کار براساس XML را پوشش داده و اطلاعات مفیدی در مورد فایل‌های تصویری دیجیتال و قالب‌های آنها ارایه می‌دهد.

 

بخش دوم کتاب، با فصل مواد خام شروع می‌شود. فصل پنجم همه چیز از کاغذ، مرکب، چسب، پوشش و روکش و تأثیر آنها را بر محیط زیست بیان می‌کند. فصل ششم، به چاپ می‌پردازد و این‌که چه روش‌هایی اعم از افست یا دیجیتال، ورقی یا رول، تک رنگ یا چهاررنگ در اختیار داریم، اشکالات چاپی چیست و این‌که چه کنیم تا به دلایل آنها پی‌ببریم.

 

دو فصل آخر، به صحافی و امور تکمیلی (فصل هفتم)، تهیه مواد در انبار و همه موارد مهم دیگر برای انجام پروژه (فصل هشتم) می‌پردازند.

 

«آدریان بولاک» در 20 سال گذشته در برنامه‌های نشر در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه آکسفورد انگلستان استاد، سخنران و متخصص در مدیریت تولید و پروژه بوده است. در حال حاضر او مشاور انتشارات اکسفورد است که با تخصص در مدیریت پروژه و تولید، روش‌های تدریس خود را به اجرا می‌گذارد.

 

چاپ نخست کتاب «تولید کتاب؛ از ابتدا تا انتها» اثر «آدریان بولاک» با ترجمه محمد حسن فکری با شمارگان یک هزار و 500 نسخه در 247 صفحه از سوی انتشارات ویژه نشر راهی بازار کتاب شده است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه