PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

دعوت از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور در جشن صنعت چاپ

برخی از اهالی و پیشکسوتان صنعت چاپ بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی چاپخانه‌ها و به‌روز کردن چاپخانه‌های کشور به ماشین‌آلات روز دنیا تأکید کردند.

برخی از اهالی و پیشکسوتان صنعت چاپ بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی چاپخانه‌ها و به‌روز کردن چاپخانه‌های کشور به ماشین‌آلات روز دنیا تأکید کردند.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سیدمحسن علوی دهکردی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران چهارمحال و بختیاری درباره جایگاه صنعت چاپ در اشتغال‌زایی در کشور، اظهار داشت: طبق آمار موجود، دولت برای ایجاد یک جایگاه شغلی نیاز به 150 میلیون تومان سرمایه دارد، این در حالی است که با ارائه تسهیلات بانکی به چاپخانه‌داران به راحتی می‌توان فرصت‌های شغلی ایجاد کرد.

* علوی: لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی چاپخانه‌ها

وی با اشاره به ضرورت حمایت از صنعت چاپ، ادامه داد: دولت باید با حمایت‌های خود جلوی تعطیلی چاپخانه‌ها را بگیرد زیرا چاپخانه‌ها، کارخانه تولید فرهنگ و علم هستند. البته ارائه تسهیلات نباید بدون کارشناسی انجام شود و برای تحقق این امر باید یک تیم یا کمیسیون تشکیل شود و با بررسی دقیق شرایط چاپخانه‌های سطح کشور، نسبت به ارائه تسهیلات بپردازد.

* تأثیر برپایی مسابقات چاپ در پویایی صنعت چاپ کشور

علوی دهکردی در توضیح وضعیت فعالیت این استان در جشنواره‌های صنعت چاپ، گفت: تا سال گذشته به دلیل نبود چاپخانه قوی در استان در مسابقات آثار چاپی شرکت نمی‌کردیم اما با حمایت‌های دولت یازدهم توانستیم در مسابقات سال گذشته حضوری فعال داشته باشیم.

وی افزود: با اینکه در این مسابقات موفق به کسب مقامی نشدیم، اما شرکت در مسابقات آثار چاپی باعث شد که صنعت چاپ استان پرتحرک شود، بدون شک برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند باعث پویایی صنعت چاپ در کشور شود.

* نیاز صنعت چاپ شهرستان‌ها به نوسازی

علوی درباره وضعیت صنعت چاپ در استان چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر 25 چاپخانه در این استان به فعالیت می‌پردازند، که از این میان تنها یک چاپخانه بزرگ وجود دارد که با تکنولوژی روز فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: با نگاهی به چاپخانه‌های موجود در شهرستان‌ها متوجه خواهیم شد که صنعت چاپ در شهرستان‌ها نیاز به نوسازی دارد. خوشبختانه چاپخانه‌های بسته‌بندی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند اما باید روی نشر تمرکز کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

علوی ضمن تشریح برنامه‌های استان چهارمحال و بختیاری برای روز ملی صنعت چاپ، گفت: خداوند به ما توفیق داد تا در روز اصناف از پیشکسوتان صنعت چاپ تقدیر کنیم، همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در روز ملی صنعت چاپ نیز نشستی را با حضور چاپخانه‌داران استان خواهیم داشت تا به بررسی صنعت چاپ استان بپردازیم.

*برازش: دعوت از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور در جشن صنعت چاپ

در ادامه محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر از ارسال آثار برای شرکت در بخش مسابقات چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ خبر داد و گفت: دریافت آثار آغاز شده و چاپخانه‌داران و پژوهشگران سراسر کشور می‌توانند آثار خود را برای شرکت در مسابقات به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: هم اکنون آثاری از استان‌های کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این آثار پس از دریافت به کارگروه‌های داوری ارسال می‌شوند تا نسبت به ارزیابی آنها اقدام شود.

برازش با اشاره به این مطلب که دعوت از نمایندگان مجلس برای حضور در جشن صنعت چاپ در دستور کار این دفتر قرار گرفته است، افزود: از طریق دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال رایزنی برای دعوت از نمایندگان ملت به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور در چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ هستیم، همچنین دعوت از معاونان وزیر ارشاد، مدیران کل ارشاد استان‌ها، چاپخانه‌داران، فعالان و کارشناسان حوزه چاپ و پیشکسوتان در حال انجام است.

* کریمی: جشنواره صنعت چاپ، به رشد و بالندگی رسیده است

در ادامه حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی، بیان داشت: با نگاهی به جشنواره‌های گذشته متوجه خواهیم شد که سال به سال به کیفیت و کمیت جشنواره افزوده شده است، یعنی بخش‌هایی در این جشنواره وجود دارد که در یک برنامه‌ریزی بلند مدت، ما را به اهداف‌مان نزدیک می‌کند.

وی اضافه کرد: جشنواره بهانه‌ای است تا شرح حالی از آخرین وضعیت صنعت چاپ کشور را بیان کنیم تا ببینیم که اقدامات استان‌های مختلف در سال گذشته چگونه بوده است. امسال چندین استان دیگر در کنار استان تهران برای برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ اعلام آمادگی کردند که این نشانگر رشد و پیشرفت جشنواره است. باید با یک برنامه‌ریزی صحیح تعداد استان‌های حاضر در جشنواره را افزایش دهیم تا شاهد یک جشنواره 100 درصد ملی باشیم.

* لازمه پیشرفت صنعت چاپ، عقب نماندن از علم روز است

حجت‌الاسلام کریمی، فراگیری علم روز را در صنعت چاپ ضروری دانست و گفت: هر صنعتی در حال پیشرفت است و صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین لازمه پیشرفت صنعت چاپ این است که ما از علم روز عقب نمانیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرایط برای بهره‌گیری و رسیدن به تکنولوژی روز در صنعت چاپ مهیا است. هر ساله تعداد زیادی از اهالی چاپ از نمایشگاه‌های بزرگ صنعت چاپ در نقاط مختلف دنیا بازدید می‌کنند و این بهترین فرصت برای فراگیری و ورود تکنولوژِی روز دنیا به کشور است.

* صنعت چاپ رو به فرسودگی و کهنه شدن است

حجت‌الاسلام کریمی با اشاره به ضرورت نوسازی تجهیزات صنعت چاپ، گفت: علاوه بر پایتخت بسیاری از استان‌ها در عرصه چاپ و نشر فعال هستند اما باید توجه داشت که این صنعت رو به فرسودگی و کهنه شدن است، بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که صنعت چاپ به سرعت به روز شود تا از تکنولوژی روز دنیا عقب نماند.

وی افزود: امیدوارم با عزمی ملی و با حمایت از بخش‌های فرهنگی در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده شده است، فرهنگ به داد اقتصاد کشور برسد.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه