PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

قدمت صدساله چاپ در بوشهر/ شیوه سنتی دیگر پاسخگو نیست

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: امروز صنعت چاپ بیش از هر زمانی نیاز به حمایت مسئولان دارد تا بتواند روی پای خودش ایستاده و مستقل شود.


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: امروز صنعت چاپ بیش از هر زمانی نیاز به حمایت مسئولان دارد تا بتواند روی پای خودش ایستاده و مستقل شود.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، جمعی از مسئولان چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ درباره چگونگی برپایی این جشنواره اعلام نظر کردند.

در ابتدا حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر درباره نقش مهم و تأثیرگذار صنعت چاپ، اظهار کرد: متأسفانه صنعت چاپ با توجه به نقش تأثیرگذاریش در جامعه به خوبی معرفی نشده و نقش آن کمرنگ دیده می‌شود. از این رو برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌ها می‌تواند کمک کند تا مردم با نقش پررنگ صنعت چاپ در اقتصاد و فرهنگ آشنا شوند.

* ماحوزی: قدمت یکصد ساله صنعت چاپ در استان بوشهر

وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره صنعت چاپ گفت: خوشبختانه هر ساله مسابقات آثار چاپی در دل جشنواره صنعت چاپ برگزار می‌شود و فضای رقابتی خوبی را در میان اهالی صنعت چاپ ایجاد می‌کند، اما باید به این نکته توجه داشت که تا زمانی که هدف مشخصی پشت برگزاری این جشنواره نباشد، نمی‌توان شاهد پیشرفت خاصی بود.

ماحوزی افزود: اگر به پیشرفت صنایع مختلف نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که پیشرفت هر صنعتی با برنامه‌ریزی انجام می‌شود و صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع دارد تا پله‌های پیشرفت و توسعه را یکی پس از دیگری طی کند.

وی به قدمت یکصد ساله صنعت چاپ در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: استان بوشهر در صنعت چاپ قدمتی صد ساله دارد و این افتخار را داریم که یکی از قدیمی‌ترین چاپخانه‌های کشور در استان بوشهر است. در این راستا امسال اهالی صنعت چاپ بوشهر جشن صدمین سال تاسیس چاپخانه بوشهر را برگزار کردند.

* نیاز ناشران استان بوشهر به چاپخانه‌های مجهز

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به بهبود فضای کسب و کار صنعت چاپ در دولت یازدهم، بیان کرد: در بوشهر تعداد زیادی ناشر وجود دارد که همه نیاز به چاپخانه‌های مجهز دارند اما متأسفانه گران شدن کاغذ و کتاب در سال‌های گذشته مشکلات فراوانی را ایجاد کرده بود که در یک سال گذشته به شکل خوبی مدیریت شده است.

*عبادی: آمادگی استان همدان برای برگزاری جشنواره صنعت چاپ

در ادامه فاضل عبادی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری جشنواره صنعت چاپ در 10 استان کشور، عنوان کرد: تا سال‌های گذشته جشنواره صنعت چاپ محدود به پایتخت و چندین استان بزرگ بود، اما امسال استان‌های زیادی برای برگزاری جشنواره صنعت چاپ در استان‌های خود اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: خوشبختانه صنعت چاپ استان همدان در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و از این رو آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره صنعت چاپ در همدان اعلام می‌کنیم.

عبادی با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره صنعت چاپ، گفت: برگزاری جشنواره صنعت چاپ باعث تحرک اهالی این صنعت می‌شود زیرا تحت هر عنوانی اگر از اهالی صنعتی یادی شود، باعث رشد، توسعه و پویایی آن صنعت خواهد شد.

* کلاری: شیوه سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای صنعت چاپ نیست

در پایان سعید کلاری، یکی از کارشناسان حوزه چاپ بیان کرد: در حال حاضر وضعیت صنعت چاپ کشور چندان مناسب نیست و نیاز به نوسازی دارد. تغییر نگرش مدیران چاپخانه‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به پیشرفت این صنعت کمک کند زیرا هم‌اکنون دید بیشتر مدیران سنتی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 10 درصد چاپخانه‌ها پیشرو و بقیه مقلد آن 10 درصد هستند. امروزه مدیریت چاپخانه‌ها به یک علم تبدیل شده و نیاز به اطلاعات فنی بالایی دارد. اگر اهالی صنعت چاپ خواستار پیشرفت در صنعت چاپ هستند باید به فکر نوسازی و تجهیز چاپخانه‌های خود باشند زیرا شیوه سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای صنعت چاپ نیست.

مدیر چاپخانه «ناب نقش» با اشاره به ضرورت نوسازی تجهیزات صنعت چاپ، اظهار کرد: با بررسی چاپخانه‌های سرشناس به این نکته می‌رسیم که این چاپخانه‌ها شیوه سنتی را کنار گذاشته و با علم روز جلو می‌روند.

وی با اشاره به حمایت‌‌های دولت یازدهم از صنعت چاپ گفت: خوشبختانه دولت یازدهم با تدبیر خود امید را به صنعت چاپ برگرداند. اگر قیمت کاغذ را در یک سال گذشته بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که قیمت کاغذ در این دولت به ثبات رسیده است. چنین فضایی بدون شک در پیشرفت صنعت چاپ کشور تأثیرگذار است.

کلاری به تغییرات در دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: بسیار خوشحالیم که پس از سال‌ها فردی از بدنه این صنعت به دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده و سکان هدایت صنعت چاپ کشور را در دست گرفته است. بدون شک حضور نخبگان این صنعت در بخش‌های دولتی می‌تواند به توسعه صنعت چاپ کمک کند زیرا این افراد مشکلات صنعت چاپ را درک کرده‌اند.

کلاری با گلایه از کمرنگ بودن اخبار صنعت چاپ در رسانه‌ها گفت: متأسفانه به اخبار صنعت چاپ چندان توجهی نمی‌شود و تنها جشنواره صنعت چاپ است که برای مدتی کوتاه، اخبار صنعت چاپ را به ویترین خبرهای فرهنگی کشور می‌برد. امیدوارم که این وضعیت در آینده تغییر کند.

مدیر چاپخانه ناب نقش با تشکر از تکریم مقام پیشکسوتان در جشنواره صنعت چاپ، بیان کرد: پیشکسوتان سرمایه‌های این صنعت هستند و باید از تجربه آنها استفاده کرد. تجلیل از مقام پیشکسوتان صنعت چاپ یکی از مراسمی است که هر ساله در دل جشنواره صنعت چاپ برگزار می‌شود و امیدواریم که ادامه داشته باشد.

این کارشناس صنعت چاپ ادامه داد:‌ تجربه به ما نشان داده است که در حوزه فرهنگ اگر هنر افراد دیده شوند، شاهد پیشرفت خواهیم بود. خوشحالیم که جشنواره صنعت چاپ در سال‌های گذشته فرصت دیده شدن را به اهالی فرهنگ داده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930601000356#sthash.SXNEXDry.dpuf

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه