PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

قهقرای صنعت چاپ در هگمتانه !!!

طی 7 سال گذشت اتحادیه‌ای تعطیل بوده كه فعال بودن آن برای رونق بخشیدن به صنعت چاپ استان همدان از اهمیت بالایی برخوردار است.

طی 7 سال گذشت اتحادیه‌ای تعطیل بوده كه فعال بودن آن برای رونق بخشیدن به صنعت چاپ استان همدان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران روزنامه محلی پیام همدان نموشت :این اتحادیه به دلایل مختلفی از جمله به حد نصاب نرسیدن اعضا، 7 سال است كه در تعطیلی به ‌سرمی‌برد و همین موجب شده چاپخانه ‌داران استان ازحمایت كافی برخوردار نباشند.

 

تا زمانی كه این اتحادیه احیا نشود مشكلات بسیاری چون حمایت نشدن چاپخانه‌ها، نبود نظارت بر كار چاپخانه‌ داران و همچنین رسیدگی به شكایات مردم و آنها، خارج شدن اقلام چاپی از استان گلوی صنعت چاپ را می‌فشارد كه در نهایت به بیكار شدن تعداد زیادی كارگر و تعطیلی چاپخانه‌ها می‌انجامد.

 

این در حالی است كه به اعتقاد چاپخانه ‌داران استان، بخش خصوصی نقش خود را در تثبیت مركزیت همدان در چاپ غرب كشور ایفا كرده و سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی بزرگ‌ ترین چاپخانه غرب كشور در همدان، بخشی از این نقش بوده است و اكنون نوبت بخش دولتی است تا با احیای اتحادیه چاپخانه ‌داران استان همدان و جلوگیری از خارج شدن سرمایه و تعطیلی چاپخانه‌ها نقش خود را در كمك به صنعت چاپ ایفا كند.

 

البته ناگفته نماند كه تحریم ایران از سوی غرب و تورم و ركود اقتصادی نیز آسیب‌هایی به چاپخانه‌های استان وارد كرد اما اكنون زمان آن شده است كه مدیران مرتبط با احیای اتحادیه چاپخانه ‌داران استان همدان، دست آنهارا بگیرند و از تعطیلی آنها و بیكاری تعداد زیادی كارگر جلوگیری كنند. چاپ استان همدان با مشكلات فراوانی روبه ‌رو است كه نیازمند هم گرایی و همدلی است تا از وضعیت كنونی خارج شود.

 

 همدان اتحادیه فعالی ندارد

 

كارشناس چاپ و مدیر چاپ میهن همدان می‌گوید: بیشتر سفارشات ما از بخش دولتی است و همچنین سفارشات ما هر سال نسبت به سال گذشته كمتر می‌شود و دلیل كم شدن سفارشات را هم می‌توان زیاد بودن چاپخانه‌ها دانست. مسعود حاجیلو ادامه می‌دهد: تنها انتظاری كه از وزارت ارشاد می‌توان داشت این است كه كنترل بیشتری نسبت به كانون‌های تبلیغاتی داشته باشند كه كار را با اسم چاپخانه چاپ نكنند.

 

حاجیلو همچنین از نبود اتحادیه چاپخانه‌داران همدان گله‌مند است و می‌گوید: در استان همدان اتحادیه‌ای كه بخواهد به صورت فعال كار كند وجود ندارد و ما پیگیر این قضیه هستیم كه هر چه زودتر اتحادیه چاپخانه‌داران در همدان پا بگیرد.

 

وی در ادامه وضعیت چاپ استان همدان را تقریباً مطلوب می‌داند و اضافه می‌كند: دستگاه‌ هایی كه در این استان وجود دارد و نیروهایی كه در چاپخانه‌ها كار می‌كنند موجب این مطلوب بودن چاپ استان می‌شود منتها نزدیكی به مركز یك مقدار بر روی سفارشات تأثیر گذاشته است و نسبت به شهرهایی مثل تهران، قم و اصفهان سفارشات ما كمتر است.

 

كارشناس چاپ و مدیر چاپ میهن همدان بزرگترین مشكل چاپ را فرستادن كارها به شهرهای دیگر دانست و برای بهتر شدن وضعیت چاپ در استان همدان پیشنهاد داد: به نظرم اگر اتحادیه چاپخانه‌ داران، وزارت ارشاد و چاپخانه ‌داران با هم همكاری داشته باشند و از یكدیگر حمایت كنند وضعیت چاپ در استان همدان بهبود خواهد یافت.

 

 مشكل چاپ همدان، نزدیكی به پایتخت است

مدیر چاپ اهورا هم در ادامه می‌گوید: وضعیت سفارشات ما نسبت به سال گذشته بسیار كاهش داشته است و دلیل این كاهش را می‌توان ركود اقتصادی دانست. امیر برجیان بزرگترین مشكل چاپ استان همدان را نزدیكی به پایتخت و استان قم می‌داند و می‌‌افزاید: به دلیل نزدیكی همدان به تهران زمانی كه كار باكیفیت می‌خواهند كارها به تهران منتقل می‌شود به همین دلیل سرمایه‌گذاران این حرفه این انگیزه را ندارند كه در همدان دستگاه‌ها و چاپخانه خودشان را مجهز كنند. 

 

مدیر چاپ اهورا در خصوص انتظار خود از اداره ارشاد می‌گوید: یك شرایطی وجود دارد كه برای تهران هم حاكم است. همین قوانین هم برای شهرستان هست منتها یك بند به نام صلاح دید شهرستان وجود دارد به خاطر همین در شهرستان‌ها محدودیت خیلی بیشتر از تهران است. تنها انتظاری كه می‌توان داشت حمایت بیشتر است و همچنین یكسان‌سازی را رعایت كنند. وی در پایان برای بهتر شدن وضعیت چاپ در استان همدان می‌گوید: به نظرم اگر بیایند قوانین را به سمت بومی كار كردن ترویج دهند و مدیریت بیشتر و بهتری روی چاپخانه ‌داران داشته باشند وضعیت خوبی را در پیش خواهیم داشت.

 

نبود دستگاه‌های مجهز در همدان معضل شده است

 

مدیر چاپخانه پاسارگاد، هم می‌گوید: سفارشات ما هم از بخش خصوصی و هم از بخش دولتی است ولی وضعیت سفارشات ما نسبت به سال گذشته نامطلوب است و دلیل این نامطلوب بودن، نبود بازار كار است و این مسأله تنها برای صنعت چاپ نیست، بلكه كل صنایع به این شكل است. مهدی شعبانی، در خصوص انتظار خود از اداره ارشاد می‌گوید: به نظرم اداره ارشاد باید یك راهكارهایی را در نظر بگیرد كه ما بتوانیم با كشورهای خارجی كار كنیم و همچنین بیایند كاغذ را مانند سال‌های گذشته به صورت بازرگانی به چاپخانه‌داران بدهند.

وی بیان می‌كند: بزرگترین مشكل چاپ در استان همدان نبود دستگاه‌های مجهز است و متولی آن باید چاپخانه‌ها را حمایت كند كه دستگاه‌ها به‌روز شوند. در واقع وقتی دستگاه منظم و مرتب و همچنین به‌روز نباشد كار ما هم مسلماً كیفیت خوبی نخواهد داشت.

 

وزارت ارشاد باید چاپخانه‌داران را حمایت كند

 

مدیر چاپ ترنج ملایر در خصوص انتظارش از اداره ارشاد عنوان می‌کند که تنها انتظاری كه می‌توان داشت حمایت است. اداره ارشاد می‌تواند وام با سودهای پایین برای اعضا در نظر بگیرد تا اعضا بتوانند دستگاه‌های خودشان را مجهز كنند. مسعود مؤمنی، در ادامه می‌گوید: چاپ استان نسبت به جاهای دیگر تعریفی نیست و بیشتر كارهای چاپی خارج از استان انجام می‌شود به دلیل اینكه چاپخانه‌های استان به‌روز نیستند و امكانات لازم را كه باید داشته باشند، ندارند.

 

وی بزرگترین مشكل چاپ در استان همدان را نبود چاپخانه معتبر می‌داند و می‌گوید: به نظرم وزارت ارشاد باید یك برنامه‌ریزی برای چاپخانه‌هایی كه تیراژ كارهای‌شان بیشتر است و نسبت به چاپخانه‌های دیگر موفق‌ تر هستند داشته باشد و آنها را حمایت كنند تا به پیشرفت لازم دست پیدا كنند.

 

گرانی كاغذ و ركود چاپ

 

مدیر خانه چاپ می‌گوید: وضعیت سفارشات نسبت به سال‌های گذشته خوب نیست و بزرگترین دلیل این ركود، گرانی كاغذ است.

 

سعید جعفری بزرگترین مشكل چاپ در استان همدان را گرانی مواد اولیه می‌داند و می‌گوید: زمانی این مشكل حل خواهد شد كه اداره ارشاد چاپخانه‌داران را حمایت كنند تا به پیشرفت لازم نه ‌تنها استان همدان، بلكه تمام چاپخانه‌ داران كشور دست پیدا كنند.

مدیر خانه چاپ، وضعیت چاپ در استان همدان را ضعیف می‌داند و تأكید می‌کند: دلیل اصلی این ضعف، فرسوده بودن دستگاه‌ها و نبودن نیروی متخصص در چاپخانه‌های همدان است.

 

وی برای بهتر شدن وضعیت چاپ در استان همدان عنوان می‌کند: به نظرم وزارت ارشاد باید یك سری كلاس‌های آموزشی را در نظر بگیرد تا نیروهایی كه در چاپخانه كار می‌كنند به صورت حرفه‌ای آموزش ببینند تا بتواند كار خود را به نحو احسن انجام دهند تا به بهبود چاپ در استان كمك شود.

 

سفارشات ما نسبت به سال‌های گذشته كم شده است

 

مدیر چاپ سید جمال‌الدین می‌گوید: تمام ادارات خودشان كامپیوتر، لیتوگراف و... را دارند كه تمام كارهای چاپی را خودشان انجام می‌دهند و همین موجب شده حجم كار چاپخانه‌های استان كم شود. چند روزی است كه برای باطل کردن مجوزم اقدام کرده‌ام؛ زیرا كانون‌های تبلیغاتی زیاد شده است.

مجتبی حضرتی می‌گوید: به نظرم دولت باید بیاید وام با سود پایین برای چاپخانه‌داران در نظر بگیرد و كاری كنند كه ادارات كارهای چاپی خودشان به چاپخانه‌ها بدهند نه اینكه خودشان كارها را انجام دهند.

 

 كانون تبلیغاتی‌ها مالیات پرداخت نمی‌كنند

 

مدیر چاپ فردوسی هم می‌گوید: انتظاری كه بنده از ارشاد دارم این است كه جلوی كسانی كه بدون مجوز كار می‌كنند را بگیرند و یا به آنها فرصت دهند كه بیایند مجوز چاپ را بگیرند چون هیچكدام از این كانون‌ تبلیغاتی‌ها مالیات پرداخت نمی‌كنند و می‌آیند كار چاپخانه را به اسم چاپخانه چاپ می‌كنند و هیچ نظارتی بر روی این كانون تبلیغاتی‌ها نیست. به طور مثال اگر چاپخانه ‌داری یك نقطه را جابه‌جا بنویسد و چاپ كند كلی باید پاسخگو باشد در صورتی كه كسانی كه بدون مجوز كار می‌كنند به این صورت نیست.

 

احمد هاشمی‌ زاده، بزرگترین مشكل چاپ در استان همدان را حمایت نكردن چاپخانه‌ها توسط متولی چاپ در استان می‌داند و تأكید می‌کند: نبودن اتحادیه چاپخانه‌داران هم یكی از مشكلاتی است كه در استان وجود دارد. چون اگر مشكلی برای یكی از اعضا پیش بیاید كسی نیست كه ما بخواهیم پیش آن برویم و مشكلاتمان را حل كنیم.

 

مدیر چاپ فردوسی می‌گوید: اگر نظارت بر روی چاپخانه‌ها بیشتر باشد وضعیت بهتر هم خواهد شد؛ زیرا به دلیل اینكه نظارت و كنترل بر روی چاپخانه‌ها وجود ندارد خیلی از كارها و سفارشات در خارج از استان انجام می‌شود و همین موجب می‌شود كه وضعیت چاپ وضعیت قابل قبولی نباشد.

 

وی پیشنهاد می‌کند باید از هر سازمانی یك نفر بگذارند تا نظارت بر روی چاپخانه‌ها انجام شود و همچنین وزارت ارشاد، اتحادیه و اماكن همه باید با هم همكاری كنند تا ان‌شاءا... چاپ استان همدان هم پیشرفت كند.

 

 منتظر تصویب و ابلاغ هستیم

 

حمیدرضا فرسایی، رئیس اتاق اصناف استان همدان هم عنوان می‌کند که انتظار ما بر این بود كه اتحادیه چاپخانه‌داران در 11 شهریورماه سال 93 همزمان با روز صنعت چاپ تشكیل شود، حدود 10 ماه پیش اتاق اصناف تمام مكاتبات را به كمیسیون نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال كرده كه باید در این كمیسیون مصوبه مورد نظر تصویب و ابلاغ شود. که اتاق اصناف وظایف خود در حوزه اتحادیه چاپخانه‌داران را انجام داده است و درحال حاضر منتظر هستیم تا سازمان صنعت، معدن و تجارت باقی كارها را انجام دهد و بتوانیم انتخابات را در اتاق اصناف برگزار و رسماً اتحادیه چاپخانه‌داران را تشكیل دهیم. با این تفاسیر آنچه مسلم است اینكه در حال حاضر چاپخانه‌داران زیر نظر اتحادیه خاصی نیستند؛ چراكه قبلاً طرح بر این بود كه چاپخانه ‌داران زیر نظر اتحادیه‌های مختلفی نظیر اتحادیه كامپیوتر، محصولات فرهنگی و تزئینات تقسیم شوند اما با این طرح مخالفت شده است. بر اساس بررسی‌ها اكثر استان‌های كشور از اتحادیه چاپخانه‌داران برخوردار هستند و این در حالی است كه همدان نیز این قابلیت را دارد كه برای چاپخانه‌ داران اتحادیه مستقلی را تشكیل دهد.

 

ركود كاری

 

كارشناس چاپ و نشر شهر همدان هم با بیان اینكه 107 واحد چاپخانه در استان همدان فعال است،می‌گوید: از این تعداد 50 واحد در حوزه افست، 16 واحد در حوزه چاپ شیت، 32 واحد در حوزه چاپ دیجیتال، 2 واحد در حوزه لیتوگرافی و 7 واحد نیز در حوزه جعبه ‌سازی فعال هستند. با توجه به مركزیت شهرستان همدان قرار گرفتن بیش از سه‌چهارم مراكز و واحدهای چاپ استان در این شهرستان (یعنی تعداد تقریبی 30 مركز چاپ افست، تعداد 10 مركز چاپ سیلك، تعداد 13 مركز چاپ دیجیتال و مراكز لیتوگرافی و جعبه‌سازی در این شهر) از جمله مشكلات آنها را می‌توان در موارد زیر دانست:

گران بودن مواد مصرفی (نبودن مواد مورد نیاز چاپ با قیمت مناسب)

- بالا بودن هزینه‌های آب و برق و گاز و...

- بالا بودن هزینه اجاره‌ بها ملك و یا خرید ملك توسط مدیران چاپخانه‌ها با توجه به اینكه مكان واحد چاپی باید دارای كاربری تجاری از شهرداری باشد.

- ركود كاری

- خروج كارهای چاپی از استان

- بالا بودن تعرفه‌های گمركی

 

لیلا درویشی در ادامه می‌گوید: این شهرستان درحال حاضر به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد واحدهای چاپی فاقد اتحادیه است، بنابراین با توجه به رایزنی‌ها و مذاكرات متعدد انجام شده در طول 2 سال گذشته از طریق فرمانداری شهرستان و مجمع امور صنفی و اتاق اصناف و جلسات پی در پی و پیگیری اقداماتی در حال انجام است كه امید است به همین زودی‌ها تا پیش از روز بزرگداشت صنعت چاپ در شهریورماه 1394 مجدداً به احیا و تشكیل این اتحاد بینجامد كه با تشكیل این اتحادیه برخی معضلات فعلی موجود نظیر خروج كارهای چاپی از استان مراكز چاپ غیرمجاز حل و یا لااقل كمرنگ ‌تر خواهد شد و به ایجاد وحده رویه و رقابت سالم منجر می‌شود.

 

كارشناس چاپ و نشر شهرستان همدان در خصوص این سؤال كه آیا تا به حال جلوی كسانی كه بدون مجوز كار می‌كنند گرفته شده یا خیر، اشاره می کند: در سال‌های گذشته این اداره با تشكیل گروه ویژه‌ای اقدام به شناسایی واحدهایی كه بدون مجوز فعالیت چاپ داشته‌اند، کرده است. همچنین در مكاتبه با خود مدیران چاپ از آنها خواسته شده تا نسبت به معرفی اینگونه واحدها به اداره جهت اقدامات بعدی همكاری لازم را انجام دهند. در ضمن با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی درستی و نادرستی آنها نیز مبادرت به راهنمایی این گونه مراكز جهت انجام مراحل اداری در صورت دارا بودن شرایط دریافت مجوز كرده است.

 

درویشی درباره اینكه چرا كارها خارج از استان انجام می‌شود، بیان كرد: در خصوص جلوگیری از این امر اقداماتی نظیر مكاتبه با فرماندار محترم مبنی بر توجیه مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان مبنی بر چاپ موارد چاپی در داخل استان، درخواست از ذی ‌حسابان ادارات مبنی بر تأیید نكردن فاكتورهایی كه خارج از استان خدمات چاپ ارائه شده، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های چاپ استان در كنار سایر نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری با هدف اطلاع‌رسانی به عموم مردم، برگزاری جلسات متعدد با مدیران كانون‌های آگهی و تبلیغاتی به عنوان اهرم مهم و پل ارتباطی در این امر و ملزم کردن آنها به ارائه سفارشات از مشتری به چاپخانه‌های داخل استان، با توجه به، به‌ روز شدن دستگاه‌های چاپ درخواست از ناشران و مؤلفان جهت ارائه سفارش چاپ كتب به چاپخانه‌های داخل استان، برگزاری جلسه با مدیران چاپ جهت منطقی کردن قیمت خدمات با هدف جذب بیشتر از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص است.

 

اتحادیه چاپخانه ‌داران زیرمجموعه‌ای از اتحادیه‌های مختلف

 

مدیر چاپخانه پیام ‌رسانه همدان نیز می‌گوید: حدود 7 سال است كه اتحادیه چاپخانه ‌داران این استان منحل شده است و این اتحادیه زیرمجموعه‌ای از اتحادیه‌های مختلف شده كه هیچكدام هم این موضوع را قبول نكرده‌اند.

 

نصرت ‌ا... طاقتی‌احسن، در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: در 3 سال گذشته بر اساس پیگیری‌های انجام شده مقرر شد كه طبق قانون جدید به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا از یك تبصره استفاده و یك اتحادیه مستقل تشكیل شود، که رئیس اتاق اصناف استان همدان هم خبر تشكیل اتحادیه مستقل را حدود یك سال پیش اعلام كرد كه موظف بود در كمتر از 3 ماه اعضای اتحادیه را شناسایی، جذب و انتخابات اتحادیه را برگزار كند.

 

وی اضافه می‌کند: متأسفانه به دلیل كوتاهی و كم‌لطفی اتاق اصناف استان همدان این خبر كه بارها و بارها در جراید، نشریات، مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام شده بود هنوز عملی نشده است.

 

طاقتی‌احسن تأكید می‌کند که انتظار داریم تكلیف اتحادیه چاپخانه ‌داران استان همدان روشن شود، و البته امیدواریم هر كدام از مسئولان در خبررسانی پیش‌دستی نكنند و فقط برنامه‌هایی را كه واقعاً عملیاتی می‌شود را عنوان کنند. این انتظار را هم داریم که رئیس اتاق اصناف استان نخستین فردی باشد كه این كار را انجام می‌دهد.

 

وی می‌گوید: متأسفانه آسیب‌های زیادی به دلیل نبود اتحادیه به چاپخانه ‌داران استان وارد شده است. یكی از بزرگترین آسیب‌ها این است كه 175 هزار جلد پیك نوروزی كه متعلق به استان همدان است و باید در چاپخانه‌های این استان به چاپ برسد به راحتی توسط معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش‌وپرورش استان همدان بنا‌ بر دلایلی كه برای ما نیز ابهام دارد در یكی از چاپخانه‌های تهران به اسم وزارت آموزش‌وپرورش به چاپ رسیده است.

 

مدیر چاپخانه پیام‌رسانه ادامه می‌دهد: مبلغ هر پیك نوروزی هزار تومان است در حالی كه این پیك‌ها با قیمت 2 هزار تومان به دست دانش‌آموزان استان رسیده است.

 

طاقتی‌احسن در ادامه تأكید می‌کند: همدان مركزیت چاپ و نشر غرب كشور و بزرگترین ظرفیت چاپخانه‌های غرب كشور را دارد و نبود اتحادیه و به تبع آن تعاونی چاپخانه‌داران موجب شده كه نه نرخ ثابت و نه نظارتی بر چاپخانه‌دارها وجود داشته باشد و چنانچه اگر در آینده در مسائل اخلاقی و مشكلات چاپی شكایتی از چاپخانه‌داران شود از نظر قضایی مرجع درستی برای رسیدگی به شكایات وجود ندارد و چه بسا حق چاپخانه‌داران ضایع شود.

 

وی ادامه می‌دهد: نبود نظارت و نبود حمایت بر چاپخانه‌دارها موجب بروز مشكلاتی در استان همدان خواهد بود. همین امر در تعطیلی تعدادی از چاپخانه‌ها مؤثر بوده به طوری كه چاپخانه‌دارها حتی نتوانستند برای به‌روز كردن دستگاه‌های خود یك وام جزئی یا حداقل وام سرمایه در گردش برای تعطیل نشدن چاپخانه خود دریافت كنند.

 

طاقتی‌احسن در پایان سخنانش می‌گوید: مسئولان استانی از ایجاد هزار شغل در ماه در استان خبر می‌دهند این در حالی است که در نبود حمایت از چاپخانه‌دارها بسیاری از كارگران بیکار شده‌اند به ‌طوری ‌که یكی از چاپخانه‌های شهر همدان امسال با 25 نفر از كارگران خود عقد قرارداد نكرده است.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه