PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ادامه روند گذشته :کارهای چاپی اردبیل از استانهای دیگر سردر می آورد

در سال گذشته و نزدیک به جشنواره صنعت چاپ گفتیم که به دلیل عدم تکمیل زنجیره چاپ در اردبیل و بی توجهی به ساماندهی این صنعت، کارهای چاپی این استان از استان های دیگر سر درآورده و با استفاده از غفلت متولیان به جای کمک به رونق آن، جیب چاپخانه های غیر بومی را پر می کند تا چرخ چاپخانه های این استان کندتر از قبل بچرخد و زنگ خطر تعطیلی اش به گوش رسد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اولین چاپخانه اردبیل به نام "مطبعه احمدیه" در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه در سال 1323 هجری قمری توسط جد خانواده نیر احمدی یعنی "آقا سید احمد" در سرای "حاجی رحیم" تأسیس شد.

وجود این چاپخانه  سنگی عامل مهمی در فعالیت های فرهنگی شهر بود تا جایی که چاپ نشریه ای به نام "برگ سبز" در اوایل سال 1326 هجری قمری یعنی 89 سال پیش و نیز آثار و مقالات حكيم الهی اردبيلی از برکات این چاپخانه بود.

دومین چاپخانه ، مطبعه مروت در سال 1342 هجری از تبريز خريداری و در ضلع شرقی مسجد سرچشمه نصب و داير گرديد. این چاپخانه به مالكيت حسن جودت در آمد.

چاپخانه های بعد از آنان عبارتند از چاپخانه صابر در راسته بازار روبروی مسجد جامع، چاپخانه ناهید، چاپخانه مقصودی و جلالی و ... هم اکنون هم 15 چاپخانه در سطح استان اردبیل فعال اند، اما متاسفانه روند خروج کارهای چاپی از استان طی سال گذشته ادامه یافته است.

چاپخانه ها که در واقع به عنوان کانون نشر تمامی تولیدات فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواندنی تلقی شده و کیفیت فعالیت آن ها تاثیر مستقیم در کیفیت اثر بخشی این تولیدات در زندگی و سطح بینش و ادراک مردم یک منطقه دارد.

این اهمیت هر چند از سوی استان های بسیاری به یک قالب نهادینه شده فکری درآمده است در عین حال اردبیل در صنعت چاپ خود حتی از استان های همسایه عقب مانده تر بوده و امروز بسیاری از سفارشات چاپی استان در استان های دیگر تولید می شود، سال گذشته اخبار پیرامون این رویه ارایه شد اما ادامه روند نشان داد که صنعت چاپ در استان نیاز مند سیاست های زیر بنایی است.

این روندصدمه قابل توجه به بدنه این صنعت وارد کرده و از یکسو چاپخانه دار و از سوی دیگر اقتصاد استان در سطح کلی تر را متضرر ساخته است.

نکته اینجاست که هر چند مشکلات چاپ استان کاملا روشن و شفاف بوده و در سرعت فعالیت های چاپی پنهان نمی ماند اما بررسی نظرات دست اندرکاران این صنعت و کارشناسان نشان می دهد حمایت از این صنعت همانند قبل فقط در حد شعار بوده و امروز صنعت چاپ در اردبیل حتی به معنی واقعی کلمه نمی تواند صنعت قلمداد شود.

در این میان عدم یکدستی فکری چاپخانه دارهای استان نیز از جمله دلایل تشدید مشکلات است. روز ملی صنعت چاپ در هر سال بهانه ای تا در کنار همکاری رسانه ها اخبار درون یک استان بیشتر معلوم و منتشر گردد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه