PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

انتقاد مسجدجامعی از حاشیه رفتن روز «صنعت چاپ» در تقویم ملی

عضو شورای شهر تهران گفت: روز ملی صنعت چاپ امروزه از متن تقویم به حاشیه رفته است و این نشان می‌دهد که هنوز هم ارزش این صنعت شناخته شده نیست.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اختتامیه پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ ساعتی پیش با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

احمد مسجد جامعی در این مراسم در سخنانی گفت: در سال‌های دورتر نخستین بار جشنواره صنعت چاپ را در محل ساختمان پیشین روزنامه اطلاعات برگزار کردیم آن زمان مجموعه کتاب‌های منتشر شده در حوزه چاپ به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید. پایان‌نامه هم به سختی در رشته‌های مرتبط تالیف شده بود اما صنعت چاپ توانایی بالایی داشت و این متکی بر دانش‌ها و تجربه‌های سینه و سینه بود که اساتید بزرگ این رشته در طول سال‌ها آموخته بودند و به نشاط رنگ، صحافی کمک می‌کردند.

وی ادامه داد: از آن سال ها ما یک نمونه شاهنامه داریم که به عنوان شاخص از آن یاد می‌شود. در همان سال‌هایی که هیچ رشته دانشگاهی و هیچ کتاب آموزشی برای صنعت چاپ نداشتیم از آن سال‌های قرآن نفیس داریم که به تعداد منتشر شده بود و به خلبانان برتر نیروی هوایی هدیه داده می‌شد.

عضو شورای شهر تهران گفت: آنچه این فضا را ایجاد می‌کرد عشق به این کار بود. دانایی حاصل از ممارست عاشقانه در کار صنعت چاپ بود. چاپ در این کشور با عشق به ایمان و عشق به ایران رشد کرد. اگر در تبریز اول بار شاهد شکل‌گیری چاپخانه‌ها هستیم به این دلیل بود که مردم قهرمان آن سرزمین در برابر تجاوز بیگانگان ایستادگی کردند و از حریم ایران دفاع می‌کردند بنابراین اولین کتاب که چاپ شد جهادیه بود که ضرورت دفاع از این سرزمین را بیان می‌کرد و چون تبریز در معرض حمله قرار داشت صنعت چاپ به کمک این جهادگران آمد و چاپخانه‌ها شکل گرفت.

وی پیشنهاد داد که سال آینده جشنواره صنعت چاپ را که همزمان با دویستمین سال تاسیس چاپخانه در یاران است در تبریز برگزار کنند و گفت: رسالت صنعت چاپ با همین پشتوانه‌های مردمی استقرار پیدا می‌کند. صنعت چاپ از یک حیث با نخبگان، روشنفکران و حوزه‌های علمیه ارتباط دارد و از سمتی دیگر با همه مردم. با آموزش عمومی گسترش فرهنگ و ... ارتباط نزدیکی دارد. شاخص سنجش میزان فرزانگی است و شاخص سنجش  میزان دانش است و از این حیث وضعیت چاپ وضعیت ویژه‌ای دارد. از یک سو صنعت چاپ بر اقتصاد، افکار عمومی و هنر پایدار است و از سوی دیگر در فرهنگ.

وی افزود: به دنبال یک صنعت چاپ بود که دانش گسترش یافت. روزنامه‌ها شکل گرفت و فضای آزادی خواهی در کشور بوجود آمد. نسبتی بین این فضا در صنعت چاپ وجود داشته و در ادامه همین نهضت بود که موجب شد ما شاهد شکوفایی صنعت چاپ در سال‌هایی باشیم که علم ودانش شکوفایی می‌شود.

وی به برگزاری نمایشگاه چاپ در کنار نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های آغازین پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: در ادامه صنعت چاپ آنچنان گسترش یافت می‌طلبید که نمایشگاه مجزایی برایش برگزار شود. از همان سال بحث شد که صنعت چاپ باید در زیر مجموعه وزارت دیگری قرار گیرد اما بدنه صنعت چاپ به ما کمک کرد و اذغان داشت که این صنعت پایه و مردمی است پس باید در وزارت ارشاد قرار گیرد. این خواست توانست صورت عینی پیدا کند و جایگاهش در وزارت ارشاد تعریف شود اتفاقا این ویژگی فرهنگی و مردمی صنعت چاپ است.

مسجد جامعی با اشاره به خاطره‌ای از چاپ کتاب استاد فرشچیان در ایران گفت: در سال‌هایی که ما هیچ رشته دانشگاهی چاپ نداشتیم استاد فرشچیان کتابی از آثارش را در هلند و با سرمایه‌گذاری یک ناشر هلندی به چاپ رساند. آن زمان این کتاب به لحاظ ویژگی‌های چاپ کتاب با استانداردهای جهانی برابری می‌کرد. من از ایشان تقاضا کردم مجموعه دیگری از آثارشان را با رویکرد کیفی آثار در همان حد و کیفیت در ایران منتشر کنند و این اتفاق افتاد و ما شاهد بودیم که هیچ تفاوتی به لحاظ کیفیت میان این دو وجود نداشت. در این سال‌ها صنعت چاپ رشد پیدا کرده ماشین‌آلات جدیدی وارد کشور شده و رشته‌های دانشگاهی برایش تعریف شده است. در چندین سال پیش ما حتی برای تصویب روز صنعت چاپ در شورای فرهنگ عمومی با مشکل روبرو بودیم این طرح دو بار به شورا رفت و برگشت و اگر حمایت وزارت ارشاد نبود شاید به تصویب نمی‌رسید. هر چند در دوره‌های بعد از متن تقویم به حاشیه رفت که نشان می‌دهد جایگاه این صنعت هنوز هم شناخته شده نیست.

عضو شورای شهر تهران با بیان این مطلب که حجم سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ در برخی مراکز و موسسات بیش از حجم تولید است گفت: اما نمونه‌هایی در بخش خصوصی و بعضا دولتی وجود دارد که هم صنعت رشد کرده، هم مدیریت و هم سرمایه‌گذاری نتیجه معقولی داشته است مهندس طارمی یکی از این نمونه‌های موفق است که در چاپخانه افست فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به شهرک چاپ و نشر قم گفت: خوشبختانه این طرح کلنگش بر زمین خورده است و امیدوارم تشکل‌های چاپ مربوط به استان قم آن را پیگیری کنند. در تبریز و تهران نیز باید این موضوع دنبال شود. امروز صنعت چاپ گسترده‌تر از کتاب شده است امروز در حوزه بسته‌بندی دنیای جدیدی را ایجاد کرده است. هنوز هم این وزارت ارشاد است که می‌تواند نزدیک‌ترین ارتباط را با صنعت چاپ داشته باشد. چاپ حتی قبل از سینما و جهانگردی یک صنعت محسوب می‌شود در نسبتی که با عموم مردم برقرار می‌کند جنبه فرهنگی خود را حفظ کرده است. فرهنگ و هنر ایران همیشه نوعی پشتوانه اقتصادی داشته است. ایران می‌تواند کشورهای منطقه را نیز در حوزه چاپ پوشش بدهد. زمانی ایران در انتشار کتاب در منطقه حرف اول را می‌زد و کتاب‌های کشورهای عربی را منتشر می‌کرد صنعت چاپ امروز این ظرفیت را دارد که با سایر کشورها نگاه اقتصادی داشته باشد.

وی در پایان گفت: من می‌دانم وزیر ارشاد با عنایت ویژه‌ای که دارند اقتصاد فرهنگ و هنر را دنبال می‌کند. چاپ یکی از این رشته‌های اقتصادزادست.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه