PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

کمبود نیروی متخصص در صنعت چاپ کرمانشاه

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه به کمبود نیروی متخصص در صنعت چاپ استان اشاره کرد و آن را از چالش‌های این صنعت در استان کرمانشاه برشمرد.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، کیوان کاشفی ظهر سه‌شنبه در نخستین همایش تجلیل از چاپخانه داران استان کرمانشاه که در محل تالار وحدت شهر کرمانشاه برگزار شد، ابراز امیدواری کرد، این همایش فتح بابی برای موفقیت‌های بهتر در این عرصه باشد.

وی با تاکید بر اینکه حرفه چاپ، حرفه سختی است، بر تقویت روحی چاپخانه‌داران در کنار سایر حمایت‌ها تاکید کرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه، تصریح کرد: صنعت چاپ از معدود صنایعی است که در کشور دارای دو بعد است.

صنعت چاپ می‌تواند مروج فرهنگ باشد

وی بعد اول این صنعت را مربوط به فرهنگ دانست و گفت: این صنعت با چاپ کتاب، روزنامه و...می تواند مروج و اشاعه دهنده فرهنگ در جامعه باشد.

کاشفی، بعد دیگر این صنعت را مربوط به فرآیند تکمیلی آن نسبت به سایر صنایع دانست که با تولید بسته‌بندی‌های متنوع و جذاب می تواند زیبایی و جلای دیگری را به سایر صنایع بدهد و عاملی برای جذب مشتریان باشد.

وی، با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر صنعت در جایگاه هجدهم کشور است گفت: از نظر صنعت چاپ نیز در جایگاه ۱۴ یا ۱۵ هستیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه، به وضعیت نامناسب صنعت چاپ در استان اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین چالش پیش روی صنعت چاپ در استان ما، فاصله بین تکنولوژی روز و صنایع چاپ استان است که یکی از مهمترین دلایل آن می تواند عدم سرمایه گذاری کافی در این حوزه طی چند سال اخیر باشد.

کشور ما مهد ماشین های دسته دوم چاپ جهان است

وی افزود: در سه دهه گذشته فاصله کشور ما با تکنولوژی روز دنیا در این صنعت حدود ۶ ماه تا یکسال بود اما هم اکنون کشور ما مهد ماشین‌های دسته دوم دنیا شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، تورم را یکی از عواملی دانست که موجب این شرایط و ایجاد این شکاف و فاصله شده است.

کاشفی دیگر چالش و مشکل این حوزه را تکمیل نبودن زنجیره چاپ در استان برشمرد و تاکید کرد: تا این زنجیره تکمیل نشود، صنعت چاپ در استان مشکل دارد.

وی، چالش دیگر در حوزه صنعت را کمبود نیروهای تخصصی در این حوزه دانست و یادآور شد: متاسفانه در استان نیروهای تخصصی برای تعمیر ماشین آلات مربوط به این صنعت وجود ندارد و برای این کار به تهران واسته هستیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه، کوچکی اندازه واحدهای چاپخانه ای و خروج بی رویه کارهای چاپی از استان و چاپ آنها در سایر استان‌ها را از دیگر مشکلات مهم در حوزه چاپ استان برشمرد و گفت: باید برای جلوگیری از این خروج کارهای چاپی از استان چاره ای اندیشیده شود، که البته در این بین نمی توان تمام حق را نیز به چاپخانه داران داد.

حساب و کتابی در سازمان مالیاتی کشور نیست

وی، عدم تناسب بین درآمد و مالیات تعیین شده برای چاپخانه ها را از دیگر مشکلات این حوزه در سالهای اخیر برشمرد و گفت: متاسفانه چیزی که در سازمان مالیاتی کشور وجود ندارد، حساب و کتاب است و بخش اعظم مالیات کشور به بخش خصوصی تحمیل می‌شود.

کاشفی تاکید کرد: با یک کار علمی می توان میزان خروج کارهای چاپی را از استان بررسی و رفع کرد که ما آمادگی این کار را داریم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه، به اراده راهکارهایی نیز برای برون رفت صنعت چاپ استان از مشکلات موجود پرداخت و بر امر آموزش در این زمینه تاکید کرد.

وی بابیان اینکه وجود رشته چاپ در دانشگاه فرهنگ و هنر علمی کاربردی کرمانشاه می تواند یک برند برای استان باشد بر آموزش نیروهای چاپخانه‌ها در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون واحدهای ما در امر اموزش نیروها در تنگنا هستند که باید با بهره گیری از ظرفیت دانشگاهی ذکر شده رفع شود.

کاشفی، ادغام برخی چاپخانه‌های استان را با یکدیگر پیشنهاد داد و گفت: این پیشنهاد از زمان پدران ما بوده است که در صورت تحقق می تواند به تقویت نیروها و توسعه صنعت چاپ استان کمک کند.

وی بحث ارائه مجوزها را نیز از دیگر چالش های این حوزه دانست و تصریح کرد: مجوزها باید در صنعت چاپ تنها در بخش هایی که اشباع نشده است ارائه شود تا بتوان در کنار اجرای این سیاست سایر کمبودها را جبران کنیم.

کاشفی بر احیای تعاونی‌های چاپخانه داران نیز با استفاده از سیستم جدید توسط چاپخانه داران استان تاکید کرد و آن را منبعی برای صنعت چاپ استان برشمرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه و رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در پایان بر تشکیل یک اتاق فکر نیز در حوزه چاپ استان تاکید کرد و گفت: در این اتاق فکر می توان از اقشار مختلف چون کارشناسان ارشاد، چاپخانه داران، مدیران مسئول مطبوعات و... کمک گرفت، که در ان صنعت چاپ استان بررسی شده و نقایص چاپ استان رفع شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه