PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

جای خالی تخصص در خدمات بعد از چاپ

امروزه رد پای صنعت چاپ در هر بخشی از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی دیده می‌شود. از این رو به جرات می‌توان گفت که صنعت چاپ تقریبا در همه عرصه‌های فعالیت‌های اقتصادی جای خود را باز کرده است . از بنر‌ها و تابلوهای تبلیغاتی گرفته تا کارت ویزیت‌های متنوع، تابلو‌های تبلیغاتی، بسته‌بندی‌های مختلف همه و همه به نوعی با صنعت چاپ در ارتباطند. از این رو انواع و اقسام چاپ‌ها با افکت‌های مختلف وجود دارد که هر کدام در زمینه‌های خاصی به کار گرفته می‌شود.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، واحد‌های خدمات بعد از چاپ یکی از کسب‌و‌کار‌هایی است که از دل صنعت چاپ شکل گرفته و از طرفی با صنعت بسته‌بندی عجین شده، بنابراین یکی از الزامات سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ تمرکز بر واحد‌های خدمات بعد از چاپ است که در حال حاضر در قالب مجتمع‌های چاپ یا به‌صورت واحد‌های مستقل در حال فعالیتند و خدماتی نظیر لتر پرس، جعبه چسبانی، تیغ و خط تا، طلاکوب، انواع سلفون (مات، براق و...)، یووی‌های مختلف (برجسته، موضعی و...) را بنا به درخواست مشتریان ارائه می‌دهد.در این گزارش به جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی یک واحد خدمات بعد از چاپ می‌پردازیم که در ادامه پیش رو دارید.

الزامات سرمایه‌گذاری و سود‌آوری کار

سرمایه‌گذاری در زمینه خدمات بعد از چاپ بیش از هر چیزی به کیفیت ماشین‌آلات مورد استفاده بستگی دارد. از این رو هر قدر سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشید می‌توانید ماشین‌آلات پیشرفته‌تری برای کار تهیه کنید و به مراتب کیفیت خدماتی که به مشتری ارائه می‌دهید بالاتر خواهد رفت.برای شروع سرمایه‌گذاری لااقل باید سرمایه‌ای حدود 5 تا 7‌میلیارد‌تومان در اختیار داشته باشید که این رقم منهای هزینه‌های خرید زمین و ساخت سوله یا اجاره کارگاه است.

از این رقم حدود یک‌میلیارد و 200‌میلیون‌تومان را برای خرید دستگاه چاپ سیلک اسکرین در نظر بگیرید.این قیمت برای دستگاه‌های نسبتا پیشرفته ژاپنی که انواع چینی آن هم در بازار با قیمتی حدود 400 تا 600‌میلیون تومان وجود دارد. حدود یک‌میلیاردو‌ 500میلیون هم باید برای خرید دستگاه بافت کنار بگذارید که هم کار برش، خط‌تا و هم کار طلاکوب را انجام می‌دهد که در این صورت به دستگاه‌های لتر پرس نیازی نخواهید داشت.

دستگاه سلفون‌کشی هم حدود 600 تا 800‌میلیون‌تومان در بازار قیمت دارد. برای تکمیل خدمات خود باید دستگاه جعبه چسبانی هم داشته باشید که تا 200‌میلیون برای‌تان آب می‌خورد.بخشی از سرمایه خود را هم باید برای سرمایه در گردش کار در نظر بگیرید که در این مورد تا حدود 20‌درصد از کل سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد. برای راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای به یک سوله 1500 متری نیاز دارید.

از این رو عموما واحد‌های ارائه‌دهنده خدمات بعد از چاپ در حاشیه شهر و دور از مرکز قرار دارند. مواد اولیه کار هم عمدتا وارداتی هستند بنابراین در انتخاب و خرید مواد اولیه باید دقت لازم را داشته باشید.برای گرفتن مجوز‌ها باید سراغ اتحادیه چاپ سیلک اسکرین و سازمان‌های متبوع وزارت ارشاد بروید که حدود سه تا شش ماه به طول می‌انجامد. در نهایت چنین مجموعه‌ای با 20 نیروی کار قابل مدیریت است که سود‌آوری بین 35 تا 50‌درصد برای‌تان در بر خواهد داشت.

شرایط بازار مطلوب است

حسین دستوری از فعالان این بخش در گفت‌وگو با «فرصت امروز» می‌گوید: گستردگی و تنوع صنعت چاپ باعث شده براساس نیاز‌های مشتریان، خدمات بعد از چاپ هم بازار روبه رشدی داشته باشد. امروزه تقریبا در همه صنایع اثرات صنعت چاپ که به نوعی با صنعت بسته‌بندی آمیخته شده دیده می‌شود و انواع چاپ‌ها با افکت‌های مختلف برای پاسخگویی به نیاز‌های مشتریان در جهت جذب حداکثری سهم بازار ارائه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: امروزه خدمات بعد از چاپ که به نوعی در زیبا‌سازی و جلوه دادن به انواع چاپ‌ها بسیار موثر است، مخاطبان بیشتری پیدا کرده و صاحبان کسب‌و‌کار‌های مختلف به‌ویژه در بسته‌بندی محصول خود به این نکات دقت بیشتری دارند. از این رو توجه بیشتری به این خدمات صورت می‌گیرد که خدمات بعد از چاپ را در زمره کسب‌و‌کار‌های در حال رشد قرار داده و بازار خوبی پیش روی این بخش است.

این کارشناس صنعت چاپ می‌گوید: خدمات بعد از چاپ یا به طور کلی صنعت چاپ بسیار وابسته به تحرک و رشد بخش‌های دیگر اقتصاد است و هر چه وضعیت کسب‌و‌کار‌های مختلف بهتر باشد حاضرند هزینه بیشتری را برای ارائه محصولات با بسته بندی‌های متنوع و شکیل‌تر بپردازند و این یعنی رونق صنعت چاپ و طبیعتا خدمات بعد از چاپ.

لطفا با تخصص وارد شوید

دستوری، در توصیه به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند عنوان می‌کند: برای ورود به صنعت چاپ در هر سطحی و با هر سبک و سیاقی تنها داشتن سرمایه کافی نیست و باید از تخصص لازم بهره‌مند باشید یا اینکه در کنار خود افراد متخصص و با تجربه را انتخاب کنید. از این رو در بحث گرفتن مجوز‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد و افرادی که درخواست شروع این کسب‌و‌کار را دارند باید تجربه و سابقه فعالیت در این بخش را داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: سر در ورودی برخی از کسب‌و‌کار‌ها باید بنویسند لطفا با تخصص وارد شوید. امروزه در بسیاری از حوزه‌ها و صنایع حتی در بخش‌های خدماتی ورود افراد ناوارد و غیر‌متخصص باعث شده تا شاخص اعتماد مردم نسبت به آن کسب‌و‌کار کاهش یابد.از طرف دیگر، داشتن سرمایه در گردش مناسب و برقراری توازن بین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش یک اصل اساسی برای شروع هر کسب‌و‌کار است و طبیعتا در این بخش هم باید به این نکته توجه شود.

دستوری اضافه می‌کند: انتخاب دستگاه‌‌ها، ماشین‌آلات و توجه به مسئله کیفیت حرف اول و آخر را در این کار می‌زند. بر خلاف برخی از بخش‌های اقتصادی که عامل قیمت از تاثیرگذاری بیشتری برای جذب مشتری برخوردار است در این بازار تنها کیفیت است که می‌تواند مشتری را به سوی شما جذب کند.

پیشنهاد ویژه

دستوری در پایان با اشاره به مزیت‌های ایجاد شده در تاسیس مجتمع‌های چاپ که به ارائه انواع خدمات چاپ و خدمات بعد از چاپ می‌پردازند، اضافه می‌کند: یک پیشنهاد عالی برای سرمایه‌گذاران برای ورود به صنعت چاپ، راه‌اندازی مجتمع‌های تخصصی چاپ با تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و به‌روز است که بتواند تیم‌های مختلف طراحی و تحقیقاتی را برای ارائه خدمات بهتر و نوآوری در کار به خدمت گیرد. از طرف دیگر در صنعت بسته‌بندی با توجه به شرایط فعلی بازار فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که بخش مهمی از آن در ارتباط با صنعت چاپ و خدمات بعد از چاپ است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه