PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

گرفتار خودتحریمی شده‌ایم/ امکان رقابت با دیگر کشورها را از دست داده‌ایم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ؛خودتحریمی و مستهلک بودن ناوگان چاپ کشور را از مهمترین دلایل عدم بازدهی مناسب صادرات چاپ برشمرد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی وضعیت فعلی صادرات در حوزه‌ی چاپ گفت: صادرات صنعت چاپ ایران برای منطقه عراق و افغانستان نسبت به سال گذشته مقداری بهبود و افزایش داشته است و آمار نشان می‌دهد واحدهای صادراتی ما حتی تا 50 درصد نسبت به سال گذشته صادرات خود را ابالا برده‌اند و به مرز 30میلیون دلار هم رسانده‌اند. دلیلش هم این است که کشور ما در زمینه‌ی قیمتِ تمام شده کارهای چاپی افزایش چندانی نداشته؛ آن هم چون اجرت چاپ در ایران نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است و ما براساس همین تفاوت قیمت است که توانسته‌ایم با دیگران رقابت کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ البته به وجود موانع و مشکلاتی بر سر راه صادرات محصولات چاپی هم اشاره و بیان کرد: در مسیر ادامه‌ی روند توسعه‌ی صادرات صنعت چاپ کشور با دو مشکل و مانع اساسی روبرو هستیم: اول خودتحریمی‌هایی که ممکن است رخ بدهد و با افزایش نرخ تعرفه‌ی ارز برای کالاهای وارداتی مورد نیاز این صنعت به نوعی حرکت و فعالیت را برای صادرکنندگان دشوار کنیم. همین حالا نرخ تعرفه‌های وارداتی برای کالاهای مورد نیاز چاپ بین 15 تا 60 درصد است. دومین مسئله هم به فرسوده و کهنه بودن ناوگان چاپی کشور برمی‌گردد که کارایی و میزان بازدهی صنعت چاپ در حوزه‌ی صادرات را به نحو چشم‌گیری کاهش می‌دهد. البته این مسئله برای تولیدات داخلی نیز دغدغه و عامل نگرانی به حساب می‌آید.

این صادرکننده‌ی کحصولات چاپی افزود: عدم حمایت دولت در جهت ارائه‌ی تسهیلات مناسب بانکی به فعالان چاپ و بسته‌بندی کشور نه تنها برای میزان کارایی صنعت چاپ برای رفع نیازهای داخلی تاثیر منفی گذاشته بلکه توانایی رقابت و گرفتن سفارش چاپ برای کشورهای منطقه را نیز با مشکل مواجه کرده. با این ماشین‌آلات قدیمی و مستعمل به سختی می‌توان کارهایی با کیفیت و در زمان مناسب به سفارش دهنده تحویل داد.

او همچنین تاکید کرد: هر فرصتی که از دست می‌رود به سختی قابل جبران است. در حال حاضر نیز اگر همین پتانسیل موجود برای صادرات صنعت چاپ را حفظ نکنیم و مشتری‌های خارجی را از دست بدهیم؛ چندین برابر زمان، هزینه و انرژی نیاز هست تا به جایگاه قبلی برگردیم. چنانچه در همین شرایط موجود به مدیریت اصولی روی بیاوریم می‌توانیم از فرصت‌های به وجود آمده در بخش صادرات محصولات چاپی بهترین استفاده را ببریم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ مشخصا درباره‌ی میزان صادرات چاپ در بخش کتاب نیز یادآور شد: تولید کتاب در کشور با تهدید روبرو است. وقتی قیمت تمام شده‌ی کتاب و سایر مشکلات اقتصادی صنعت نشر و توزیع کتاب زنگ خطر را برای این کالای فرهنگی درآورده و وقتی با شرایط بد مالی خانوارهای کشور؛ خرید کتاب از سبد خانواده‌ها کنار گذاشته شده، نه تنها شاهد افت کتابخوانی و سرانه مطالعه هستیم بلکه صنعت نشر و تولید کتاب هم روز به روز نحیف‌تر می‌شود. مشکلات نشر و کتابخوانی شاید همین امروز خیلی خودش را نشان ندهد اما ظرف 10 الی 20 سال آینده تاثیرات این پدیده بر جامعه مشهودتر خواهد شد.

عابدین ادامه داد: در هر صورت صادرات چاپ در بخش کتاب در حال حاضر ادامه دارد و با چاپ کتاب‌های قرآن، درسی و ... برای کشورهای همسایه فعالیت‌هایی داریم. البته حفظ این جایگاه به حمایت در زمینه‌ی تولید مواد اولیه با کیفیت و قیمت قابل قبول بستگی دارد تا چاپخانه‌های ما بتوانند در زمان کوتاه و با قیمت قابل قبول کار را به دست سفارش‌دهنده برسانند. هرچه هست که با تمامی مشکلات و کمبودها چاپ کتاب و مطبوعات هنوز بخشی از صادرات چاپی را به خود اختصاص داده‌ایم.

او توضیحی نیز درباره‌ی چگونگی حمایت‌های مورد نظر اهالی چاپ ارائه کرد و گفت: منظور از حمایت تعیین ساز و کارهایی است تا مواد اولیه و سخت‌افزاری مورد نیاز چاپ بدون اتلاف وقت و صرف هزینه‌های گزاف؛ مجوز ورود و امکان استفاده داشته باشند. اگر به بهانه‌های مختلف جلوی واردات مواد مصرفی چاپ گرفته شود؛ فرصت‌های ارزآوری و برگشت بخشی از این هزینه‌های وارادات را از دست می‌دهیم.

عابدین در پایان بار دیگر به مشکلات سخت‌افزاری که عرصه را برای صنعت چاپ کشور تنگ کرده؛ گریزی زد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ماشین‌آلات چاپ در حال حاضر بسیار ناچیز است و طی ده سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده، درصورتی که با تجهیز و نوسازی سخت‌افزارهای صنعت چاپ علی‌رغم همه‌ی وارداتی که برای این امر به آن نیاز پیدا می‌کنیم؛ بازهم می‌توان نهایتا به نفع فرهنگ و حتی ذخیره‌ی ارزی کشور حرکت کرد. چنانچه کمی همت کنیم و دست بجنبانیم از شرایطی که برایمان مهیا می‌شود؛ بهترین اسفاده‌ها را خواهیم برد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه