PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

‌ نگاهی به روش دات ماتریكس تولید هولوگرام

هولوگرام ها امروز بیشتر و بیشتر به دنیای چاپ و بسته بندی وارد می شوند. اهمیت تولید این محصول امنیتی به نوعی ضامن کیفیت محصول و فرآورده اصلی است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در ادامه ننگاهی کردیم به روش تولید دات ماتریکس هولوگرام.در این روش تولید هولوگرام كاملا به صورت دیجیتال است.

تصویر به صورت دیجیتال برای ماشین دات ماتریكس تعریف شده و سطح حساس به نور با فرمان كامپیوتر توسط نور لیزر كه از نوع هلیوم كادمیوم است نگاشته می‌شود.

در این شیوه تولید سطح هولوگرام به صورت نقاط فرورفته ظاهر خواهد شد كه این فرورفتگی‌ها در مقیاس میكرون است و در زیر نور معمولی و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.

بسته به میزان عمق این نقاط، شكست نور متفاوت بوده و سطح هولوگرام به صورت رنگی دیده می‌شود. حال برای ایجاد عمق و شكست نور در سطح حساس، این سطح در راستای‌ X وYحركت می‌كند و منبع تابش ثابت است یا زاویه تابش لیزر تغییر كرده و سطح حساس به نور ثابت می‌ماند.

از خصوصیات این هولوگرام اینكه اگر دو هولوگرام یكسان در دو زمان متفاوت به وجود آید، با بررسی‌های جزیی معلوم خواهد شد كه بین دو نسخه یكسان، تفاوت‌های دقیق و ماهرانه‌ای وجود دارد كه همین ویژگی كپی برداری از هولوگرام را غیر ممكن می‌سازد.

نوع نوری كه هولوگرام با آن دیده می‌شود نقش مهمی در پی بردن به كیفیت هولوگرام ایجاد می‌كند. برای دیدن هولوگرام یك لامپ 12 ولت، 75-50 وات و یك لامپ هالوژن دارای خاصیت پیزو الكتریكی 16MR- استفاده می‌شود. منبع نور باید بالا و در فاصله كمتر از 100 سانتی‌متر نسبت به هولوگرام و در زاویه تقریبی 45 درجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه