PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

رکود چاپخانه‌ها؛ امسال جدی‌تر از همیشه

تعطیلی چاپخانه ها در پایتخت متاسفانه همچنان ادامه دارد و نه تشکل صنفی و نه نهادهای دولتی برنامه جامعی برای آن تدارک می بینند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، رسانه ها نیز درصدد پرداختن به ورشکستگی چاپخانه ها هستند اما انگار کسی صدای آنها را نمی شوند. خبرگزاری ایلنا در آخرین مطلبش که در ارتباط با صنعت چاپ منتشر کرده به مسئله ورشکستگی 300 چاپخانه اشاره کرده است.
به نظر می‌رسد به دلیل شرایط سخت اقتصادی که در سال 94 حاکم بود؛ شرکت‌ها کوچک و حتی بزرگ هم تهیه و تدارک اقلام تبلیغاتی برای سال جدید همچون سررسید و تقویم را به عنوان اولین گزینه‌ی غیرضروری از فهرست هزنیه‌های خود خارج کرده‌اند.

وضعیت چاپخانه‌ها در سال 94 به هیچ‌وجه مناسب و مثبت ارزیابی نمی‌شود و به گفته‌ی فعالان صنعت چاپ، نزدیک به 300 چاپخانه به دلیل رکود جاری در چرخه‌ی اقتصادی این صنعت، تعطیل یا تعدیل شده‌اند. گویا نه هیچان انتخابات و سفارش‌های چاپ تلیغات نامزدها و نه حتی روزهای پرکار پایان سال برای چاپ تقویم و سررسید نیز نتوانسته دست‌کم تحرکی کوتاه‌مدت و گذرا به چاپخانه‌ها وارد کند.

بهمن پرومندرئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران درباره‌ی فشارهای مالی مضاعف که به فعالان صنعت چاپ وارد می‌شود نیز گفت: در کل وضعیت صنعت چاپ و گردش مالی چاپخانه‌ها در سال جاری به هیچ وجه مطلوب و رضایت‌بخش نبود.

صنعت چاپ و چاپخانه‌ها همچنان با مشکلات بسیاری در حوزه‌ی ارزش افزووده و مالیات روبرو هستند که توان ادامه‌ی کار را از بسیاری چاپخانه‌ها گرفته است. برای حل این معضلات جدی هم چندین و چند جلسه با مسئولین بخش‌های مختلف داشته‌ایم که هنوز هم ادامه دارند اما تاکنون هیچکدام از این نهادها، همراهی قابل قبولی برای از بین برداشتن این دو مانع بزرگ بر سر توسعه‌ی صنعت چاپ کشور نداشته‌اند.

پورمند ادامه داد: به عنوان مثال بدون کارشناسی در حوزه‌ی مالیات و ارزش افزوده هر مبلغی را خودشان صلاح بدانند به چاپخانه‌دار اعلام می‌کنند. این مسئله نه تنها در سال 94 بلکه در صورت عدم اصلاح حتی در سال آینده و حتی بعدتر نیز اثر مخرب خود را بر صنعت چاپ افزایش می‌دهد.

در حال حاضر هزینه‌های گرداندن یک چاپخانه بسیار بالاست و درآمدها وسفارش‌گیری‌ها حتی در پایان سال و زمانی که معمولا باید روزهای پرکاری چاپخانه‌ها باشد هم اصلا به میزانی نیست که پاسخ‌گویی تامین مخارج باشد. تحت این شرایط بیشتر چاپخانه‌ها آینده‌ای را در مقابل خود متصور نیستند و اطلاع داریم که بسیاری از همکاران برای تغییرکاربری یا فروش چاپخانه‌ی خود در سال آتی برنامه‌ریزی کرده یا در حال مشورت دراین‌باره هستند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه