PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

مجازات‌های جدید برای جلوگیری از فرار مالیاتی با اصلاح قانون

 به گفته مدیران اداره مالیات آنچه که مسئولان سازمان امور مالیاتی درباره قانون جدید مالیات‌های مستقیم مورد تأکید قرار می‌دهند، ویژگی‌های آن برای جلوگیری بیشتر از فرار مالیاتی است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، متاسفانه با توجه به رکود کاری چاپخانه ها در تهران و سایر استانها مالیات قابل توجه ای برای آن ها محاسبه گردیده اس، مالیاتی که بخش مالیات برارزش افزوده نیز براساس آن محاسبه خواهد شد!


 امراله عابدی یکی از مدیران این اداره با اشاره به آخرین تغییرات ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم و تعیین مصادیق جرم مالیاتی، گفت: با اصلاحیه ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم، شمار جرائم و میزان مجازات‌های مالیاتی تغییر کرده و مجازات درجه شش برای ارتکاب به مواردی از جرائم مالیاتی به آن اضافه شده است.

وی با بیان این‌که اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم بیش از هر چیز تمرکز خود را بر افزایش تعداد مودیان و جلوگیری از فرار مالیاتی گذاشته است، تصریح کرد: برای دست یافتن به این هدف از ایجاد پایگاه اطلاعاتی مشمول اطلاعات بانکی مودیان گرفته تا در نظر گرفتن مجازات حبس برای متخلفان وارد قانون شده است.

پس از تصویب و امضای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مواد متعددی از قانون سابق مالیات مستقیم دست‌خوش تغییر شد که یکی از این مواد مربوط به جرائم مالیاتی است.
 ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم بیان می‌کند، مواردی از قبیل تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن و اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن، جرم مالیاتی محسوب می‌شود و مرتکب یا مرتکبان حسب ‌مورد به مجازات‌های درجه شش محکوم می‌شوند.

عابدی ادامه داد: ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده(۱۸۱) این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی ‌بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد (۱۶۹) و (۱۶۹ مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام و نیز عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش‌افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین‌شده جزو این موارد است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه ‌بر موارد مطرح شده، تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع، خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه‌ سال متوالی و استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به‌منظور فرار مالیاتی را نیز باید به این موارد افزود.
اکنون صدها چاپخانه دار ایرانی با توجه به وضعیت اعمال شده درگیر مسئله مالیاتی هستند، وضعیتی که صنعت چاپ را با مشکلی جدید مواجه کرده است، مشکلی به نام مالیات بر ارزش افزوده که باتوجه به مالیتهای مستقیم محاسبه خواهد شد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه