PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ادامه روند نزولی چاپ افست در سال95

صنعت چاپ ایران با معضل تجمع ماشین آلات چاپ افست و ایجاد رقابت ناسالم و قیمت شکنی مواجه است. روندی که با سودجویی برخی دست اندرکاران و همراهی کاسبان تحریم سرعت بیشتری به خود گرفت.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، خبر ورشکستگی 300 چاپخانه شاید ابتدای خروج بخشی از چاپخانه داران باشد که تدبیر مناسبی برای سرمایه خود نیاندیشیده اند.

چاپ افست در سال 1395 بی شک روند نزولی خود را در ایران طی خواهد کرد. رواج ماشین های ترکیبی چاپ و سرمایه گذاری در این بخش، سرعت پیشرفت چاپ دیجیتال و کارآمدی قابل توجه این بخش، ضعف مفرط اتحادیه چاپخانه داران و کم توجه ای دولت به صنعت چاپ و... عواملی است که سراشیبی سقوط را برای این بخش از صنعت چاپ هموارتر از همیشه کرده است.

با نگاهی به سیاست اتخاذ شده جهانی نسبت به چاپ افست به این نتیجه می رسیم که افست که در ایران ماشین ها چاپ دورقی و نهایتا چهارونیم ورقی تعریف شده، آرام آرام به عنوان ماشین آلات مکمل درچاپخانه های معتبر و پیشرو جهان  تبدیل و استفاده می شود در صورتی که عمده سرمایه چاپخانه داران ایرانی این دست از ماشین آلات هستند.

اما نکته قابل توجه در بخش صنعت چاپ افست تغییر نسل مدیران چاپخانه است. با روند خروجی چاپخانه داران شاهد حضور نسل از مدیران چاپخانه هستیم که با آشنایی به مقوله بازاریابی و بازارسازی وارد کار چاپ و چاپخانه داری می شوند.مدیرانی که نسل اول آنها اکنون با بازار کنونی نیز تولید و کسب درآمد می کنند.

بی شک چاپخانه داران بخش افست در سال 1395 اگر تدبیر و سیاست صحیحی اتخاذ نکنند با خطر ورشکستگی و رکود دیوانه وار مواجه خواهند بود، رکودی که تنها در دو سه سال گذشته نزدیک به 600 چاپخانه را به کام تلخ و سیاه ورشکستگی فرو برد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه