PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

با حمایت چاپخانه اران به حق خود می رسیم

رضا عقیلی یکی از چاپخانه داران تحصیل کرده در مهد چاپ جهان کشور آلمان است. وی یکی از امضا کنندگان نامه اعتراضی به ارزش افزوده بود که علل آن را جویا شدیم.
 به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، مهندس عقیلی که با تکیه بر فضای مجازی پایه گذار بحث های تخصصی اموزشی و پژوهشی در شبکه های اجتماعی صنعت چاپ است در متنی شرح موضوع را با نگرشی کلی بیان کرده است.

كلنگ سازندگی بر فرق سر تولید


از آنجایی كه سیستم مالیاتی صحیح در جوامع كشورهای صنعتی جهان به عنوان یك اهرم برای خودكفایی و تولید بیشتر و نهایتاً سازندگی میباشد! بر خلاف آن موجب باز دارندگی تولید و نوع سرمایه گذاری به خصوص صنایع كوچك از جمله چاپخانه ها در ایران شده است .
كشورهای صنعتی همچون آلمان، فرانسه، انگلستان با در آمد سالیانه خزانه  خود بیش از 500 میلیارد یورو. برای بدست آوردن میزان و حساب و كتاب و رسیدگی به امور مالیاتی كشور خود هر ساله بیش از 50 میلیارد یورو هزینه می كنند، تا ارقام صحیح و واقعی مالیاتهای كل مردم جامعه بر حسب درآمد واقعی براورد شود .
برای آن كه مردم مالیات كمتری پرداخت كنند هزینه های هنگفتی برای بهبود مؤسسات و بخشهای  تولیدی و پرسنل خود می كنند كه این امر سبب پیشرفت جامعه به سمت جلو می گردد ولی متأسفانه در كشور ما دولت هزینه لازمه را در سیستم اداره دولتی خود نكرده است به همین علت رو به گرفتن مالیات مستقیم از مؤسسات و صنایع تولیدی بطور سوری شده است .
یكی از این بخشهای تولیدی چاپخانه ها هستند كه در دهه گذشته درآمدشان نتوانسته با رشد تورم در جامعه همگام باشد و این عقب افتادگی چه از نظر سرمایه گذاری نوین و چه درآمدزایی بطور محسوسی رؤیت می شود .
چاپخانه ها به دو دسته تقسیم می شوند :
چاپخانه هایی با ماشین آلات فرسوده كه خرجش بیشتر از برجش است و چاپخانه هایی كه با وام بانكی آن هم با سود هنگفت كه مدت زمان باز پرداخت هم بسیار كوتاه ست، نتیجه ان اقساط فوق العاده سنگین با سود بالا جهت باز پرداخت می باشند كه از این طریق سرمایه گذاری نوین جهت بهبود ماشین الات خود كرده اند، نهایتاً چیزی از نظر درآمد دست سرمایه گذار را نمی گیرد .در نتیجه هر دو دسته با مشكل درآمد كافی مواجه هستند .
گذشته از آن به علت عدم ارائه تعرفه های صحیح جهت اجرت و عدم رعایت نمودن همان تعرفه ها خود مشكل بسیار بزرگی است. از طرف دیگر بالا رفتن كل هزینه های چاپخانه دار چه در داخل چاپخانه و چه مخارج روزمره شخصی خود كه در ده سال گذشته به بیش از  10 برابر افزایش یافته است ، در حالی كه اجرت دریافتی چاپخانه ها بابت حق الزحمه در 10 سال گذشته قابل قیاس نیست.(تقریبا دوبرابر)
بنابراین با توجه به موارد فوق نمی توان از چاپخانه داران توقع مالیات از درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نمود .
عدم پیگیری معافیت مالیاتی چاپخانه داران ( بخش فرهنگی و مطبوعاتی ) بر اساس بند ( ل ) ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 80 فعالیتهای انتشاراتی ، مطبوعاتی ، فرهنگی و هنری دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف هستند ولی به نظر می رسد چاپخانه ها هنوز در تعریف فعالیتهای فرهنگی قرار نگرفته اند تا بر اساس تعاریف ذكر شده مشمول معافیتهای مالیاتی قرار بگیرند .
به همین منظور طوماری را جهت اعتراض به وضعیت موجود تهیه نموده ایم تا با حمایت كلیه چاپخانه داران بتوانیم به حق و حقوق مسلم خود در پناه حق تعالی برسیم .
با سپاس
رضا عقیلی

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه