PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

متاسفانه امکان رقابت با تولید کنندگان جهانی را نداریم

صادرات صنعت چاپ ایران به دلایلی از جمله گرانی قیمت تمام شده مواد اولیه مصرفی و بحث تسهیلات کم بهره برای سرمایه در گردش و تولید ماشین آلات و محصولات چاپی و نرخ سود بسیار بالا از جمله پرچالش ترین حوزه های این صنعت محسوب می شود.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپایران در گفتگو با چاپ و نشر در تشریح برنامه های این اتحادیه در سال جدید گفت: در سال جدید تصمیم داریم کارگروه هایی برای بخش های مختلف چاپ راه اندازی کنیم. کارگروه تولیدکنندگان ماشین آلات و مواد اولیه تولیدی در ایران، کارگروه بخش سلولزی در چاپ افست و بسته بندی کارتن از آن دسته اند.

وی هدف از تشکیل این کارگروه ها را هدفمند کردن بخش های صادراتی اتحادیه عنوان کرده و در مورد سایر برنامه های این اتحادیه نیز گفت : از دیگر برنامه های اتحادیه در سال جدید حضور در نمایشگاه های معتبر از جمله نمایشگاه "دروپا" است که تیم اتحادیه صادرکنندگان سرپرست و همراه هیات تجاری ایران خواهد بود تا فرصت های سرمایه گذاری مختلف در این حوزه را بررسی و گزارش آن را اعلام کند .

عابدین همچنین از رایزنی برای کاهش تعرفه های واردات مواد اولیه به عنوان دیگر برنامه های این اتحادیه یاد کرده و گفت : صادرات صنعت چاپ کشورمان دارای ابهاماتی و چالش هایی در حوزه های گرانی قیمت تمام شده مواد اولیه مصرفی - اعم از کاغذ، مقوا، مرکب - و تعرفه های بالایی که توسط دولت وضع می شود از یکسو، و چالش هایی در مورد بالا بودن نرخ سود تسهیلات کم بهره برای سرمایه در گردش و تولید ماشین آلات و محصولات چاپی از سویی دیگر است .

وی اشاره کرد: در خصوص بحث مالیات و مشکلات مالیات بر ارزش افزوده که یکی دیگر از چالش های پیش روی چاپخانه هاست نیز ، در سال جاری برنامه ای مبنی بر همکاری با اتحادیه چاپخانه داران تهران برای حل این مشکل را در دستور کار خود داریم .

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در وضعیت صنعت چاپ در سالی که گذشت از افزایش تعرفه های کاغذ و مقوا و کالاهای مصرفی ( مثل مواد شیمیایی و ملزومات چاپ ) به عنوان مهمترین مشکلات این صنف یاد کرده و یاد آور شد : تعرفه کاغذ تحریر و روزنامه فقط تغییر نکرده است ، در صورتی که قیمت کاغذ و مقوای گلاسه افزایش یافته است . ضمن آنکه ما در مورد تعرفه لفاف های انعطاف پذیر نیز با مشکل قیمت بالای تولید مواجهیم که همین امر مشکلاتی را برای صادرات این صنعت به وجود آورده است.

عابدین با ذکر اینکه با وجودی که طی سالهای گذشته بارها در مورد مشکلات یاد شده به مسئولین هشدار داده ایم گفت : بررسی ها نشان می دهد که هیچ کشوری به صادرکننده ای موفق تبدیل نمی شود مگر اینکه واردات مواد اولیه مصرفی مورد نیاز به میانگین 5 درصد تعرفه برسد، متاسفانه این مساله در ایران رعایت نمی شود و درست به همین دلیل هم تولید کننده و هم مصرف کننده مجبور است کالاهای مورد نیازش را به هر قیمتی که شده شخصا تهیه کند؛ همین عوامل باعث می شود تا نرخ تمام شده محصولات ما چنان بالا باشد که نتوانیم در دنیا با رقیبان رقابت کنیم و کالاهایمان را بفروشیم .

عابدین معتقد است که برای برون رفت از این بن بست باید مواد و امکانات تولید را برای تولید کننده با نرخی پایین فراهم کنیم و در مرحله بعد با ارزش افزوده ای که به کالا می دهیم سود را بیشتر کرده، تولید ناخالص ملی را سودآور کنیم.

وی ادامه افزود : در واقع با این کار ارزش افزوده ای به کالاهای تولیدی و صادراتی می دهیم تا به سودآوری برسد نه اینکه کالا را با قیمت زیاد تولید کنیم و گران تر در اختیار صنایع زیردست قرار دهیم . چرا که در این صورت در نهایت کالای تولیدی آنقدر گران می شودکه نتوانیم صادرات داشته باشیم .

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران با اشاره به این نکته که رفع تحریم ها همان مقدار که برای ما فرصت ایجاد می کند باعث تهدید هم می شود گفت: اگر ما نتوانیم از فرصت های رفع تحریم به نحو احسن استفاده کنیم این فرصت را به رقبای خارجی می دهیم که که بازار داخلی را هم از ما بگیرند . واقعیت این است که در شرایط کنونی وضعیت عوارض، مالیات های سنگین و عوارض عبور گمرکی زیاد باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید کالا ها شده و باعث می¬شود تولید کنندگان داخلی توان رقابت با کشورهای خارجی را نداشته باشند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه