PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

استان خراسان شمالی چاپخانه مجهز ندارد

یكی از ناشران استان گفت: برغم فعالیت 50 چاپخانه و24 انتشاراتی، چاپخانه مجهز وبه روزی در استان وجود ندارد وسرمایه های این حوزه به استان های دیگر گسیل داده می شود.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،حمید رضازاده افزود: با یك حساب سرانگشتی بر روی كتاب هایی كه در سال گذشته به چاپ رسید واگر هزینه چاپ هر كتاب با توجه به تیراژهای پایین آن را، 20میلیون ریال حساب كنیم، سه میلیارد ریال بابت چاپ این كتاب ها از استان خارج شده است.
وی با اشاره به اینكه، تجهیزات چاپخانه های استان مربوط به 20 سال پیش است گفت: در شرایطی كه روز به روز تجهیزات جدید تری وارد چرخه صنعت چاپ می شود ما هنوز اندر خم همان كوچه های قدیمی این حوزه هستیم و كاری كه در چاپخانه های مجهز خراسان رضوی، 2 روزه وبا كیفیت مناسب انجام می شود در استان ما با پایین ترین كیفیت ومدت طولانی تر به سرانجام می رسد.
این فعال حوزه نشر، تمام قد ایستادن چاپخانه های استان در حوزه رسالتشان را نیازمند حمایت های دولتی درقالب تسهیلات كم بهره با بازپرداخت های طولانی مدت عنوان كرد.
از 65 چاپخانه وصنایع وابسته به چاپ خراسان شمالی 50 واحد فعال است
مسئول چاپ ونشر اداره كل فرهنگ وارشاد خراسان شمالی در خصوص فعالیت های این حوزه در سالی كه گذشت گفت: 24 انتشاراتی استان از مجموع 25 واحد آن در سالی كه گذشت 150 عنوان كتاب با تیراژ 220 هزار تا به چاپ رسانیده اند كه از این تعداد شاید، 2 تا 3 كتاب به چاپ دوم رسیده اند.
به گزار آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، علی افتخاری اظهار داشت: از این كتاب ها 4عنوان به زبان محلی بوده كه 2 عنوان مربوط به ترجمه قرآن به زبان كردی، ودوتای دیگر كتاب هایی كه به زبان تركی به چاپ رسیده است.
وی با اشاره به اینكه، سال گذشته این دستگاه، 600میلیون ریال كتاب از ناشران ومولفان استان كه اثری به چاپ رسانده اند خریداری كرده است گفت: بیشتر كتاب های به چاپ رسیده در استان، در حوزه فرهنگی، ادبیات، داستانی، ایثار وشهادت، روانشناسی، علوم اجتماعی و..بوده است .
افتخاری، مهم ترین مشكلات صنعت چاپ استان را، گرانی كاغذ، كمبود نقدینگی، خروج كارهای چاپی استان به استان های همجوار،عدم تسهیلات بانكی كم بهره و بلندمدت از سوی دولت برای نوسازی و به روز كردن تجهیزات صنعت چاپ عنوان كرد.
این كارشناس با اشاره به اینكه، داشتن تنوع قومیتی و قرار گرفتن در مسیرجاده آسیایی و از سوی دیگر قطب كشاورزی و دامداری بودن، از مزایای خراسان شمالی در مسیر توسعه این صنعت است گفت: اگر محصولات كشاورزی و دامپروری استان به جای فروش فله ای به صورت بسته بندی وبا استفاده از صنعت چاپ به روز، عرضه شود به اقتصاد استان در كل، وبه صورت بخشی، به صنعت چاپ كمك می كند.
افتخاری به تغییر رویكرد دولت در دادن یارانه به كاغذ هم اشاره كرد وافزود: دولت به جای دادن یارانه به ناشرآن را به مصرف كننده یا همان خریدار كتاب در قالب دادن بن كارت های خرید، كارت های الكترونیكی ارائه می كند تا خریدار متناسب با نیازش خرید كند و ناشر هم نگاهی به بازار داشته باشد و متناسب با نیاز اقدام به چاپ كتاب كند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه