PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چاپخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل می شوند...

در سال‌های گذشته در هفته‌های منتهی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همواره شاهد افزایش تکاپو و رونق کار مشاغل مرتبط با کتاب بودیم. بدون شک یکی از مهم‌ترین این مشاغل، قسمت چاپ آن است و حجم بالای آثار جدید و تجدید چاپی که برای عرضه در نمایشگاه آماده می‌شوند، معمولآ روزهای بسیار شلوغی را برای چاپخانه‌هایی که در بخش کتاب فعالیت می‌کنند در پی دارد. ظاهرآ امسال، برای چاپخانه‌ها سالی متفاوتی از گذشته است و در همین چند روز باقی مانده به نمایشگاه هم تفاوتی در میزان سفارش‌های چاپخانه‌ها دیده نمی‌شود.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از ایلنا، رسول محمدحسینی مدیر چاپخانه‌ی سامان، صحبت‌های خود را با خبری که ساعتی قبل از همکارانش شنیده شروع می‌کند: دو چاپخانه‌ی سابقآ فعال، همین امروز کار خود را تعطیل کرده‌اند. این تعطیلی در واقع ماحصل مشکلات آن‌ها در سال گذشته بود که در سال جدید به این نتیجه رسیدند که امکان ادامه کار را ندارند.
او به نمایشگاه کتاب و تاثیر آن بر روند فعالیت چاپخانه‌ها اشاره می‌کند: سال‌های قبل در آستانه‌ی نمایشگاه کتاب، حجم کاری چاپخانه ۲ و حتی ۳ برابر می‌شد و چند شیفت کار می‌کردیم و شیفت شب ما هم فعال بود، اما امسال به زحمت ۱۰ درصد به حجم کار ما اضافه شده و‌‌ همان شیفت عادی روزانه خود را هم داشته باشیم، خدا را شکر می‌کنیم.
این چاپخانه‌دار ادامه می‌دهد: سابقا تیراژ یک نوبت کتاب حداقل ۲۰۰۰ نسخه بود، اما این روز‌ها تیراژ ۵۰۰ نسخه‌ای امری عادی است. بسیاری از ناشران متوسط، به سمت دستگاه‌های «ریسوگراف» روی آورده‌اند و به صورت شخصی اقدام به چاپ کتاب می‌کند، چون چاپ ۵۰۰ نسخه کتاب برای آن‌ها سودی ندارد.
محمدحسینی به عنوان مثال به وضعیت یکی از ناشران اشاره می‌کند و می‌گوید: ناشری بود که از نمایشگاه کتاب سال گذشته به این طرف حتی ۵ کتاب هم برای چاپ به ما نداد، در حالی که بر طبق روال قبلی قاعدتآ باید حداقل ۵۰ عنوان کتاب منتشر می‌کردند. این ناشر حتی نتوانست تعهدات مالی خود را نسبت به ما انجام دهد و مشخص است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه