PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

یزد در آستانه تشکیل اتحادیه چاپخانه داران

استان یزد با داشتن 101 چاپخانه و 81 ناشر توانمندی مناسبی در حوزه چاپ و نشر دارد اما نبود اتحادیه ارتباط فعالان و سرمایه گذاران این حوزه را به نوعی با دنیای چاپ قطع کرده است.

به گزارش  آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،، واژه چاپ به معنای پرس کردن سطحی بر سطح دیگر و در لغت به نقش، اثر، مُهر، نشان معنا شده و کلمه های طبع، باسمه و تافت به عنوان مترادف آن در متن های گوناگون نیز بکار برده شده است.

نبود تشکل منسجم و اتحادیه ، فشارهای مالیاتی ، حقوق گمرکی چاپخانه داران، اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی ، آموزش اپراتورهای دستگاه چاپ و همگرایی و مشارکت صنف های مختلف مرتبط با چاپ و نشر از مسایل مهم پیش روی صنعت چاپ و نشر استان یزد است.

کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با تاکید بر لزوم تشکیل اتحادیه چاپخانه داران این استان گفت: این اتحادیه در راستای رفع مشکلات چاپخانه داران یزد و فراهم کردن شرایط ورود آنها به دنیای چاپ موثر خواهد بود.

سعید شیشه بری افزود: اصلاح قانون و برداشته شدن سقف تعداد چاپخانه های دارای مجوز صنفی برای تشکیل اتحادیه می تواند کمک شایانی به تشکیل این اتحادیه و در نهایت رفع بسیاری از مشکلات این حوزه کند.

وی ادامه داد: در حالی که برای تشکیل اتحادیه باید تعداد پروانه های صنفی به 70 فقره برسد، اکنون فقط حدود 35 چاپخانه فعال در یزد دارای پروانه صنفی هستند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به سرمایه گذاری های مناسب بخش خصوصی در حوزه چاپ و صنعتی بودن یزد، ایجاد شهرک صنعتی چاپ به منظور کاهش هزینه های تمام شده و توسعه صنعت چاپ و بسته بندی در این شهر احساس می شود.

شیشه بری با تاکید بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی تخصصی صنعت چاپ در یزد افزود: بیش از 95 درصد اپراتورهای چاپ در یزد به طور تجربی آموزش دیده و فعالیت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در نظر گرفتن معافیت مالیاتی یا مالیات بر ارزش افزوده و معافیت حقوق گمرکی چاپخانه داران، اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی می تواند کمک شایانی به فعالان این حوزه کند.

کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: این استان به همراه هشت استان دیگر از جمله همدان و کرمان جزو مناطق درجه دو حوزه چاپ به شمار می آید ، در مناطق درجه یک 11 استان از جمله اصفهان و فارس حضور دارند و بقیه استانها جزو منطقه سه محسوب می شوند.

پیشنهاد تشکیل اتحادیه های مشترک

مدیر انتشارات طب گستر با اشاره به اینکه هزینه چاپ و نشر در استان یزد برای ناشران بیش از استان هایی از جمله قم و خراستان رضوی است گفت: همگرایی و مشارکت صنف های مختلف مرتبط با چاپ و نشر سبب کاهش قیمت چاپ و نشر در یزد خواهد شد.

ابوالقاسم عقیلی افزود: سهم عمده تولید کتابها بصورت انبوه در اختیار دولت است و ناشران استانی با مشکلاتی از جمله توزیع، پخش و صحافی کتاب روبرو هستند.

وی با بیان اینکه فناوری های جدید از جمله کتابهای دیجیتال تولید انبوه را با مشکل مواجه کرده است، ادامه داد: با توجه به مشکلات قانونی از نظر تعداد برای تشکیل اتحادیه های مستقل، اتحاد فعالان حوزه چاپ و نشر از جمله چاپخانه داران، ناشران، صحافان و لیتوگرافها و تشکیل اتحایه مشترک می تواند برای هر یک از فعالان در این صنف ها مفید باشد.

اهمیت صنعت چاپ و نقش تاثیرگذار آن در جامعه به گونه ای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، یازدهم شهریور را به عنوان روز ملی صنعت چاپ نامگذاری کرد.

چاپ و نشر به عنوان صنعتی پیشرو و تاثیرگذار، سرآغاز تحولی شگرف در زندگی انسانها شد و پیشرفت بسیاری از تمدن های جهان را سرعت بخشید؛ پیشرفتی که همچنان با گسترش فناوری ها ادامه دارد.

نبود اتحادیه برای پیگیری مسائل، نیروی متخصص و ماهر به عنوان اپراتور در چاپخانه ها، کمبود خدمات پس از چاپ و اختصاص تسهیلات از جمله مشکلات حوزه چاپ و نشر در استان یزد به شمار می رود که سرمایه گذاران و فعالان این حوزه برای رفع آنها چشم انتظار توجه بیش از پیش مسئولان هستند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه