PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

رکود صنعت چاپ معلول مدیریت فرهنگی ناکارآمد است

شاهد حضور مدیرانی در عرصه صنعت نشر هستیم که جدای از اینکه دارای اشراف ناکافی بر حوزه فرهنگ هستند، دلبستگی حداقلی نیز به این حوزه ندارند.

 به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران با اشاره به آنکه رکود صنعت چاپ می‌تواند معلول مدیریت فرهنگی ناکارآمدی باشد که در دهه‌های متوالی گریبان فرهنگ و حوزه صنعت نشر ما را گرفته است، گفت: شاهد حضور مدیرانی در عرصه صنعت نشر هستیم که جدای از اینکه دارای اشراف ناکافی بر حوزه فرهنگ هستند، دلبستگی حداقلی نیز به این حوزه ندارند. افرادی که از حوزه‌های دیگر سیاسی و اقتصادی به این حوزه آمده‌اند.

وی افزود: مسئله کارمندسالاری در فرهنگ حاکم است. نبود دغدغه جدی در زمینه فرهنگ که سالها گریبانگیر صنعت چاپ و نشر کشور شده است. طی این سال‌ها، به ویژه سال‌های اخیر به طور صرف با شعار و وقت گذرانی در این زمینه روبرو بودیم و برای حل جدی مشکلات صنعت نشر اقدامی صورت نگرفته است. امروز بسیاری از ناشران کار نشر را رها کردند و نارضایتی‌هایی در طیف پدیدآورندگان کتاب شکل گرفته است.  

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به دغدغه های ناشران اظهار داشت: برخی ساده لوحانه مقصر اوضاع نابسامان صنعت نشر را ناشران تلقی می‌کنند، در حالی که ناشران بیش از همه متضرر شدند. هنگامی که قیمت کتاب به طور غیر عادی در یک جامعه به چندین برابر می رسد و یک سلسله عوامل دیگر در این حوزه دست به دست یکدیگر می دهند، موجب می شود شمار کتابخوانان کاهش یابد و مردم به رسانه‌های دیداری و شنیداری روی بیاورند و عطش یادگیری خود را این طور جبران کنند.

شرفشاهی ادامه داد: اگر به دنبال طراوت در صنعت نشر نباشیم، نمی توانیم توقع داشته باشیم استقبال مردم چشمگیر باشد. این شرایط کنونی تبعات فرهنگی جبران‌ناپذیری دارد که جامعه ما با آن دست به گریبان است. تا هنگامی که عزم جدی برای بهبود صنعت نشر نباشد، شاهد وخیم تر شدن اوضاع هستیم. هرکسی آمده است با یکسری وعده‌ها خوانندگان و پدیدآورندگان را چند صباحی امیدوار کرده اما شاهد حمایت چشمگیری در این زمینه نبودیم. در سالهای اخیر شاهد اندک پشتیبانی‌هایی بودیم که در عرصه نشر وجود داشت و چشم انداز روشنی در این زمینه دیده نمی‌شود

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه