PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تبلیغ و فرهنگ‌سازی در حوزه چاپ دیجیتال ضرورت دارد

امیرحسین قاسمی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال و تبلیغات با بیان این‌که چاپ دیجیتال به دلیل جلوگیری از ایجاد ضایعات، حائز اهمیت است، گفت: چاپ دیجیتال حدود 5 سال است که به بلوغ قابل توجهی رسیده و استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر شده است؛ بنابراین ضرورت دارد که تبلیغ و فرهنگ‌سازی در این زمینه بیش از پیش صورت گیرد.

 
به گزارش آژآنس خبری چاپ و بستهب ندی ایران، امیرحسین قاسمی در گفت‌وگو با ایبنا درباره ضرورت و اهمیت استفاده از چاپ دیجیتال در عرصه نشر به‌ویژه کتاب، اظهار کرد: استفاده از چاپ دیجیتال به دلیل پیشرفت تکنولوژی روز دنیا گریزناپذیر است. همه رسانه‌ها از 15 سال قبل، به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده‌اند و اکنون حدود 5 است که شاهد بلوغ قابل توجه این نوع از چاپ هستیم.
 
وی ضمن تأکید بر این نکته که چاپ دیجیتال به دلیل جلوگیری از ایجاد ضایعات مواد و حفظ مسائل زیست‌محیطی حائز اهمیت است، افزود: چون این نوع از چاپ براساس تقاضا صورت می‌گیرد، ضایعات به همراه ندارد.
 
مدیرعامل مؤسسه چاپ و تبلیغات «طلوع پردازش» بالا بودن دقت چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی را از دیگر فواید چاپ دیجیتال برشمرد و گفت: فرآیند چاپ دیجتال به اتوماسیون صنعتی برمی‌گردد و در نتیجه در این نوع چاپ، حداقلِ نظارت و دخالت انسانی وجود دارد؛ در هر فرآیندی هم که نظارت و دخالت انسانی کمتر باشد، خطای انسانی کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، دقت آن افزایش می‌یابد.
 
قاسمی عنوان کرد: این امکان فقط در اختیار چاپ دیجیتال است که به تعداد مخاطبان و براساس ذائقه و نیاز‌های شخصی آن‌ها، کتاب با اطلاعات متغیر چاپ شود، اما در روش چاپ سنتی اساساً این امکان وجود ندارد.
 
عضو هیأت‌مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال و تبلیغات درباره آینده چاپ دیجیتال ادامه داد: آینده چاپ دیجیتال در ایران، از اتفاقاتی که در دنیا ایجاد کرده، جدا نیست. البته ایران در این زمینه به دلیل مسائل اقتصادی، اندکی دچار عقب‌ماندگی شده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی ناشران به استفاده از چاپ دیجیتال تمایلی نشان نمی‌دهند؟» گفت: چون هنوز راه‌حل‌های ارزان‌تر و مطابق با نیازهای بازار ـ مانند چاپ اُفست که با قیمت نازل امکان‌پذیر است ـ وجود دارد. گذشته از این، میزان خرید کتاب چندان بالا نیست و بازار نشر ضمن این‌که به‌روز نبوده، از رونق لازم هم برخوردار نیست. در چنین شرایطی اغلب ناشران ترجیح می‌دهند در این آشفته بازار، از میزان هزینه‌های چاپ کتاب بکاهند، بنابراین کمتر به استفاده از چاپ دیجیتال رغبت نشان می‌دهند.
 
مدیرعامل مؤسسه چاپ و تبلیغات «طلوع پردازش» افزود: بهترین راهکار برای خروج از این وضعیت و ترغیب ناشران برای استفاده از چاپ دیجیتال، بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. دولت باید تمهیدات و تسهیلات ویژه‌ای برای سوق دادن سرمایه‌گذاران و چاپخانه‌داران به سمت چاپ دیجیتال فراهم کند.؛ ضمن این‌که در این زمینه باید بیش از پیش، تبلیغات و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه