PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

حوزه چاپ و نشر همدان در انتظار اتفاقی خوب!

برخی از دست‌اندرکاران حوزه چاپ و نشر اعتقاد دارند باید ارتباط بین ناشران و چاپخانه داران بیشتر باشد و حوزه نشر شکل صنفی به خود بگیرد تا شاهد پویایی این صنعت در استان باشیم.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، هنگامی می‌توان به درک درستی از اهمیت صنعت چاپ و نشر پی برد که نقش مهم آن در تحولات فرهنگی و اقتصادی مشهود باشد.

در واقع صنعت چاپ و نشر به عنوان عامل مهمی در توسعه فرهنگی و اقتصادی، در کنار دیگر صنایع از عوامل توسعه جامعه به شمار می‌آید.

وضعیت صنعت چاپ و نشر در کشور طی سال‌های اخیر مناسب نبوده و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که شاهد این هستیم چاپ و نشر در استان از کیفیت بسیار پایین برخوردار است.

اینکه کتاب‌های موجود از نظر محتوایی و بار علمی و چه از لحاظ کاغذ و چاپ از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، نگران‌کننده است و شاید در درجه اول گرانی کاغذ و بالا بودن هزینه‌ها دلیل این جریان باشد.

از طرفی محتوای کتاب‌های چاپ شده در استان متناسب با وضعیت امروز نیست، مخاطبان امروز جامعه دنبال کتاب‌هایی هستند که با گسترش تکنولوژی و ارتباطات همراه باشد.

شاید از طرفی نیز بتوان گفت در شرایط بد اقتصادی که اکثر مردم به دنبال رفع نیازهای اولیه خود هستند، طبیعی است که دیگر به فکر خرید کتاب نباشند و در نتیجه چرخ صنعت چاپ و نشر به کندی بچرخد.

اما برخی از دست‌اندرکاران این حوزه اعتقادشان بر این است که باید ارتباط بین ناشران و چاپخانه‌داران و توزیع‌کنندگان بیشتر باشد و حوزه نشر شکل صنفی به خود گیرد تا شاهد پویایی این صنعت در استان باشیم.

در این رابطه رئیس اتاق اصناف همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر موضوعات مربوط به نشر کتاب توسط اداره ارشاد پیگیری می‌شود که ما معتقدیم اگر این بخش به حوزه اصناف وارد و صنفی شود تا حدودی مشکلات حل خواهد شد.

حمیدرضا فرسایی وحید با بیان اینکه وضعیت چاپ در استان مناسب نیست، گفت: چاپخانه‌داران با مشکل کاغذ و شرایط یارانه‌ای نبودن آن مواجه هستند.

وی با بیان اینکه شاید اوایل سال تحصیلی و شهریورماه رونقی در کار چاپداران صورت گیرد اما در کل وضعیت خوبی حاکم نیست، افزود: در حال حاضر وضعیت صنعت چاپ در استان با توجه به اینکه اتحادیه آن نیز 7 یا 8 ماهی هست که تشکیل شده، خوب نیست.

رئیس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه مکاتباتی با اداره ارشاد داشتیم که بخش نشر نیز صنفی شود، گفت: از سال گذشته که اتحادیه چاپداران تشکیل شد یکی از قول‌هایی که اداره ارشاد داد این بود که ناشران را به زیر مجموعه اتحادیه چاپداران بیاورند تا شرایط بهتر شود که البته تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

وی اضافه کرد: اکنون اتحادیه چاپداران با مشکل منابع مالی مواجه هستند و آمار واحدهای صنفی ایده‌آل نیست تا اتحادیه‌ای بتواند سرپا باشد.

فرسایی وحید با بیان اینکه انتظار داشتم اداره ارشاد قول خود را که در اتاق اصناف نسبت به همکاری در خصوص تشکیل اتحادیه چاپداران داده بود، عملی کند؛ گفت: اداره ارشاد سال گذشته قول داده بود که ناشران را زیرمجموعه اتحادیه چاپداران بیاورد تا توان کاری این اتحادیه بالا رود.

وی با بیان اینکه امیدوارم با این شرایط موضوع ادغام اتحادیه چاپداران مطرح نشود همانطور که هیأت نظارت روی این مسئله مانور می‌دهد تا این اتفاق بیافتد، افزود: ماه‌های قبل به دوستان ارشاد گفتم که این اتحادیه شرایط خوبی ندارد و نیاز به کمک دارد تا حداقل بتواند سرپا باشد.

رئیس اتاق اصناف همدان خواستار کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه شد.

برای اطلاع از این وضعیت و پیگیری موضوع مطرح شده از سوی اتاق اصناف به سراغ معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی همدان رفتیم.

مجید فروتن با بیان اینکه این موضوع جزو موضوعات تصویبی جلسات سال گذشته بود، اظهار کرد: اتحادیه چاپداران باید در این زمینه مجمع صنفی تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه توسط وزارت ارشاد آئین‌نامه‌ای تصویب شده تا ناشرین برای تمدید فعالیت خود مجوز پروانه کسب داشته باشند، گفت: با اعلام اجرای این آئین نامه ناشران نیز به صورت قانونی زیر مجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران قرار خواهند گرفت.

معاون فرهنگی اداره ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه هدف ما این است تا تمام مراکز ارائه محصولات فرهنگی، مستقل اتحادیه‌ای را تشکیل دهند، در ادامه به دلیل تاخیر در واگذاری حوزه نشر اشاره کرد و افزود: طبق شیوه‌نامه جدید وزارت ارشاد، مجوز نشر به استان‌ها واگذار می‌شود که احتمالاً در هفته‌های آتی این کار صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از شروط اعلام شده این است که برای هر نشری باید مجوز پروانه کسب باشد، خاطرنشان کرد: طبق قانون و آئین نامه جدید ناشران نیز در قالب زیرمجموعه اتحادیه فعالیت خواهند کرد.

فروتن تصریح کرد: مجوز نشر را اداره ارشاد می‌دهد اما یکی از شروط تمدید مجوز، بحث پروانه کسب است که باید برگه عضویت آورده شود تا تمدید پروانه کسب صورت گیرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با اتحادیه چاپداران در راستای اینکه ناشرین نیز جزو آنها قرار گیرند، گفت: جلساتی در این زمینه برگزار کرده‌ایم تا به محض صدور ابلاغیه مراکز فرهنگی دارای مجوز به زیر مجموعه چاپداران منتقل شوند.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بیان کرد: امسال با واگذاری حوزه نشر کتاب به استان، چاپ و نشر سریعتر انجام شده و مسیر و فرآیند کوتاه خواهد شد.

وی از وجود 45 ناشر فعال در سطح استان خبر داد و افزود: استان همدان از لحاظ بسترهای چاپ و نشر کتاب مشکلی ندارد و توسعه خوبی در این حوزه شاهد هستیم.

فروتن به مشکل توزیع کتاب در استان اشاره کرد و گفت: باید شرایط بهتری حاکم شود تا کتاب نویسنده به دست مردم و مخاطب برسد.

وی با بیان اینکه در تعداد و عناوین منتشر شده کتاب جزو 10 استان کشور هستیم، در ادامه به حمایت‌های صورت گرفته از ناشرین در استان اشاره کرد و گفت: سال 93، 80 میلیون تومان و سال 94 نیز 60 میلیون تومان از ناشرین حمایت شد که امسال پیش‌بینی می‌شود 20 درصد افزایش حمایت را از چاپ کتاب در استان داشته باشیم.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان توجه به حوزه محتوایی و کیفیت کتاب‌ها تأکید کرد و افزود: هر آنچه کتاب پرمحتوا و باکیفیت باشد خود اطلاع‌رسان و تبلیغ کننده می‌شود و دیگر نیازی به تبلیغ و اطلاع رسانی ما نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان نیز از جمله مشکلات موجود در حوزه چاپ و نشر را عدم برخورداری از دستگاه‌های چاپ مجهز و اصول چاپ قوی در استان دانست.

عاطفه زارعی با بیان اینکه ناشران خوبی در استان وجود دارند که باید کار آنها مدیریت شود، گفت: برخی از ناشران نوپا هستند و هنگامی که شروع به چاپ می‌کنند به علت نداشتن توان مالی خوب، کار خود را تعطیل می‌کنند که باید از آنها حمایت شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از ناشران در برخی استان‌ها فعالیت قوی در چاپ و نشر دارند و علت آن نیز داشتن بازاریاب‌های قوی است، افزود: امروزه برخی از کتابها به صورت اینترنتی با فایل pdf به فروش می‌رسد و به خوبی توزیع می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه بسیاری ناشران قوی چندین شعبه در استان‌های دیگر برای فروش کار خود دارند، گفت: با این اقدام هم‌زمان در چندین استان کتاب چاپ و وارد بازار و توزیع می‌شود به همین دلیل است که نویسندگان سعی می‌کنند اثر خود را به ناشرانی بدهند که کارشان در سطح بالاست تا با هزینه بالایی بازاریابی انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دیگر ناشناخته‌ بودن ناشران بومی برای نویسندگان است، به فارس گفت: باید ارتباط قوی بین ناشران و نویسندگان کتاب ایجاد شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه