PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

لزوم استفاده چاپخانه‌ها از تسهیلات پروانه صنعتی

بابک عابدین تاکید کرد: امیدوارم وزارت صنایع و مدیران ارشد این وزارتخانه با ارائه امکانات و حمایت؛ اهمیت را به صنعت چاپ بازگردانند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتقال حوزه‌های صنعتی حرفه چاپ به وزارت صنعت،معدن و تجارت؛ گفت: این درخواست صنعت چاپ برای تفکیک محتوا از فرآیند تولید یعنی ماشین آلات و ابزار تولید و همچنین پخش که کاملا معنایی صنعتی دارد و در واقع یک سری بنگاه‌ها در یک راستا یا در یک بخش اقدام به تولید، فروش و پخش کالایی مشابه را می‌کنند از آنجایی مطرح می‌شد که این بخش حرفه چاپ اعم از چاپ محصولات فرهنگی، تجاری یا صنعتی کاملا صنعتی است مثل توریسم، خودرو و .... همچنین خود فرآیند تولید هم از ابزار و ماشین‌آلات دقیق صنعتی در تولید یک محصول چاپی از صفر تا صد تولید چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری یا حتی تولید مواد اولیه استفاده می‌کند. این‌ها همه دلایلی در اثبات لزوم نگاه صنعتی به حرفه چاپ است و در تمام دنیا هم همین گونه است.

او ادامه داد: این مسئله را از بیش از دو دهه پیش، فکر می‌کنم از نزدیک به ۳۰ سال پیش فعالان چاپ مطرح می‌کردند و حتی خاطرم هست در یک مقطعی مجوزهای صنایع کوچک به یک سری از چاپخانه‌ها داده شد. بعد این مجوزها قطع شد و این بحث به وجود آمد که وزارت ارشاد متولی صنعت چاپ است. درخواست هم طی این دو سه دهه این بوده که به دلیل همین صنعتی بودن فرآیند تولید و نیاز وجود دیدگاه (درک و اجرا) صنعتی به حرفه چاپ وزارت صنعت و معدن و تجارت هم در این حوزه مسئولیت داشته باشد. حالا بحث‌های محتوایی یا نوشتاری و تصویری تولیدات چاپی که کارکرد رسانه‌ای هم پیدا می‌کند، به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و رسانه سراسر کشور باقی بماند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ تاکید کرد: یعنی چون براساس قوانین کشور در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و رسانه نیازمند نظارت‌هایی هستیم این بحث محتوایی تولیدات چاپی باید در حیطه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. همان‌طور که در روند تولید محصولات بهداشتی ماشین آلات و ابزار و تولید تمام صنایع شوینده و آرایشی و بهداشتی زیر نظر وزارت صنعت قرار دارد و از آن طرف وزارت بهداشت و درمان نیز نظارت‌های مورد نیاز جهت حفظ سلامت و کیفیت تولیدات این حوزه را در دست دارد.

عابدین افزود: این خواسته صنف چاپ که چندان هم موضوع عجیبی نبود، نهایتا بعد از چکش‌کاری های فراوان و درخواست‌ها و چانه‌زنی‌های متعدد در این سالیان متوالی با حضور آقای جنتی در وزارت ارشاد جدی گرفته شد. واقعا هم قابل درک است که وزارت فرهنگ سازوکارهای صنعتی ندارد و اساسا در ساختار آن هیچ گونه نظارت صنعتی یا حمایت صنعتی تعریف نشده است. با همراهی و همکاری معاونت فرهنگی ارشاد و مدیریت کل دفتر چاپ و نشر و همچنین مسئولان تشکل‌های صنعت چاپ رایزنی ها در زمان وزیر جدید آقای صالحی‌امیری به نتیجه رسید. آقای صالحی‌امیری با دیدگاه باز مدیریتی که دارند توانستند ارتباط خوبی با آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برقرار کنند و در مرحله اول در سطح وزارتی ایشان را قانع کردند که از نظر منطقی تفکیک حوزه‌های محتوایی و صنعتی چاپ بین وزارتخانه‌های ارشاد و صنعت درست است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ درباره تلاش و پیگیری صنف چاپ برای محقق شدن این تفاهم‌نامه نیز بیان کرد: با همراهی و همفکری که با تشکل‌های چاپ ایجاد شده بود تفاهم‌نامه ارشاد و وزارت صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بعد از چکش‌کاری نکاتی که می‌شد در همان جلسه برای تفاهم‌نامه اصلی و تعیین راه کار مورد استفاده قرار گیرد با جمع‌آوری نظرات بخش‌های مختلف صنعت چاپ مشخص شد. در کل این تفاهم نامه اتفاق مبارکی برای صنعت چاپ است.

عابدین متذکر شد: ما امیدواریم بعد از گذر از مرحله اول و امضای تفاهم نامه، وزارتخانه تمام تشکل‌های چاپ که این صنعت را دربرمی‌گیرند (پیش از چاپ، پس از چاپ و تشکل‌های سراسری مثل صادرکنندگان چاپ) که اتفاقا هم به بحث‌های صنعتی وابسته هستند را گردهم جمع کند و جزئیات و ریزه‌کاری‌ها را هم بررسی کنند تا نهایتا به سرعت آیین‌نامه اصولی و خوبی از دل این تفاهم‌نامه‌ بیرون بیاید و ما بتوانیم نیازهایی را که از بخش صنعتی آن داریم مرتفع کنیم.

این فعال حوزه چاپ در توضیح انتظارت صنعت چاپ از وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از امضای این تفاهم‌نامه‌ اظهار داشت: به عنوان مثال نگاه صنعتی به طرح‌های توجیهی برای تجهیز واحدهای چاپی قدیمی یا ساخت واحدهای جدید ارائه می‌شود. اصولا در یک سیستم صنعتی راحت‌تر می‌توان برای اضافه کردن ماشین‌آلات جدید و به‌روز چاپی اقدام کرد و با کارشناسی صنعتی می‌توان از منابع و تسهیلاتی که در سایر صنایع برای نوسازی تزریق می‌شود استفاده کرد. یا در مورد اقلام مورد نیاز اولیه و واسطه برای صنعت چاپ و این صنعتی که سایر صنایع به نوعی به آن وابسته هستند هم با نگرش صنعتی برخورد شود. با نگاه صنعتی امیدواریم دیگر تعرفه‌ها و عوارض سنگین برای اقلام اولیه و مورد نیاز صنعت چاپ لحاظ نشود.

وی اضافه کرد: همچنین در شهرک‌های صنعتی حومه شهرها چاپخانه‌ها بتوانند در کنار صنایع دیگر به عنوان واحدهای صنعتی شروع به فعالیت کنند و به صورت مساوی از امکانات فعالان با پروانه صنعتی برخوردار شوند. تسهیلات مختص به بخش‌های صنعتی به صنعت چاپ هم اختصاص داده شود و بسیاری موارد دیگر که سایر صنایع در سیستم تولید خود از آن بهره‌مند هستند هم به صنعت چاپ تعلق بگیرد.

او سپس با اشاره به نقش چاپ و بسته‌بندی در سایر صنایع تاکید کرد: امیدوارم باتوجه به اینکه مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیران صنعتی هستند و مطمئنا نگرش صنعتی به چاپ خواهند داشت، فعالین چاپ و صنعت چاپ را به عنوان صنعتی نگاه کنند که سایر صنایع (بهداشتی، غذایی، دارویی، نشر و...) نیازمند آن صنعت هستند. معتقدم صنایع تولیدی ما نیاز به صنعت چاپی پویا دارند تا بتوانند کالاهای خود را در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی مطرح کنند و با استفاده از بسته‌بندی‌ها و چاپ مناسب کالاهای خود را صادر هم بکنند.

عابدین ادامه داد: وقتی نگرش صنعتی باشد، امیدوارم اهمیت صنعت چاپ هم برایشان مشخص شود و باتوجه به این اهمیت امکانات خوبی را در اختیار فعالان چاپ بگذارند تا آن‌ها بتوانند ماشین‌آلات خود را نوسازی کنند. اگر بتوانیم نرم‌افزار و سخت‌افزارهای چاپ و واحدهای کنترل کیفیت چاپ کشور را نوسازی کنیم، مطمئنا می‌توانیم کالاهایی را دراختیار تولیدکننده‌ها بگذاریم که بهره‌وری بیشتری دارند و بحث صادرات را هم افزایش بدهیم. این مسئله مهمی است چون هیچ کالایی بدون کارکرد رسانه‌ای چاپ و بسته‌بندی که اتفاقا کاملا هم صنعتی است نمی‌تواند خودش را بفروشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ درباره نقش چاپ و بسته‌بندی در موفقیت صادرات کالاهای ایرانی نیز متذکر شد: اگر می‌خواهیم کالایی را در عراق و افغانستان یا کشوری مثل روسیه بفروشیم نیاز به یک بسته‌بندی داریم که با ذائقه و استانداردهای آن جامعه همخوانی داشته باشد. وقتی صنعت چاپ ما در آن حدی نباشد که بسته‌بندی با کیفیت برای کالاها فراهم کند چگونه می‌خواهیم کالای خودمان را در بازار هدف عرضه کنیم. چنانجه مجبور شویم بسته‌بندی و چاپ را از کشور دیگری تهیه کنیم هم فروش کالای ما دیگر توجیه اقتصادی ندارد و ارزش افزوده‌ای به اقتصاد کشور نمی‌رساند. بسیار امیدوارم که وزارت صنایع و مدیران ارشد این وزارتخانه با ارائه امکانات و حمایت؛ اهمیت را به صنعت چاپ بازگردانند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در پایان از حضور صنعت چاپ ایران در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی دبی برای چهارمین بار خبر داد و گفت: اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران برای چهارمین دوره در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی دبی پاویون ملی چاپ و بسته‌بندی ایران را برقرار می‌کند. امسال هم باتوجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و شاید برخی تحریم‌های غیرموجه که دوباره بحثش مطرح شده است، عزم خودمان را جزم کرده‌ایم که حتماً در این دوره نمایشگاه با پاوییونی ۴۰۰ متر مربعی بزرگترین حضور خود را در این عرصه تجربه و اقلام تولیدی و خدماتی چاپ ایران را عرضه کنیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه