PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تعدیل 200 کارگر کارخانه کارتن مشهد؛در چاپ چه می‏ گذرد!؟

با تعطیل‌شدن شرکت کارتن مشهد و پارت‌کاغذ در سال گذشته ۴٠٠ کارگر بیکار شدند. مشکل بدهی و تسویه نکردن حساب کارگران این شرکت به معضلی بزرگ برای صاحبان کارتن مشهد و مدیران استانی تبدیل شده است.

به گزارش آژآنس خبری چاپ و بسته بندی ایران، شرکت «کارتن مشهد» یکی از قدیمی‌ترین کارخانه های خراسان رضوی بود که سال‌گذشته به‌دلیل مشکلات بانکی تعطیل شد. کارتن‌ مشهد تولید انبوه خود را از سال ۶٩ آغاز کرده و ۴٠٠نفر در آن اشتغال داشتند. با وجود وعده‌هایی که مسئولان مبنی بر فراهم کردن شرایط لازم برای فعالیت مجدد این واحد تولیدی داده بودند، نه تنها این شرکت به چرخه تولید بازنگشت، بلکه کارگران این شرکت به دلیل نگرفتن مطالبات خود دچار مشکل شده اند. شرکت کارتن مشهد یک میلیارد تومان بدهی به ٢٠٠ کارگر تعدیل‌‌شده خود دارد. امیر‌حسین متین‌ راد، عضو هیئت مدیره شرکت کارتن مشهد، با بیان این مطلب می‌گوید: ‌اگر بانک‌ها اجازه فروش اموال را بدهند، طلب کارگران تصفیه می‌شود.

با تعطیل‌شدن شرکت کارتن مشهد و پارت‌کاغذ در سال گذشته ۴٠٠ کارگر بیکار شدند. مشکل بدهی و تسویه نکردن حساب کارگران این شرکت به معضلی بزرگ برای صاحبان کارتن مشهد و مدیران استانی تبدیل شده است به طوری که در روزهای ابتدایی هفته، عده‌ای از کارگران شرکت با تجمع مقابل استانداری خراسان رضوی، خواستار احقاق حقوق از‌دست‌رفته خود شدند.

بانک مشکل اصلی است

عضو هیئت مدیره شرکت کارتن مشهد با اعلام آمادگی برای تسویه حساب طلب کارگران به شهرآرا می‌گوید: مشکل اصلی برای تسویه حساب حقوق کارگران، بانک است. تمام کارخانه کارتن مشهد تحت تملک بانک قرار گرفته و بانک اجازه فروش اموال شرکت را نمی‌دهد.

به گفته متین‌ راد، دو شرکت کارتن مشهد و پارت‌کاغذ که سال گذشته تعطیل شدند، دارای ۴٠٠ کارگر بودند و از این تعداد، اکنون ٢٠٠ کارگر یک میلیارد تومان از این شرکت طلب دارند. بیشترین بدهی کارگران مربوط به ١٠ کارگر با ارقامی بین ٣٠ تا ۴٠ میلیون تومان با در نظر گرفتن حق سنوات آن‌هاست.

وی با بیان اینکه برخی از کارگران بیکار‌شده این شرکت از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند اما برخی‌ها که به دنبال کار بوده‌اند شاغل شده‌اند تصریح می‌کند: عده‌ای از کارگرانی که طلب زیادی از این شرکت داشتند، با در دست داشتن حکم توقیف، برخی از اموال این شرکت همچون لیفتراک یا دستگاه بسته‌بندی را که هر‌کدام ١٠٠ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شوند با قیمت‌هایی نازل، ١٣ تا ٢٠ میلیون به حراج گذاشتند و فروختند. با این حال، همچنان از این شرکت طلبکارند.

متین‌ راد می‌گوید: به طور قطعی، بانک هیچ‌گاه نمی‌خواهد این شرکت به عرصه تولید برگردد زیرا هر روز که می‌گذرد، سود روز‌شمار برای بانک محاسبه می‌شود. بنابراین، دلیلی ندارد که ‌دل بانک‌ها برای تولید و کارگران بیکار‌شده بسوزد.

عضو هیئت مدیره شرکت کارتن مشهد از جلسه چند روز پیش خود با برخی مدیران استانی می‌گوید و اعلام می‌کند: متأسفانه مسئولان استانی یا هیچ‌گونه همراهی‌ای برای فعال شدن این شرکت نمی‌کنند یا نمی‌توانند کاری کنند. در هر صورت، عمده موارد این شرکت از طریق مسئولان استان با مدیران بانکی بیشتر بر مبنای تعامل پیش می‌‌رود زیرا ‌مدیران بانکی در استان برای هر تصمیمی، باید از تهران اجازه بگیرند و در عمل، نمی‌توانند بانک‌ها را به همکاری با شرکت کارتن مشهد ملزم کنند.

وی با اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری در راستای فعال شدن دوباره این شرکت اظهار می‌کند: کارخانه کارتن مشهد بر مبنای دلار سه‌هزارتومانی ٣۶ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است. همه ماشین‌آلات و دستگاه‌های این شرکت نیز اروپایی و بر مبنای فناوری روز است. هیچ شرکت کارتن‌سازی در استان با این کیفیت وجود ندارد. متأسفانه برخی از اوقات شاهد این هستیم که بعضی از مسئولان استانی اظهارنظرهایی درباره فرسوده بودن اصل دستگاه‌ها و فناوری آن‌ها مطرح می‌کنند که صحت ندارد.

استاندار شخصا وارد شود

‌دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خراسان‌ رضوی با تأکید بر اینکه دولت به‌ویژه شخص استاندار باید وارد این موضوع شود اظهار می‌کند: درباره وضعیت کارگران شرکت کارتن مشهد، تمامی آرای حوزه روابط کار و اداره کار صادر شده است اما در مرحله اجرای احکام، مشکل به وجود آمده است. هادی ابوی طرقبه مطرح می‌‌کند: توقیف بیشتر اموال از سوی بانک‌ها بدون هیچ اقدامی برای فعال شدن کارخانه کار درستی نیست زیرا در عمل سبب شده است ‌کارگرانی که به حقوق خود نرسیده‌اند همچنان بلاتکلیف بمانند.

وی می‌گوید: انتظار می‌رود مسئولان این شرکت برای پرداخت مطالبات کارگران همکاری کنند زیرا ‌آن‌ها وضعیت معیشتی مناسبی ندارند. وی تأکید می‌کند: در این زمینه باید ستاد تدبیر فعال شود. در این ستاد، بسیاری از دستگاه‌ها همچون دستگاه قضایی حضور دارند و می‌توانند با اتخاذ تصمیمات مناسب، این مشکل را حل کنند.

علت تجمع کارگران

‌سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: علت تجمع روز شنبه کارگران کارتن مشهد ‌مقابل استانداری این بود که حقوق خود را از محل اموال کارخانه بگیرند.

علی رسولیان می‌افزاید: عده‌ای از کارگران کارتن مشهد متقاضی این هستند که مطالبات خود را از کارخانه دریافت کنند و درخواست آن‌ها در اولویت قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: مقرر شد با کمک دستگاه‌ قضایی کارگران بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند. این مطالبات درباره حقوق کارگران بوده است.

وی تصریح می‌کند: کارگران کارتن مشهد خواهان این هستند که حقوق معوقه خود را از کارفرما دریافت کنند. بیشتر این مسئله مربوط به حوزه کار و کارگری است و در خصوص تولید نیست. رسولیان می‌گوید: در واقع، کارگران در‌خواست کردند که حقوقشان از محل اموال کارخانه پرداخت شود. دستگاه‌ قضایی دراین‌باره دستور صادر کرده است. چون اموال کارخانه در رهن بانک‌هاست، این موضوع نیازمند صدور دستورهایی از سوی دستگاه قضایی بود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه