PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

بعداز تهران حال چاپخانه های قم در آستانه تعطیلی

خبر تعطیلی چاپخانه ها در پایتخت این روزها بسیار شنیده می شود، حال رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران قم با اشاره به رکود کاری در این استان گفت: نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی ارسال و در آن اعلام کردم که اگر برای مواد اصلی از جمله کاغذ، زینک و مرکب مورد نیاز چاپخانه‌ها فکری نشود ممکن است بیش از سه هزار خانوار بیکار شوند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ایبنا، مجتبی محمودیان؛ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران قم، با بیان اینکه قیمت مواد اولیه چاپ رشد بسیار زیادی داشته است، به ایبنا عنوان کرد: کاغذ، زینک، مرکب، الکل و لاستیک سیلندر از جمله مواد اولیه و ملزومات صنعت چاپ است که در روزهای اخیر چاپخانه‌داران برای تامین و تهیه آن‌ها با افزایش قیمت بسیار بالا روبه‌رو شده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق آمار کاغذ موجود در بازار ایران تا یک‌سال پاسخگوی نیاز اهالی چاپ نشر است، گفت: مساله اینجا است که برخی افراد سودجو در این روزها بخش زیادی از کاغذ مورد نیاز بازار را به انبارهای خارج از شهر منتقل و احتکار کردند غافل از اینکه کمبود کاغذ به عدم سفارش از سوی ناشران، بیکاری چاپخانه‌ها و اخراج کارگران منجر می‌شود.

وی ادامه داد: ما نمونه موقعیت‌های اقتصادی مشابه را در ترکیه و مالزی داشتیم که مردم برای حمایت از اقتصاد کشور خود دست به دست هم داده‌اند اما متاسفانه ما شاهد منفعت‌طلبی برخی افراد سودجو در این زمینه هستیم و به جای اینکه به کمک همدیگر بیاییم اما احتکار و اختفای کالاها موجب شده است که موجودی کاغذ بازار کاهش پیدا کند و بهای آن به صورت ساعتی در بازار محاسبه شود.

محمودیان از ارسال نامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی نیز خبر داد و گفت: در این نامه اعلام کردم که اگر برای مواد اصلی از جمله کاغذ، زینک و مرکب مورد نیاز چاپخانه‌ها فکری نشود ممکن است بیش از سه هزار خانواری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از صنعت چاپ قم ارتزاق می‌کنند بیکار شوند و بار سنگین جماعت بیکار بر گرده دولت قرار گیرد.

وی یادآور شد: امروز زینک ۲۰ هزار تومانی و کاغذ ۱۶۰ تومانی میزان و حجم کار را پایین آورده است و نتیجه آن این است که حدود ۷۵ درصد چاپخانه‌ها بیکار شد‌ه‌اند. در این موقعیت چاپخانه‌ها یک تا دو ماه شرایط را تحمل می‌کنند اما به مرور نمی‌توانند از پس هزینه‌ها و حقوق کارگران بیکار بربیایند و مجبور به اخراج کارگران می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌های غیرمنطقی در زمینه مواد اولیه گفت: مرکب خارجی با اینکه از قبل وارد شده است اما به قیمت ارز آزاد روز محاسبه شده و فروخته می‌شود و تا کیلویی ۷۰ هزار تومان هم خرید و فروش می‌شود و حتی عدم نظارت بر این مسایل موجب شده است که قیمت مرکب‌های خارجی هم بی‌دلیل در بازار افزایش پیدا کند.

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران قم، چنین وضعیتی در آينده نزدیک منتج به کم‌کاری، بیکاری و تعطیلی واحدهای چاپی و ورشکستگی‌های عجیب و غریب و بیکاری کارگران زیادی خواهد شد و معتقدم باید هرچه سریع‌تر راهکار عملی در این زمینه اعمال شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه