PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

پای عراقی‌ها و افغانستانی‌ها به صادرات غیررسمی محصولات چاپی ایران باز شد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ از افزایش صادرات محصولات چاپی از کانال‌‌های غیررسمی در سایه نوسان نرخ ارز خبر داد و گفت: ارزآوری این صادرات نه تنها ثبت نمی‌شود،‌ بلکه به صنعت چاپ نیز وارد نمی‌شود.
 به گزارش آژآنس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا،‌ با اشاره به مشکلاتی که اخیراً برای صادرات محصولات چاپی رخ داده است،‌ گفت: برخی از دوستان این صنف معتقد هستند که صادرات محصولات چاپی در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است‌، اما این واقعیت ندارد،‌ چرا که صادرات افزایش نیز پیدا کرده است.

وی ادامه داد:‌ اما این افزایش صادرات ارز‌آوری چندانی ندارد چرا که در ماه‌های اخیر بسیاری از مصرف‌کنندگان محصولات چاپی در کشورهای عراق‌، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در سایه نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت دلار خود به ایران آمده و با تبدیل ارز به ریال شخصا اقدام به سفارش و خرید محصول از چاپخانه‌ها کرده‌اند.

عابدین تصریح کرد:‌ بنابراین صادرات محصولات چاپی در چرخه طبیعی خود و با ساز و کار مناسب و کانالی که برای کشور ارزآوری داشته باشد،‌ انجام نشده است. از طرف دیگر تولیدات محصولات چاپی در سایه این صادرات غیرمستقیم افزایش پیدا نکرده است. ما درآمد ثبت شده دلار نداریم که بگوییم این میزان دلار وارد حساب چاپخانه‌های ما شده است.

عابدین تصریح کرد:‌ در کنار این مسائل صنعت چاپ با مشکلات دیگری نیز سر و کار دارد،‌ از جمله خودتحریمی‌ها.

وی در توضیخ بیشتر افزود: صنعت چاپ صنعتی وابسته به واردات مواد اولیه به ویژه در ایران است، با این حال ما هر چند سال یکبار شاهد اعمال محدودیت برای واردات مواد اولیه و واسطه‌ای هستیم،تعرفه‌هایی که به بهانه حمایت از تولید برای واردات مواد اولیه اعمال می‌کنند، در اولویت‌های پایین قرار دادن مواد اولیه مورد نیاز چاپ و تحریم‌های بین‌المللی خود از مشکلات دیگر است.

دسترسی به مواد اولیه گران خود به خود بازار محصولات چاپی ایران را خاموش و ما را از گردونه رقابت خارج می‌کند. سفارش‌دهنده‌های خارجی نیز افزایش قیمت نهایی را به این آسانی‌ها نمی‌پذیرند.

وی با اشاره به عدم حمایت دولت از صنایع گفت:‌تصمیم‌گیری‌های فعلی دولت،‌ 24 ساعته است،‌ امروز صادرات مقوا را ممنوع اعلام می‌کنند،‌ فردا آزاد. دولت باید حضور خود را در بازار کاهش دهد،‌ اقتصاد دولتی کوچک شمرده شود‌، از تشکل‌ها در تصمیم‌گیری استفاده کند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه