PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

کمک به تولید کنندگان با یکسان‌سازی نرخ ارز

رئیس اتحادیه صحافان تهران با اشاره به مشکلات تولید در حوزه چاپ و نشر گفت: تجربه نشان داده است که چندنرخی بودن ارز نتیجه‌ای جز فساد به همراه ندارد و بهتر است دولت با یکسان‌سازی نرخ ارز به رونق کار تولیدکنندگان و فعالان بخش‌های مختلف از جمله فعالان چاپ و نشر کمک کند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، جلیل غفاری‌رهبر رئیس اتحادیه صحافان تهران  با اشاره به بلاتکلیفی بسیاری از تولیدکنندگان در حوزه چاپ و نشر به ایبنا گفت: این روزها بسیاری از فعالان حوزه چاپ و نشر برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که دلیل اصلی آن بی‌ثباتی نرخ ارز است.

وی افزود: هر زمانی که ارز چند نرخی شده، فساد و رانت به همراه داشته است، از سوی دیگر موجب بی‌ثباتی بازار می‌شود زیرا تولیدکننده نمی‌داند هر روز که سر کار می‌آید مواد اولیه چه قیمتی دارد و بر چه اساسی باید با مشتری خود قرارداد کاری امضا کند.

غفاری‌رهبر با بیان اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز موجب توازن عرضه و تقاضا در بازار می‌شود، عنوان کرد: در صحبتی که با فعالان حوزه چاپ و ناشران داشتم متوجه شدم که بسیاری از آن‌ها از این بازار پرآشوب ناراحت و گله‌مند هستند و آینده روشنی برای ادامه فعالیت‌های خود نمی‌بینند.

وی با اشاره به دیگر تبعات نوسان و بی‌ثباتی بهای ارز، توضیح داد: علاوه بر تاثیر این موضوع بر تامین مواد اولیه، ما با مشکلات جدی در تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات حوزه چاپ روبه‌رو هستیم، صنعت چاپ ما فرسوده و نیازمند تکنولوژی‌های جدید است اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کنونی بازار چنین موضوعی به‌سختی عملی شود.

تبعات کاهش حضور کشورهای غربی در نمایشگاه‌ها
رئیس اتحادیه صحافان تهران در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، گفت: این تحریم‌ها موجب شده است که حضور کشورهای خارجی و تامین‌کننده ماشین‌آلات و مواد اولیه در ایران کمتر شود و به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک در این زمینه مشکلات زیادی داشته باشیم.

غفاری‌رهبر ادامه داد: به عنوان نمونه در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران که اواخر آذر ماه برگزار شد، ما هر سال 3500 متر مربع فضای ارزی داشتیم که امسال به 500 مترمربع رسید و این موضوع علاوه بر اینکه به درآمدزایی این نمایشگاه ضربه زد، برای دست‌اندرکاران صنعت چاپ هم ایجاد مشکل کرد.

وی با بیان اینکه حضور کشورهای خارجی در حوزه چاپ به رونق این صنعت کمک می‌کند، گفت: ما در صنعت چاپ هیچ تولیدی نداریم و بخش عمده مواد اولیه و حتی تجهیزات این حوزه وارداتی است و اگر زمینه به ‌گونه‌ای پیش برود که رفت و آمد و تعاملات کاری ما با آن‌ها کاهش پیدا کند، قطعا صنعتگران داخلی با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

رئیس اتحادیه صحافان تهران تاکید کرد: زمانی که انجام معاملات و خرید و فروش‌ها محدود شود، تولیدکننده چگونه باید مواد اولیه خود را تامین کند، چگونه باید قطعات مورد نیاز ماشین‌های خود را به دست بیاورد و همه این‌ها از جمله نکاتی هستند که امیدوارم دولت و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به آن دقت کنند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه