PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چالش کمبود مواد اولیه صنعت چاپ درماه های پایانی سال

صنعت چاپ به عنوان کلید ارتقای سطح دانایی سبب توسعه اقتصادی خواهد شد، اما امروزه این صنعت از وضعیتی نامطلوب رنج میبرد که به اعتقاد فعالان این صنعت این چالش ها پیامد اجرای سیاستهای نادرست است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین مشکل اصلی صنعت چاپ را عدم عرضه موادمصرفی مورد نیاز دانسته و با توجه به نزدیکی به ایام عید و افزایش تقاضا از رکود نسبی در این صنعت سخن گفت.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران درخصوص میزان تقاضای شب عید اظهار کرد: امسال تقاضای شب عید همچون سال های گذشته نیست به این معنا که تقاضای بسیاری زیادی که شب عید در بازار چاپ بوجود می آمد، امسال بسیار کمتر شده و با رکود نسبی همراه است اما با این وجود در اسفندماه نسبت به ماه های گذشته تقاضای زیادی برای تولیدات فرهنگی، کتاب و بسته بندی های مورد نیاز برای عید وجود دارد که متاسفانه کمبود و عدم عرضه کافی کلیه نیازهای موادمصرفی چاپ، این موضوع را با چالش بیشتری مواجه کرده است. به این منظور که نه تنها کاغذ بلکه زینک، مرکب، داروها و مواد اولیه دیگر به علت محدودیت های وارداتی که طی چندماه گذشته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعمال شد، کاملا با عدم عرضه روبرو شده ایم.

وی افزود: حتی در مواد اصلی مثل مقوا، کاغذ، مقوای گلاسه، مقوای بسته بندی و مقواهای ایندربرد که برای بسته بندی های دارویی و بهداشتی استفاده می شود با عدم عرضه مواجه هستیم و این که تعدادی از تولیدکنندگانی که با نقدینگی محدود در بازار می توانند مقدار خیلی کم و به اندازه نیازشان واردات داشته باشند را مجبور کنند برای تامین نیازشان مقوا و کاغذ وارد کنند دردی از بازار دوا نمی کند.

به گفته عابدین یک چاپخانه دار، نقدینگی محدودی برای گرداندن سرمایه در گردش خود دارد اگر مجبور شود برای تامین 10 پالت کاغذ، 20 تن کاغذ وارد کند به هیچ وجه نمی تواند پول آن را تامین کند؛ بنابراین تعداد خاصی از چاپخانه ها که ممکن است نقدینگی بیشتری داشته باشند، می توانند مقداری از نیازشان را با واردات تامین کنند و برای تامین باقی نیازشان از بازار مستاصل می مانند.

وی ضمن بیان اینکه اکنون ما برای پرداخت حقوق کارگران با چالش مواجه هستیم، به چاپ و نشرگفت: نمی توانیم بیشتر از یک شیفت کار کنیم اگر بخواهیم بیشتر از آن هم کارکنیم مواد اولیه برای تولید نداریم و حتی اگر فقط اجرت کار را بگیریم سفارش دهنده نیز نمی تواند برای تولید سفارش خود مواد اولیه را تامین کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: امروز مشکلات زیادی در صنعت چاپ و بسته بندی وجود دارد که در نهایت این مساله صنایع وابسته مثل دارو، بهداشتی، مواد غذایی و سایر صنایعی را که به بسته بندی نیاز دارند، نیز برای عرضه کالاهایشان درگیر کمبود بسته بندی می کند یا دچار چالش شده و با افزایش قیمت مواجه می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر برگ زینک در بازار 42 هزار تومان شده است، اما همان برگی 42 هزار تومان هم با دشواری یافت می شود. زینکی که هر متر مربع آن تقریبا سه دلار و 50 سنت هزینه دارد و هر متر مربع یک زینک دو ورقی تقریبایک دلار و 50 سنت هزینه دارد که اگر با نرخ ارز آزاد وارد شود یعنی با ارز 13 هزار و 500 تومان وارد شود، قیمت آن حدود 20 هزار تومان می شود اما الان هرورق 42 هزار تومان قیمت دارد چون در بازار موجود نیست. این مشکل ربطی به احتکار کردن ندارد قیمت بازار را عرضه و تقاضا تعیین

می کند، وقتی عرضه بسیار نادر باشد هر کالایی قیمت طلا پیدا می کند. گاهی افزایش قیمت ها خیلی هم به قیمت دلار مربوط نمی شود؛ وقتی عرضه نباشد قیمت دلار هم افزایش نیابد به دلیل نبود کالا، افزایش قیمت خواهد داشت، در بازار قوی ترین اقتصاد دنیا نیز این اتفاق می افتد.

بابک عابدین با اشاره به دلایل کاهش عرضه مواد اولیه نسبت به سال های گذشته، گفت: تعدادی از بازرگانان که نقدینگی، تجربه و امکانات واردات کالاهای مصرفی صنعت چاپ را دارند به دلیل سوءاستفاده از ارز دولتی که گرفته اند و عملکرد درستی نداشته اند، تمام بازرگانان را نیز با محدودیت واردات مواجه کرده اند که به واردکنندگان اجازه ثبت سفارش کالا داده نمی شود.

همین امر باعث می شود واردکننده نقدینگی خود را در بانکی خارج از ایران سپرده کند و در ایران فعالیت نداشته باشد.

این کارشناس رسمی دادگستری در امور چاپ و چاپخانه ضمن بیان اینکه واردکننده هیولا نیست، گفت: زنجیره تامین به هم متصل است بخشی از آن واردکننده ، بخشی تولیدکننده، بخشی صادرکننده و بخشی پخش و توزیع است که همگی به هم وابسته است و باید هر شخص در قسمت مربوط به خود فعالیت کند تا زنجیره تولید و تامین در اقتصاد کشور با مشکل مواجه نشود.

سودهای بانکی 24 درصد برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: هیچ زمانی نمی توانیدیک تولیدکننده که قصد دارد نیاز خود را روزانه تامین کند مجبور کنید نیازیکسال خود را یکجا وارد کند چون پول کافی ندارد. آیا بانکی وجود دارد که ما به آنجا مراجعه کنیم و پول واردکردن مواد موردنیاز را برای یکسال تامین کند؟ بانک ها هم پول ندارند و اگر هم تسهیلات بدهند با سودهای بالا می دهند که سود 24 درصد برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

وی عنوان کرد: واردکنندگان و بازرگانان برای واردات سرمایه در گردش دارند، اما یک واحد تولیدی به اندازه نیاز خود نیز نمی تواند یک سال مواد مصرفی را تامین کند چون سرمایه درگردش و نقدینگی ندارد و همین موضوع در سیستم اقتصادی یک واحد تولیدی تعریف نشده است. به عنوان مثال برای یک ماه به 10 پالت کاغذ نیاز دارند پس برای تامین این مقدار و ثبت سفارش آن باید پولش را دو تا سه ماه سپرده کند تا کالا وارد شود؛ در عین حال باید به اندازه یک سال مواد مورد نیازش را یکجا وارد کند به این ترتیب برای تولیدکننده پولی باقی نخواهد ماند.

عابدین ادامه داد: دستکاری ارتباط عرضه و تقاضا با تصمیمات نادرست باعث می شود توازن عرضه و تقاضا در بازار به هم بریزد نوسانات چند برابری قیمت را به همراه خواهد داشت.

وی ضمن بیان اینکه امروز در بازار مواد اولیه نداریم و همه چاپخانه داران نگران تامین مواد اولیه در سال آینده هستند، گفت: در شرایط تحریم، خارجی ها فروش کالاها را برای ما محدود کرده اند. در ایران نمایندگی هایی داریم که کالا را از طریق شرکت های مادر خریداری میکردند و در ایران به تولیدکننده ها عرضه می کردند که امروز به دلیل تحریم های بانکی آن شرکت های خارجی نمی توانند با ایران کار کنند و به ما کالا نمی فروشند. در این شرایط واردکننده تجربه دورزدن تحریم و منابع مالی برای واردکردن مواردمصرفی را دارد که سالیان سال تجربه در شرایط تحریم و غیرتحریم و منابع مالی کافی را دارد تا بتواند مواداولیه و مصرفی را تامین کند.

مدیرعامل چاپ صفا افزود: از یک چاپخانه دار با منابع محدودمالی و بدون تجربه در سیستم تجارت بین المللی نمی توان توقع داشت که بازار را تامین کند. این توقع غیرمنطقی است که اقتصادمقاومتی را نابود می کند. نباید توقع داشته باشیم تمام نیاز کشور را از تولید داخلی تامین کنیم این امری اشتباه است. تولید داخلی کشور به دلیل محدودیت واردات مواداولیه موردنیاز با چالش مواجه است.

وی راهکار حل این مشکل را خارج نکردن واردکننده ها از سیستم اقتصاد کشور دانست و گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود که واردکننده ها از سیستم اقتصاد کشور خارج نشوند چون آنها سرمایه ای دارند که برای فعالیت خاصی به کارمی افتد حال به دلیل اینکه چند نفر ارز گرفتند و برنگرداندند یا کالای دیگری وارد کردند نباید تمام واردکننده ها را توبیخ کرد، بلکه باید متخلفان مجازات شوند نه واردکننده ای که همیشه کالا را وارد کرده و فعالیت خود را به درستی انجام داده است. این افراد برای کشور مثمرثمر بوده اند نباید همه را متخلف بدانیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران در پایان اظهار کرد: این مسائل نگرانی سال آینده را برای ما زیاد می کند، تا جایی که توان داریم مقاومت می کنیم و می خواهیم کشورمان را سربلند کنیم، اما باید تصمیمات هم به صورتی گرفته شود که ما بتوانیم در این راه موفق باشیم. اگر تصمیماتی گرفته شود همان طور که خارجی ها ما را تحریم کردند خودمان نیز خودمان را محدود کنیم دستمان به جایی بند نیست.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه