PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

اولین سمینار تخصصی چاپ امنیتی و ضد جعل در بسته‌ بندی برگزار شد

اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ  و بسته بندی ایران در پی نشست های آموزشی خود، اولین سمینار تخصصی چاپ امنیتی و ضد جعل در بسته‌بندی را در ساختمان شماره سه اتاق بازرگانی تهران برگزار کرد.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، صنعت چاپ و بسته‌بندی یکی از مهمترین صنایعی است که در تولیدات انواع و اقسام کالاهای مختلف نقش دارد. این کالاها در حوزه های مختلفی قرار دارند. از حوزه هایی که مربوط به مواد غذایی و دارویی می شوند تا لوازم آرایشی و بهداشتی، متأسفانه در طی سال های اخیر شاهد ایجاد کارگاه های غیر مجازی بودیم که به بسته‌بندی های جعلی پرداختند، جاعلانی که اقدام به تولید محصولات بی‌کیفیت با برند های مشهور کرده و به این ترتیب مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان اصلی و مصرف‌کنندگان ایجاد می کنند.

چاپ امنیتیدر همین رابطه عصر ۳۰ دی ماه اولین سمینار تخصصی چاپ امنیتی و ضد جعل در بسته‌بندی به همت کمیته آموزش اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در ساختمان شماره سه اتاق بازرگانی تهران واقع در خیابان قائم مقام فراهانی خیابان میرزا حسنی برگزار شد. در آغاز جلسه ابولفضل امینی، رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در خصوص اهمیت آموزش های لازم برای جلوگیری از جعل در صنعت بسته‌بندی سخنرانی کرد و سپس بابک عابدین (رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی تهران) درباره مشکلاتی که جاعلان در بازار جهانی ایجاد کرده اند به ارائه توضیحاتی پرداخت. در ادامه نیز مهدی عظیمی (مدیر تولید چاپ بانک ملی ایران) راهکارهایی برای جلوگیری از کار جاعلان ارائه داد.

جلوگیری از زیان های مالی جعل با چاپ امنیتی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان تهران در این باره گفت: این جلسه در کمیته آموزش ورز داده شده و در هیئت‌مدیره به تصویب رسیده است. مطلب مورد بحث ما درباره بررسی پارامتر هایی است که از جعل برندهای بزرگ جهانی جلوگیری به عمل می آورند. همانطور که می دانید صنعت چاپ و بسته‌بندی ارتباط مستقیمی با تولید انواع کالاها در جهان دارد، کالاهایی که شامل مواد غذایی و دارویی می شوند، همچنین کالاهای آرایشی و بهداشتی، انواع و اقسام نوشیدنی ها و غیره که متأسفانه عده ای از افراد سودجو اقدام به جعل بسته‌بندی های برندهای معروف کرده و بازار جهانی را در معرض تهدید قرار می دهند.

بابک عابدین در این رابطه افزود: زیان های مالی جعل در جهان سیر صعودی داشته است، در سال ۲۰۰۸ شاهد ۶۵۰ میلیارد دلار ضرر مالی بودیم که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۷/۱ تریلیون دلار رسید. این مسئله شوک بسیار شدیدی است که به بدنه صنعت جهانی وارد شده است. در همین رابطه آمریکا ۶۰۰ تریلیون دلار از بابت کالاهای جعلی متضرر شده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۴، ۵/۲ میلیون شغل فدای کالاهای تقلبی شد چرا که کارخانه های تولیدکننده کالای اصلی ورشکست شدند. وی این موضوع را یک تهدید و همچنین یک فرصت دانست، تهدید از آن رو که حیات کارخانه های تولیدی به خطر افتاده و فرصت به این دلیل که با ایجاد روش ها و ساختار های جدید می توان از جعل جلوگیری کرد و به ارزش افزوده کالا ها اضافه کرد.

وی در ادامه بیان داشت: در سال ۲۰۱۷ بین ۱۵ تا ۱۲ درصد کل تجارت جهان از کالای تقلبی بود که ۷۰ درصد آن به کشور چین تعلق داشت.

عابدین همچنین به این نکته اشاره کرد که وقتی کالای تقلبی به بازار وارد می شود امکان خلاقیت و نوآوری از بین می رود. کالای با کیفیت تولید می شود ولی بلافاصله کالاهایی مشابه و با کیفیت نازل وارد بازار می شود، به این ترتیب هم اعتماد مصرف‌کننده به کالای تولید شده و هم سود مالی تولیدکنندگان از بین می رود.

بابک عابدین افزود: همچنان که می بینید ابعاد فاجعه بسیار بالا است. کالاهای جعلی علاوه بر آنکه سلامت جامعه را تهدید می کنند روی اقتصاد نیز اثرات سوء بسیاری دارند، لذا لزوم توجه به این امر ضروری است. باید پارامترهایی ایجاد شود تا از جعل کالاها جلوگیری به عمل بیاید.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت ما می توانیم به عنوان عاملان صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایران المان هایی خیلی ارزان به بسته‌بندی ها اضافه کنیم تا از جعل آن جلوگیری کرده و یک ارزش افزوده به کالا اضافه شود. تولیدکنندگان می توانند با صرف هزینه بسیار اندک به کاهش فروش کالاهای تقلبی کمک کنند.

جلوگیری از جعل بسته بندی با چاپ امنیتی
در ادامه سمینار مهدی عظیمی مدیر تولید چاپ بانک ملی ایران، برای جلوگیری از جعل بسته‌بندی مطالبی را مطرح کرد و راهکارهایی را ارائه داد.

وی در ابتدا از دست‌اندرکاران برگزاری جلسه تشکر کرد و افزود امیدوار است روز به روز چاپ امنیتی گسترش پیدا کند و جلوی ضرر و زیان های فراوان جعل گرفته شود. مهدی عظیمی در ادامه به بیان انواع جعل هایی که در ایران صورت گرفته است پرداخت. از اولین اسکناسی که در ایران جعل شده بود تا نمونه دسته چک هایی که با وجود قدیمی بودنشان از المان های امنیتی بسیار بالایی برخوردار بودند.

وی در ادامه به روش های جلوگیری از جعل در صنعت بسته‌بندی اشاره کرد و جلوگیری از جعل را با حداقل هزینه ممکن دانست. عظیمی همچنین افزود: هیچگاه نمی توان به طور کامل جلوی جاعلان ایستاد اما می توان کاری کرد تا هزینه های جعل کردن آنقدر برای آنان زیاد شود که صرفه اقتصادی نداشته باشد. مدیر تولید چاپ بانک ملی ایران درباره چاپ های امنیتی توضیحاتی ارائه کرد و به بیان نکات قوت و ضعف هر کدام از این روش ها پرداخت.

لیبل های امنیتی، هلوگرام ها، بارکد های اختصاصی، سیستم های الکترونیکی، پارامترهای امنیتی در حوزه های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله مواردی بودند که وی به تفصیل درباره آنها به ارائه توضیحات پرداخت. گفتنی است گزارش کامل این نشست تخصصی_آموزشی در شماره ۱۸۲ (شماره بهمن ماه) مجله چاپ و نشر منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه