PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

استراتژی جهانی در قیمت گذاری خدمات چاپ

در تعریف قیمت گذاری Pricing)) می توان گفت که عبارت است از فرایند مشخص نمودن ارزش کالا یا خدمات به منظور خرید یا فروش. قیمت مشتری هدف، تبلیغات و نحوه‌ی توزیع کالا را تعیین می‌کند بنابراین لازم است بدانید که عامل بسیار مهمی تلقی می‌شود.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اما قیمت گذاری در خدمات صنعت چاپ ایران هیچگاه علمی و با تحقیق و پژوهش صورت نگرفته و ارایه همان نرخ تعرفه اتحادیه نیز بدون نظارت بعدی بوده است. این روند غیر علمی در کسب کار صنعت چاپ ایران ضربات جبران ناپذیری بر بدنه صنعت وارد کرده و کسب وکار چاپخانه داران تغییر بزرگ فرهنگی داشته است.
در جوامع پیشرفته ارایه نرخ یک خدمت یا محصول بر اساس کارشناسی دقیق صورت میگیرد و در ادامه نیز واحدهای نظارتی بر روند کسب وکار توجه می کنند؛ وضع قانون دامپینگ از جمله ماحصل این نظارت در سطح گسترده جهانی است.
در ایران و در بخش چاپ و چاپخانه داری متاسفانه قیمت گذاری بزرگترین و اصلی ترین مزیت رقابتی برای بدنه این جامعه شده است که خروجی این رقابت ناسالم خاموشی چراغ چاپخانه ها یکی پس از دیگری است.
از سوی دیگرسالهای سال است که تشکل صنفی چاپخانه داران در پایتخت بی رنق بی برنامه و ضعیف شده است و در این اواخر نیز شبه ویروسی شده و ماه های ماه است که تقریبا تعطیل وار طی طریق میکند!
مزیت رقابتی قیمت گذاری در این کسب و کار رابطه ی مستقیمی با موضوع تعرفه خدمات چاپ و قیمت تمام شده دارد، نکته بسیار مهم و قابل توجه ایی که امروزه در تمام چاپخانه های جهان مورد تحقیق و تحلیل قرار دارد و سال ها است که چاپخانه داری تنها یک سیستم عرضه و تقاضای سنتی نیست. عموما چنین واحد هایی که نسبت به قیمت‌گذاری هوشیارند، به طور معمول برنامه و تاکتیک‌های متنوعی را در جهت اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود به کار می‌بندند.
فرآیند تعرفه‌گذاری صحیح یک علم دقیق نیست ونیازمند برنامه ریزهای مختلف است. در این بخش به سیستم قیمت‌گذاری با محاسبه هزینه به اضافه سود نگاهی می اندازیم.
سیستم قیمت‌گذاری با محاسبه هزینه به اضافه سود«Cost Plus Markup Pricing» یکی از متداول ترین فرآیندها در محاسبات در چاپخانه داران جهان بحساب می آید.
دراین استراتژی رایج‌ قیمت فروش با پیش‌بینی هزینه تولید یک سفارش به کمک نرم‌افزار و یا فرم های مخصوص برآورد هزینه می شود و نهایتا درصد قابل تخفیف و چانه زنی(در ایران) برای آن تعیین می‌شود. این روش متداول و ساده‌ای است که به طور معمول به مسئول سفارشات و در برخی از موارد مدیر چاپخانه واگذار می‌شود. از آنجایی که قیمت تمام شده یا هزینه عامل مهمی در تعیین تعرفه است، سیستم و استراتژی فوق چند مشکل اساسی دارد.
اولا: مسئول سفارشات که تنها کار محاسبات وقیمت‌دهی را انجام می‌دهد باید به طورمداوم به مشتریان اعلام قیمت کند، در حالی که اگر به وضعیت بازار، ‌تقاضای موجود، ارزش محصول یا خدمات از دید مشتری، ارزش‌های بلندمدت جذب مشتری، سیستم های بازاریابی و... مسلط نباشد، فروش محدود می‌شود و رشد و قابلیت‌های شرکت با کاهش قابل توجه ای و روبه افولی مواجه می شود.
دوما:داشتن مسئول سفارشات که کلیه شرایط حاکم را می داند همانطور که فرصتی برای مجموعه بحاسب می آید می تواند تهدیدی نیز باشد. نمونه ی نسبتا زیادی در بازار ایران وجود دارد که مسئولان سفارشات با تغییر محل کار از یک چاپخانه به چاپخانه دیگر بسیاری از مشتریان محل قبلی را جذب و یا دچار تزلزل نموده اند و در برخی از موارد نیز مسئولان سفارشات خود موسس چاپخانه جدید شده اند!
سوما: تجربه نشان داده به طور کلی شرکت‌هایی که در قیمت‌گذاری خدماتشان محدود به این روش ساده هستند هرگز به یک شرکت پیشرو در بازار تبدیل نخواهند شد.
چهارما: به دلیل متداول بودن این روش در میان چاپخانه داران قدرت مانور با توجه به شرایط تهیه مواد اولیه ، حقوق، دستمزد، بیمه، مالیات حاشیه سود و انعطاف پذیری کاهش می یابد...
ادامه دارد

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه