PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

پیش‌بینی‌کاهش صادرات محصولات چاپی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران می‌گوید ادامه وضعیت موجود منجر به کاهش ۵۰ درصدی تولیدات آنها خواهد شد و آنها را ناچار به تصمیم‌های تعدیلی می‌کند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از مهر، چاپخانه‌ها یکی از رسته‌های شغلی فرهنگی به شمار می‌روند که طی روزهای شیوع کرونا در ایران به دلیل جلوگیری از توسعه عمومی این بیماری تعطیل شده و طی روزهای اخیر و برای انتشار روزنامه‌های سراسری و با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت برخی از آنها به چرخه فعالیت باز گشته‌اند.

با این همه صنعت چاپ منحصر به انتشار روزنامه و کتاب نبوده و بسیاری از صنایع دیگر از جمله موارد سلولزی، مواد خوراکی، دارو و.... نیاز پیوسته و مداوم به صنعت چاپ داشته و تعطیلی این صنعت می‌تواند خطوط تولیدی آنها را تحت تأثیر جدی قرار دهد.

بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران می‌گوید: طی ایام تعطیلات اجباری کرونا بسیاری از صنایع که برای تولید محصول نیاز جدی به محصولات چاپی داشته‌اند مانند صنایع تولید مواد غذایی، دارویی و نیز صنایع غذایی با پدیده تعطیلی مراکز چاپ و تهدید فعالیت خود روبرو شدند.

در این زمینه تلاش شد با رایزنی‌هایی موضوع را رفع و رجوع کنیم و اعلام کردیم که چاپخانه‌هایی که دارای سفارش رسمی و قطعی از این صنایع هستند تقاضای فعالیت خود را اعلام کنند.

این سفارش‌ها با وزارت صمت و وزارت کشور مطرح و از طریق آنها با اداره اماکن برای فعالیت این واحدها رایزنی شد و در نتیجه بنا بر درخواست این واحدها تاکنون مجموعه برای فعالیت اعلام آمادگی کردند که مراتب اطلاع رسانی و در دست اقدام قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گریزی نیز به خسارت وارده به این صنعت در پی تعطیلات ناشی از شیوع کرونا داشت و عنوان کرد: تا زمانی که واحدهای صنفی فعالیت خود را آغاز نکنند نمی‌توان برآوردی از خسارت‌های وارد شده به آنها داشت. بسیاری از مجموعه‌ها در ماه پایانی سال برای سال آتی برنامه‌ریزی و بودجه بندی می‌کنند و این ماه یکی از ماه‌های پرکار صنایع چاپی به شمار می‌رود.

در سال گذشته اما به دلیل شیوع کرونا ما با کاهش شصت درصدی سفارش‌های تازه و درآمد روبرو بودیم و این یک تهدید جدی و تازه برای فعالان این بخش به شمار می‌رود با این همه می‌شود پیش‌بینی کرد که حدود درصد تعدیل و اخراج کارکنان این دست صنایع را نیز در پیش رو داشته باشیم.

وی همچنین به مساله صادرات محصولات چاپی ایران و سفارش‌های بین‌المللی واحدهای ایرانی در این زمینه اشاره کرده و گفت: سال ۹۸ برای ما سال چالش‌های ارزی عمده بود. با این همه ما در عراق و افغانستان و سوریه و برخی کشورهای عضو CIF و شمال آفریقا موفق به دریافت سفارش کار شدیم.

این سفارش‌ها را در واقع با وجود رقبای زیادمان در منطقه به دست آوردیم که نوید افزایش و توسعه کار را به ما داد اما مشکلات پیش آمده در پایان سال گذشته در زمینه بسته شدن مرزها و حمل و نقل کار ما را با تهدید جدی مواجه کرد.

عابدین همچنین از تأمین بسیار سخت مواد اولیه نیز یاد کرد و گفت: الکل ایزوپروپیل که یکی از مهمترین مواد پرمصرف ما در این صنایع است از بشکه‌ای حدود ۶ میلیون تومان به بشکه‌ای ۱۸ میلیون تومان افزایش قیمت داده است. در زمینه مصرف اتانول ۹۶ درصد که یکی از مواد مصرفی بالا در چاپخانه‌هاست نیز با کمیاب شدن محصول به دلیل مصرف بالای داخلی مواجه شده‌ایم و همین موضوعات نیز تولید ما را تهدید می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در ادامه از دولت خواستار شد که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی که صنایعی مانند چاپ را تحت تأثیر قرار خواهد داد حتماً مشورت با بخش خصوصی و اصناف را مد نظر و توجه قرار بدهد.

وی در عین حال گفت: ادامه شرایط موجود بدون شک منجر با کاهش حداقل ۵۰ درصدی تولیدات ما منجر خواهد شد و موقعیت صادراتی ما را نیز تهدید خواهد کرد و صنف و واحدها را ناچار از تصمیم‌های تعدیلی اقتصادی خواهد کرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه