PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

طراحی سامانه ثبت سفارش چاپ استانی کمکی به عبور از بحران کرونا

یک فعال حوزه چاپ گفت: برای عبور از بحران‌های موجود می‌توان سامانه ثبت سفارش استانی را طراحی کرد که سفارش‌های چاپ و نشر در هر استان باقی بماند و به استان‌های دیگر نرود.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،رضا عسگری فعال حوزه چاپ و نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان البرز در گفت‌وگو ایبنا با اشاره به بیکاری و رکود در بازار چاپ گفت: اغلب همکاران ما در استان البرز؛ به‌خصوص شهر کرج، کار ندارند و به‌حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و بیماری کرونا وضعیت رکود کاری را در میان بسیاری از آن‌ها وخیم کرده است.

وی افزود:‌ برخی از همکاران ما فقط به چاپخانه می‌آیند تا چراغ روشن بماند و وضعیت خوبی ندارند و اجاره‌بهای چاپخانه‌ها و حقوق کارگران خود را از جیب می‌دهند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

عسگری به اشاره به تعطیلی چاپخانه‌ها تا پایان فروردین ماه گفت: اگرچه الان چاپخانه‌ها باز هستند و می‌توانند کار کنند اما کاهش یافتن حجم سفارشات از سوی مشتریان و گرانی‌های مواد اولیه در ماه‌های اخیر به دغدغه‌های فعالان این حوزه دامن زده است.

وی همچنین درباره بخش عمده مشکلات دست‌اندرکاران این بخش عنوان کرد: در اغلب کشورهای تولیدکننده، تعطیلی بود و بخش زیادی از مسائل مربوط به تامین مواد اولیه به مشکل برخورد. همچنین عمده‌ترین شریک تجاری ایران، کشور چین است که در این‌روزها، آن‌ها هم با مشکل روبه‌رو شده و ما در بحث مواد مصرفی و تامین قطعات مشکل پیدا کرده‌ایم.

عسگری با بیان اینکه نبود پروازها، مشکلات مربوط به حمل و نقل، ثبت سفارش و خرید و فروش همگی در رکود کاری این حوزه تاثیرگذار بودند، گفت: این روزها بخش زیادی از مشکلات حل شده، اما در بانک‌ها با مشکل تخصیص نیافتن ارز برای ثبت سفارش روبه‌رو هستیم که شرایط را برای تجار سخت کرده است.

وی تاکید کرد: گرانی نرخ کاغذ نسبت به سال گذشته با شروع کسب و کارها، تعادل بازار را به‌هم ریخته و وضعیت طوری است که نمی‌توان پیش‌بینی‌ای در بازار صنعت چاپ داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم که کارها را چگونه انجام دهیم.

عبور از بحران با سفارش‌های استانی
وی همچنین با ارائه راهکاری برای عبور از بحران کنونی گفت: می‌توان کارهای حوزه چاپ و نشر را استانی کرد؛ یعنی کل کارهای هر استان فقط در همان استان انجام شود و به خارج استان نرود؛ زیرا یک‌سری از چاپخانه‌ها در استان‌های بزرگ به دلیل پایین بودن هزینه‌های تولید قیمت پایین‌تری از چاپخانه‌های کوچکتر ارائه می‌دهند که رقابت ناعادلانه ایجاد می‌کند اما اگر هر کار چاپی استانی شود، بخش زیادی از این مشکلات حل می‌شود.

عسگری با بیان اینکه این کار می‌تواند در قالب یک سامانه و به‌صورت کوتاه مدت اجرایی شود، یادآور شد: این کار موجب می‌شود که چاپخانه‌های کوچک هم بتوانند در کارها و سفارش‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند و کار در همان استان باقی بماند نه اینکه یک چاپخانه از تبریز یا از مشهد بتواند سفارش چاپی استان البرز را بگیرد.

وی یادآور شد: در وضعیت رکود و بحران فعالی صنعت چاپ اگر این کار در کل ایران انجام شود به رونق فعالیت چاپخانه‌های خرد و ریزی که مشغول فعالیت هستند کمک می‌کند و چرخ‌های تولید اقتصادی را به حرکت در می‌آورد.

لزوم حمایت دولت از کارآفرین و تولیدکننده
عسگری شیوع موج دوم بیماری کرونا را عامل دیگری برای استمرار این روند در ماه‌های آينده دانست و گفت: کسانی که در حوزه چاپ کار می‌کنند و کارآفرین هستند، نمی‌دانند چگونه باید در حوزه‌های مختلف کارهای خود را دنبال کنند و متاسفانه مرجعی نیز اطلاعات درست و دقیق از واردات مواد اولیه مورد نیاز چاپخانه‌داران ارائه نمی‌کند تا بتوان با استناد به آن حداقل اقدامات را انجام داد.

وی با بیان اینکه افزایش حقوق در سال جاری و تورمی که ایجاد شده است، چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود نمی‌بینیم، عنوان کرد: الکل ایزوپروپیل اصلی که کیلویی ۲۲هزار تومان بود اکنون به کیلویی ۹۰ هزار تومان رسیده و حدود ۴۰۰ درصد تورم به همراه داشته است. در این شرایط باید پرسید یک تولیدکننده چاپخانه‌دار در این وضعیت چه میزان اجرتی باید برای کار در نظر بگیرد.

عسگری تاکید کرد: مسئولان باید در این زمینه به دنبال راه چاره برای حمایت از صنعت چاپ و نشر باشند؛ زیرا اگر نسبت به این وقایع بی‌توجهی شود، این صنعت در آینده نزدیک با یک چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی درباره اقداماتی که دولت می‌تواند در این زمینه دنبال کند، گفت: طرح‌های پیشنهادی باید مورد مطالعه قرار گیرد و به تناسب مشکلات کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت برای هر یک از آن‌ها ارائه شود. به عنوان مثال بیماری کرونا یک مشکل بلند مدت است؛ چون قابل پیش‌بینی نیست که تا چه بازه زمانی واکسن این ویروس تولید شود.

عسگری با بیان اینکه دولت می‌تواند در سهم بیمه تامین اجتماعی به تولیدکننده کمک کند، گفت:‌ ارائه تسهیلات بانکی بلند مدت با نرخ بهره خیلی کم می‌تواند کمک خوبی برای چاپخانه‌داران باشد. از سوی دیگر؛ دولت می‌تواند با محاسبه مالیات عملکرد ۱۰ ماهه سال ۹۸ و همچنین تخفیف یا بخشودگی مالیات عملکرد سال ۹۹ به کسب و کار حوزه چاپ کمک و از تعطیلی بسیاری از چاپخانه ها و بیکاری کارگران این حوزه جلوگیری كند.

وی درباره نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت چاپ نیز عنوان کرد: از آنجایی که همه ماشین‌آلات وارداتی هستند، ارتباط مستقیم با دلار دارد اما اگر به چاپخانه‌دار ارز مبادله‌ای بدهند و تعهد بگیرند که من حق فروش دستگاه را تا ده سال ندارم، می‌تواند کمک خوبی برای فعالان این حوزه باشد؛ چراکه می‌توان با ماشین مدل بالاتر به سمت ارائه کارهای جدید و فعالیت دربخش صادرات حرکت کرد.

عسگری با بیان اینکه کل کارهای چاپ و نشر عراق اکنون در کشور ترکیه انجام می‌شود، گفت: چرا این کارها نباید در ایران چاپ شود؟! به‌خاطر آنکه اغلب چاپخانه‌های ما با ماشین‌های مدل پایین کار می‌کنند و تعداد محدودی از همکاران ما با ماشین‌های مدرن و به‌روز کار می‌کنند اما با به‌روزرسانی می‌توانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه