PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

شان بالای پیشکسوتان و کارآفرینان صنعت چاپ


امروز عزیزانی با آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران تماس گرفتند که مانند همیشه موضوع نقد عملکرد صدچهره به گونه ایی دیگر برای ایشان تعریف و بازسازی شده بود.


شایان ذکر است نقد پروژه صد چهره پنج میلیون و پانصد هزار تومانی نقد پیشکسوتان و کار آفرینان محترم صنعت چاپ نبوده و نیست.

۱: تهیه کننده فیلمهای درجه چندم و شکست خورده سینما اگر توانمند بود به شغل خود ادامه می داد.
۲: موضوعاتی از این دست -انتخاب چهره‌ای برتر در صنایع- یا -یک عمر فعالیت و صادقانه و تاثیرگذار- سازوکار پیچیده و قواعد و قانون خاص خود را در سطح کشور و بین‌المللی دارست و با چند موافق یک میوه شیرینی حل شدنی نیست
۳: در سطح صنعت چاپ جهان و در طول تاریخ این صنعت هیچگاه صد چهره که معرفی نشده و تنها برداشت ممکن ازاین فرایند ایجاد درآمد و کاسبی است
۴: پیشکسوتان محترم با اهدای جوانی و عمر خود به جایگاه رفیع کنونی رسیده اند و در دل اهالی صنعت چاپ ایران خانه دارند و این سبک کسب و کار فقط به وجه این عزیزان خدشه وارد خواهد کرد.
۵: و...
آژانس خبری چاپ وبسته بندی ایران با قدرت به پیگیریهای خود ادامه خواهد داد

 

 انتقاد به پروژه صد چهره گسترده و منطقی است

داستان بررسی پروژه صد چهره برتر صنعت چاپ با درخواست غلامرضا شجاع مسئول تعاونی لیتوگرافان کلید خورد و آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران بخش کوچکی از پیام های دریافتی خود را منتشر نمود.
با توجه حجم پیام ها از این پس پیامهای دریافتی بصورت روزانه منتشر خواهد شد.
پیام و نظر استاد فرید صلاحی در ارتباط با پروژه صد چهره:

سلام دوستان و همکاران عزیز
چند ماه پیش در ابتدای فعالیت عزیزانی که زحمت کار صد چهره برتر صنعت چاپ را می کشند با من تماس گرفته شد، گفتند که با پرداخت پنج ملیون و پانصد هزار تومان می توانم به گروه صد چهره برتر صنعت چاپ بپیوندم، ولی من موافقت نکردم و گفتم این راه درستی برای انتخاب صد چهره برتر نمی باشد، آیا واقعا این را انتخاب چهره های برتر این صنعت میباشد.؟ من هیچوقت خودم و برادران عزیزم را که عمری در این صنعت زحمت کشیده اند را لایق چنین عناوینی نمیدانم.
ایکاش فقط به تعداد انگشتان یکدست پیشکسوتان واقعی را انتخاب میکردند که میتوانستند الگوی خوبی برای همه ما باشند.
فرید صلاحی ، چاپ صلاحی

 

یادداشت میهمان

کمترین انتظاری که از متولی انتخاب صد چهره ماندگار می‌توان داشت پاسخگویی و شفاف‌سازی مجهولات است.
بدیهی است چغلی از این و آن به فلانی و بهمانی برازنده متولی نیست.

متولی بجای عریضه‌های نامفهوم و تکراری و پر از اشتباه نگارشی بهتر است صریح و ساده پاسخ به سئوالات افکار عمومی و اهالی ناماندگار ولی بی‌شمار صنعت چاپ از شماره صد و یک تا هزاران را بدهد.

اولین سئوال:
هئیت امنای انتخاب صد چهره چگونه شکل گرفت؟
صلاحیت اعضای آن برای انتخاب صد چهره چگونه احصا شد؟
رسمیت آن چگونه به ثبت رسید؟ به عبارت دیگر این هئیت امنا متعلق به کدام ساختار حقوقی غیرشرکتی است؟
نقش وزارت فرهنگ و ارشاد، معاونت‌ها و مدیرکل چاپ ونشر به‌طور مشخص در این هئیت امنا چیست؟ حمایت مادی و یا معنوی ارشاد چه کم و کیفی دارد؟
اگر مسئولان وزارت ارشاد در این انتخاب‌ها نقش دارند چه رابطه‌ای بین این صد چهره و چهره‌های منتخب ادوار جشن صنعت چاپ در سالیان گذشته و در برنامه آبانماه ۹۹ وجود دارد؟

و سئوال آخر این که:
آیا تعدادی از تحصیل‌کردگان صنعت چاپ می‌توانند هئیت امنایی تشکیل بدهند و با حمایت وزارت علوم ده چهره ماندگار صنعت چاپ برگزینند یا این کار در انحصار متولی فعلی است؟
یا تعدادی از چاپچیان غیرتهرانی مقیم مرکز، اگر اراده کنند که هئیت امنایی تشکیل بدهند و افرادی از ولایت خودشان به ماندگاری برگزینند آیا امکان‌پذیر است؟
ارشاد از این هئیت‌امناها هم حمایت می‌کند؟ چون ظاهرا برای تشکیل هئیت امنا یک میز ده دوازده نفره و دو تا دیس موز و سیب و یک اتاق کافی است.
راستی چرا بزرگان و پیشکسوتان و تشکل‌هایی که توان تشکیل و تایید و توافق روی یک اتحادیه را ندارند که برایش ساختار دموکراتیک و امکان رای‌گیری وجود دارد، به این راحتی می‌توانند هئیت ‌امنا تشکیل بدهند؟
و حرف آخر این که آیا بهتر نیست بزرگان و پیشکسوتان پایتخت‌نشین تمام وقت و همت خود را مصروف تشکیل اتحادیه بکنند و این خرده‌کاری‌ها را به استانی واگذار کنند که حداقل اتحادیه دارد؟ مثلا اتحادیه چاپ خراسان یا اصفهان یا گلستان متولی بشود، چطور می‌شود؟

امضاء محفوظ

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه