PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چهره جدید اقتصاد ایران پس از کرونا چگونه خواهد بود؟/باید از تهدیدها، فرصت بسازیم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران گفت: باید تصمیم‌گیری‌های جامعی در سازمان‌ها به منظور تداوم حیات کسب و کارها صورت گیرد و مدیران ارشد و میانی واحدهای تولیدی، صنعتی و بنگاهها باید برنامه‌ای تدوین کنند که بر اساس شناسایی چالش های کنونی اقتصاد کشور، مسیر حرکت آنها را تعیین می‌نمایند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در گفتگو با بخش خبری کنفدراسیو صادرات گفت: وضعیت اقتصاد ایران پس از کرونا به طور قطع، تغییراتی زیادی خواهد داشت و در این راستا، با توجه به تغییرات اجتماعی ایجادشده، کسب و کارهایی که با تجمع و ارتباطات نزدیک همراه بوده‌اند، تغییر کرده و به سوی فعالیت‌های جایگزین سوق پیدا خواهند کرد.

وی افزود: در این میان، کسب و کارهای سنتی که فعالیت‌های اجتماعی نزدیکی دارند، صدمه بسیار دیده و در صورتی که ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد هم، حتما طی 20 سال آینده از بین می‌رفتند، اما در شرایط فعلی این نوع کسب و کارها، ظرف یک تا دو سال آینده از بین خواهند رفت و باید به فکر فعالیت‌هایی متفاوت و نحوه جدید ارایه خدمات خود باشند.

به گفته عابدین، فعالیت کسب و کارهای سنتی نیز به سمت کاهش روابط اجتماعی پیش خواهد رفت؛ اما در مقابل، کرونا فرصتی برای فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی و الکترونیک ایجاد کرده و به طور قطع، در این شرایط، اگر کسب و کارهای سنتی بتوانند خدمات فعلی خود را افزایش داده و توانمندی نیروی کار خود را در زمینه فضای مجازی تقویت کنند، می‌توانند برای فضای بحرانی پس از کرونا، آمادگی داشته باشند.

وی اظهار داشت: سازمان‌هایی که بتوانند چرخه سیستم تامین، توزیع و فروش خود را به سمت فعالیت های الکترونیکی، اینترنتی و مجازی سوق دهند، احتمالاً می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

عابدین با برشمردن پنج راهکار برای عبور اقتصاد ایران از بحران کرونا خاطرنشان کرد: باید تصمیم‌گیری‌های جامعی در سازمان‌ها به منظور تداوم حیات کسب و کارها صورت گیرد و مدیران ارشد و میانی واحدهای تولیدی، صنعتی و بنگاهها باید برنامه‌ای تدوین کنند که بر اساس شناسایی چالش های کنونی اقتصاد کشور، مسیر حرکت آنها را تعیین می‌نمایند.

وی ادامه داد: در این میان باید دید که ویروس کرونا برای بنگاه‌ها و کسب و کارها، مشتریان، تکنولوژی مورد استفاده و شرکای تجاری چه مشکلاتی ایجاد کرده است تا بر مبنای آن، چالش‌ها را شناسایی کرده و برای رفع مشکلات ایجاد شده، تصمیم‌گیری نمود.

عابدین گفت: نکته دوم این است که باید سیستم و منابع مالی را مدیریت کنیم و قدرت انعطاف پذیری آن را برای ایجاد تغییرات اقتصادی مورد نیاز دوران پس از افول شیوع کرونا، سنجیده و برای چگونگی تقسیم منابع مالی محدود کسب و کارها تصمیم‌گیری کنیم تا این منابع محدود، میان بخش نیروی انسانی، زنجیره تامین و نیازهای اداری به درستی تقسیم شود که البته، عملیاتی کردن این تقسیم منابع مالی، نیازمند تشکیل اتاق‌های فکر منسجم است.

وی افزود: در بحران اقتصادی سال 2008 کارفرمایان در نیویورک، پیشنهادهایی را به بخش منابع انسانی خود می‎دادند که به عنوان مثال می توانستند یا 50 نفر از نیروهای خود را اخراج کنند و یا 30 درصد از حقوق تمام نیروها کاسته شود تا باقی نیروها نیز در شرکت باقی بمانند.

عابدین گفت: قدم بعدی داشتن بیزینس پلن مناسب است تا بدانیم چگونه به تجارت و درآمد مناسب برسیم. داشتن بیزینس پلن در پساکرونا و ماههای آینده، بسیار مهم است.

مشاور کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در مرحله بعدی باید قدرت تخیل و آینده‌نگری را تقویت کنیم. اکنون می‌توانیم به جای اینکه بر حال حاضر و مشکلات تمرکز کنیم، ببینیم در پسا کرونا کدوام محصولاتمان توجیه اقتصادی ندارند و بر اساس آن، نوآوری کسب و کار خود را افزایش دهیم تا تغییرات لازم را در سیستم خود ایجاد کرده و محصولات جدیدی برای دوران پساکرونا داشته باشیم.

وی افزود: باید روی قوانین و مقررات تمرکز کنیم؛ چراکه ممکن است قوانین و مقررات در سیستم های دولتی و محیط زیستی جهان تغییرات اساسی داشته باشد. از این رو، کسب و کارها باید آماده تغییرات و هماهنگی با سیستم های محیط زیستی، سازمان‌های دولتی و حکومتی باشند؛ ضمن اینکه دولتها و حکومتها پس از کرونا به ناچار بیشتر در سیستم های اقتصادی کشور دخیل خواهند شد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه