PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

عصر اسکناس هاس پلیمری!؟

شیوع ویرس کرونا روندهای بسیاری را تسریع و تشدید کرد. از انفجار وبینار گرفته تا خرید آنلاین و افسردگی. مدتی است که روند استفاده از اسکناس های پلیمری در جهان وجود دارد، اما به نظر می رسد اکنون انگیزه قوی تری از سوی دولت های جهان و منطقه خاورمیانه برای راه اندازی اسکناس های پلیمری وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اخیراً عربستان و مصر اسکناس های پلیمری را به گردش انداختند. این اسکناس ها همه دارای بالاترین ویژگی های امنیتی از جمله جوهر OVI و متن کوچک هستند. دلایل بسیار خوبی برای استفاده از این نوع اسکناسها وجود دارد: ماندگاری بیشتر و جعل آن دشوارتر است. آنها همچنین قوی تر هستند: انتظار می رود که یک اسکناس پلیمری دو و نیم برابر بیشتر ازمدل مشابه کاغذی دوام بیاورد.

همچنین مدت طولانی گردش نوع پلیمری باعث می شود که آنها سازگار با محیط زیست باشند. اسکناس های پلیمری تمیزتر هستند زیرا سطح صاف آنها در برابر خاک و رطوبت مقاوم است. این ویژگی خاص آن را به اسکناس ایده آل برای استفاده در طی یک بیماری اپیدمی مانند اسکناسهای کنونی ، تبدیل کرده است.

انگلستان در حال چاپ اسکناس پلیمری 5 پوندی است. با این حال ، یکی از اولین کشورهایی که اسکناس پلیمری بکار گرفته استرالیا است. در سال 1985 ، RBA تصمیم گرفت که فناوری جدید را در اسکناس 10 دلاری بکار گیرد. این اسکناس قرار بود سهم RBA در جشن دویست ساله استرالیا در ژانویه 1988 باشد. در برزیل ، یک اسکناس برزیلی پلیمر ده رئالی در آوریل 2000 به عنوان نسخه ویژه گرامیداشت 500 سالگرد کشور تولید گردد. در فوریه 2002 ، نپال با بزرگداشت پادشاه جدید گیانندرا ، یک اسکناس پلیمری 10 روپیه منتشر کرد. با این حال ، چند سال بعد آنها به دلیل مشکلات زیادی چاپ پول پلیمری را متوقف کردند.

اکنون بیش از 20 کشور که به طور کامل به اسکناس های پلیمری روی آورده اند عبارتند از: استرالیا ، کانادا ، فیجی ، موریس ، نیوزیلند ، پاپوآ گینه نو ، رومانی ، ویتنام ، برونئی ، پاپوآ گینه نو ، رومانی ، کیپ ورد ، شیلی ، نیکاراگوئه ، ترینیداد و توباگو و مالدیو. رومانی اولین کشور اروپایی بود که مجموعه کاملی از اسکناس های پلیمری را در کشور به گردش انداخت.

سایر کشورها و مناطق با اسکناس های چاپ شده بر روی گاردین (گاردین نام تجاری پلیمری است که در اصل توسط Securency International تولید شده است ، سرمایه گذاری مشترک بین بانک رزرو استرالیا و Innovia Films Ltd) در گردش عبارتند از: بنگلادش ، برزیل ، شیلی ، کاستاریکا ، جمهوری دومنیکن ، هنگ کنگ (برای یک دوره آزمایشی 2 ساله) ، اندونزی ، اسرائیل ، کویت ، مالزی ، مکزیک ، نپال (دیگر صادر نمی شود) ، جزایر سلیمان (دیگر صادر نمی شود) ) ، ساموآ ، سنگاپور ، سریلانکا ، تایلند و زامبیا.

به طرز عجیبی ایالات متحده هنوز از اسکناس های پلیمری اجتناب می کند. ممکن است دلیل آن را بپرسید اما هیچ کس دقیقاً نمی داند چرا. با این حال ، برخی توضیحات وجود دارد. می تواند یک موضوع فرهنگی باشد. از طرف دیگر ، احتمالاً ارتباطی با میزان ارز فیزیکی تولید شده دارد. برخلاف سایر ارزها دلار در کشورهایی که واحد پول داخلی نیست بسیار محبوب تر است. در سراسر اروپای شرقی ، آسیا و آفریقا مردم سعی می کنند پس انداز خود را به دلار آمریکا نگه دارند. در بسیاری از این موارد بصورت سنتی در قفسه و جاهای مخفی خانه نگهداری می شود و نه روی حساب های بانکی. بنابراین هر تغییری در واحد پول ایالات متحده تأثیر جهانی خواهد داشت. به همین دلیل طراحی اسکناس های دلار به سختی تغییر می کند.

همچنین برخی استدلال ها علیه نت های پلیمری وجود دارد. آنها به شما احساس پول واقعی نمی دهند. آنها جعلی به نظر می رسند و شمردن آنها برای شما دشوارتر است. لغزنده است و تولید آن هزینه بیشتری دارد. همچنین نگرانی های جدی در مورد سازگاری آن با ماشین های پرداخت و فروش وجود دارد. با این حال ، با پیشرفت تکنولوژی ، این اسکناس های پلاستیکی در نهایت به قلب و جیب مردم راه پیدا می کنند.

در ایران نیز پس از مطرح شدن کم کردن سه صفر از پول ملی کمیته آموزش اتحادیه صادرکندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران پژوهش و تحقیق امکان تولید پول پلیمری را طی یک پروژه تحقیقاتی بررسی و مطرح نمود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه