PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

رتبه‌بندی واحدهای چاپ گامی بلند در توسعه صادرات پایدار است

دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است؛ رتبه‌بندی واحدهای چاپ در کشور یکی از مهمترین فرایندها برای بهبود و توسعه کسب‌و‌کار و توسعه پایدار صادرات در بخش چاپ، نشر و بسته‌بندی است.
به گزارش آژنس خبری چاپ و بسته بندی ایران، امیر‌هومن محمدی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با ایبنا طی اشاره به خبر رتبه‌بندی واحدهای زیر‌ پوشش این اتحادیه درباره اهمیت این فرایند گفت: رتبه‌بندی را می‌توان یک نوع مقیاس‌گذاری، برای تعیین توان تولید و تضمین کیفیت و کمیت سازمان‌ها در ارائه خدمات و دفاع از حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان دانست.

وی افزود: در ایران ارائه خدمات به مشتریان و مصرف‌کنندگان، از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای پیمانکاران، شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌شود و خوشبختانه مدتی است که این موضوع، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و کسب‌و‌کا‌رهایی نیز در این رابطه به‌وجود آمده‌است.

محمدی با اشاره به اهمیت رتبه‌بندی در صنعت چاپ، توضیح داد: با توجه به قدمت صنعت چاپ در ایران، شاید این روند باید از مدت‌ها پیش اعمال و اجرا می‌شد؛ خوشبختانه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران طی یک برنامه‌ریزی و تحقیقات داخلی و بین‌المللی به زودی این روند را به مرحله اجرایی خواهد رساند.

وی درباره چگونگی انجام این طرح گفت: با توجه به تخصصی بودن صنعت چاپ، برای رتبه‌بندی، علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی، کّم و کیف امکانات فنی و نرم‌افزاری چاپخانه‌ها نیز ارزیابی و طیف گسترده و وسیعی را شامل می‌شود.

محمدی درباره فواید رتبه‌بندی واحد‌های مختلف صنعت چاپ، عنوان کرد: این کار فواید بسیاری دارد و نشانگر اعتبار یک شرکت است، قدرمسلم آن است که شرکت‌هایی که رتبه بهتری در مقایسه با سایر شرکت‌ها، در جذب مشتری دارند موفق‌تر هستند و ارجحیت دارند که نشانه تخصص و تجربه شرکت است.

پنجره‌ای به بازارهای جهانی
دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، در پاسخ به سوال ایبنا درباره ضرورت رتبه‌بندی واحد‌های چاپ، توضیح داد: رتبه‌بندی، برای اعضای این اتحادیه الزامی نیست اما باید بدانیم در بخش داخلی شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای معتبری که مشتریان اصلی چاپخانه‌ها هستند توجه و اهمیت ویژه‌ای به رتبه‌بندی خواهند داشت و در بخش بین‌المللی بدون شک، رتبه‌بندی، یک محور اصلی و اساسی برای حضور در بازارهای بین‌المللی است. رتبه برتر، برای شکل‌گیری همکاری چاپخانه‌ها با سفارش‌دهندگان بین‌المللی، امتیاز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با ارائه اسامی واحدهای برتر در وب‌سایت و بانک‌های بین‌المللی، پنجره‌ایی به بازارهای جهانی برای این واحدها باز خواهد کرد، گفت: در این زمینه مذاکرات گسترده‌ای با بزرگ‌ترین و معتبرترین بانک‌های اطلاعاتی تخصصی جهان انجام شده است تا شرایط کار و سفارش‌گیری همکاران با سهولت و آسانی همراه باشد.

وی همچنین درباره نتایج رتبه‌بندی چاپخانه‌ها در آینده نزدیک برای اهالی چاپ افزود: این نتایج بسیار گسترده‌تر از این است که بخواهیم اکنون به آن بپردازیم؛ از‌جمله نتایج آن امکان شرکت در مناقصات دولتی و برخورداری کسب‌‌و‌کار‌ها از امتیاز‌‌ رتبه‌بندی برتر برای تولید است؛ علاوه‌براین چاپخانه‌های دارای رتبه، می‌توانند با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی طرف قرار‌داد قرار بگیرند؛ به‌عبارت دیگر، دولت فقط مجاز است با واحدهایی قرارداد ببندد که رتبه داشته باشند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: حتی اگر چاپخانه‌ای قصد شرکت در مناقصه‌ها یا انعقاد قرارداد با سازمان‌های دولتی را ندارد، رتبه‌بندی موجب می‌شود، سرمایه‌‌گذاران و اشخاص از امکانات و توان مجموعه‌ها، آگاهی پیدا کنند و با خیالی آسوده‌تر با چاپخانه‌ها وارد معامله شوند؛ همچنین رتبه‌بندی، به فعالیت‌ و برند چاپخانه‌دار در بازار کمک زیادی می‌کند و زمینه‌ساز رونق مضاعف کسب‌و‌کار آن‌ها می‌شود.

سهولت مقایسه چاپخانه‌ها
محمدی درباره مزیت دیگر رتبه‌بندی برای چاپخانه‌ها بیان کرد: سهولت مقایسه چاپخانه‌ها در بخش تخصصی، تولید و کاهش هزینه و ضایعات در تولیدات، برخی از مزیت‌های رتبه‌بندی واحد‌های صنعت چاپ است، رتبه‌بندی دورنمای کلی از وضعیت یک واحد چاپی را به‌دست می‌دهد، از این رو به راحتی می‌توان نقاط ضعف و قوت یک مجموعه را شناسایی کرد.

وی با طرح این موضوع که نتیجه رتبه‌بندی، صادرات پایدار در حوزه چاپ و نشر و بسته‌بندی است، ادامه داد: در این کار با کسب اطلاعات و فراهم آوردن امکان لازم، توسعه و پیشرفت واحدهای صادراتی و ثبات آن‌ها فراهم می‌شود و چاپخانه‌‌ها می‌توانند در شرایط شفاف‌تری با یکدیگر رقابت کنند.

محمدی ادامه داد:‌ بی‌تردید دانستن رتبه واحدهای چاپی برای مشتریان و سفارش‌دهندگان در صنعت چاپ و نشر همچنین صنعت بسته‌بندی، از جوانب مختلف از‌جمله اقتصاد کشور، اقتصاد صنعت چاپ همچنین برای خریدار و فروشنده بسیار مهم و حائز اهمیت است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی برای این منظور سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی را نیز ارائه خواهد کرد.

وی برندسازی را از دیگر نتایج رتبه‌بندی واحد‌های صنعت چاپ دانست و افزود: نکته مهم برای صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران که اتحادیه صادرکنندگان سال‌ها برای آن زحمت و مشقت کشیده، ایجاد برند و کسب نام و جایگاه در عرصه بین‌المللی است؛ زیرا معتقدیم رتبه‌بندی دقیق، صحیح و کاربردی، به بهبود مستمر برند صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور کمک بسیار بزرگی است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران، با تلاش، پشتکار و بهره‌گیری از کارشناسان خارجی و داخلی بر آن است این مهم را به تحقق رساند تا صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی با سرعت بیشتری در منطقه به جایگاه اصلی خود باز گردد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه