PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چرایی و چیستی خط افتادگی نورد آنیلوکس

چاپ فلکسو یکی از رایج ترین روش های چاپی در صنعت چاپ جهان محسوب می شود. با توجه به تمرکز و تعدد صنعت چاپ ایران در بخش افست کمتر در ارتباط با این روش چاپی و حواشی آن گفتگو می شود.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در این راستا نگاهی می کنیم به یک مشکل، چرایی و چیستی خط افتادگی نورد آنیلوکس. خط افتادگی روی نورد آنیلوکس مشکلی همیشگی است: می تواند خیلی سریع در هنگام شروع کارچاپی جدید رخ دهد، بار دیگر می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود، و بار دیگر می آید و می رود. اما هرگز به طور کامل از بین نمی رود.

در این مقاله موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
• خط افتادگی روی نورد آنیلوکس چیست؟
• چرا خط افتادگی روی نورد آنیلوکس ایجاد می شود؟
• انتخاب تیغه دکتر بلید مناسب
• دکتر بلیدهای از جنس استیل، مواد مصنوعی، مواد ترکیبی
• نحوه ی کاهش خط افتادگی روی نورد انیلوکس
خط افتادگی (Scoring) روی نوردآنیلوکس چیست؟
خط افتادگی آنیلوکس، خطوط نازکی است که روی سطح نورد آنیلوکس پدیدار شده و سپس روی کار چاپی منتقل می شود. زمانی که ذرات خارجی بین تیغه دکتر بلید و آنیلوکس محبوس می شود، احتمال دارد حفره های (Cells) ریز حکاکی شده آنیلوکس مسدود شده، آسیب ببیند و یا حتی از بین برود. ذرات کوچک معلق در محفظه مرکب معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند، ولی زمانی که این ذرات بین تیغه دکتر بلید و حفره های آنیلوکس محبوس می شوند متراکم شده، سفت می شوند و سرانجام باعث از بین رفتن حفره های سرامیکی آنیلوکس می شوند. اگرچه سرامیک نوعی اکسید آهن بسیار مقاوم در برابر خوردگی است اما به هیچ وجه انعطاف پذیر نبوده و در مقابل ضربه آسیب پذیر است.
خط افتادگی به دو صورت روی آنیلوکس ظاهر می شود: خراش عمیق و خطوط سطحی. خراش های عمیق به صورت راه راه های تیره ظاهر می شوند و بلافاصله پس از اینکه تیغه دکتر بلید با نورد آنیلوکس تماس بر قرار می کند به خطوط نازک و کمرنگ تبدیل می شوند. خط افتادگی های نازک مشکلی رایج است که روی کار چاپی نیز اثر خود را می گذارد.
این خطوط نا خواسته نتیجه تغییر در دیوار حفره ها، کاهش ارتفاع آن و در نتیجه حجم کمتر مرکب در حفره های آسیب دیده است. یک برداشت غلط این است که تمام خط افتادگی های روی نورد آنیلوکس از نوع Scoring است اما اینگونه نیست. خطوط پر شده که به آنها خطوط برداشت مرکب نیز گفته می شود در حقیقت گروهی از حفره های پرازمرکب خشک هستند.
مرکب اضافی به تدریج انباشته شده و در نهایت وارد حفره های آنیلوکس می شوند. حفره هایی که توسط مرکب خشک شده مسدود شدند باعث کاهش انتقال مرکب به بخش هایی از کار چاپی شده که خود باعث ایجاد خط افتادگی روی کارچاپی می شود . حفره های پرشده توسط مرکب خشک شده درون حفره ها را به راحتی می توان با استفاده از تجهیزات پاک کننده اولتراسونیک از روی نورد آنیلوکس پاک کرد./گروه صنعتی همتا

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه