PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

علل شایع خط افتادگی نورد آنیلوکس

دلیل اصلی ایجاد خطوط ناخواسته روی نورد آنیلوکس تیغه دکتر بلید فولادی است. با مرور زمان و استفاده پیاپی لبه تیغه دکتر بلید خورده شده و بسیار نازک می شود. این خوردگی به صورت خطوط موازی سیمی مانند (عکس خبر) خود را نشان می دهد که اصطلاحا به آن ریش ریش شدن (Slivers) می گویند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در شرایط عادی، تیغه دکتر بلید بخشی از ضخامت خود را از طریق کنده شدن ذرات بسیار ریز فلزی از سطح تیغه به خاطر استفاده پیاپی در محفظه مرکب را از دست می دهد و یا آهنربا در سیستم تصفیه (فیلتراسیون) محفظه مرکب آنها را از روی سطح تیغه دکتر بلید به خود جذب می کند. با این حال ممکن است تکه های نسبتا بزرگتر تیغه دکتر بلید بر اثر فشار بیش از حد آن روی نورد آنیلوکس کنده شده و وارد سیستم مرکب دهی می شوند.

فشار زیاد باعث می شود تا نیرو به صورت معکوس روی تیغه دکتر بلید عمل کرده و زاویه تماس نوک تیغه را تغییر دهد. تغییر میزان و فشار باعث می شود تا خوردگی تیغه در جایی اتفاق بیفتد که در نهایت باعث ایجاد باریکه های (Sliver) درازتر شده و به لبه تیغه محدود نشود. سیستم فیلتر پمپ مرکب این تکه ها را می تواند از سیستم مرکب خارج کند ولی اگر این تکه ها بار دیگر وارد محفظه مرکب شده در پشت تیغه دکتر بلید انباشته شوند به نورد آنیلوکس فشار آورده و در بدترین حالت باعث خط افتادگی روی نورد آنیلوکس می شوند. این نوع خط افتادگی را به هیچ وجه نمی توان پاک کرد.

اگر تیغه دکتر بلید از دو سر نورد آنیلوکس بیرون بزند باعث نشت مرکب از محفظه مرکب شده که همین امر خود باعث فشار اضافی به دکتر بلید می شود. فشار بیش از حد باعث ایجاد شیارهای عمیق در بخش هایی از دکتر بلید که از نورد آنیلوکس بیرون زده می شود و فشار مضاعف باعث خوردگی بیشتر تیغه دکتر بلید و کنده شدن ذرات بیشتر از روی سطح دکتر بلید می شود. به همین خاطر به هیچ وجه تیغه دکتر بلید نباید از دو سر نورد آنیلوکس بیرون بزند.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که می توان به استفاده بیش از حد از تیغه دکتر بلید، ذرات آلوده در سیستم مرکب، ناهمترازی محفظه های مرکب، فشار بیش از حد محفظه و سطوح زبر آنیلوکس اشاره کرد. اگر از تیغه دکتر بلید بیش از حد استفاده شود در این صورت باید فشار بیشتری نیز به آن وارد آورد؛ فشار بیش از اندازه باعث ریش ریش شدن لبه تیغه دکتر بلید شده و این جرقه معیوب ادامه پیدا می کند.

ذرات آلوده کننده از راه های مختلف می توانند وارد سیستم مرکب دهی شوند. اگر میکسر مرکب تا انتها خالی شود تراشه های فلزی انتهای سطل مرکب نیز وارد سیستم مرکب شده و ماشین را آلوده می کند: از سوی دیگر کاردک های تمیز کننده که برای پاک کردن نورد آنیلوکس از آن استفاده می شود نیز خود می توانند مانع آلودگی شوند. تکه های ریز آهنی که هنگام تمیز کردن از آنها جدا می شود به قاب محفظه های مرکب می چسبند و هنگامی که محفظه ها دوباره روی ماشین چاپ سوار می شوند این ذرات باعث خوردگی نورد آنیلوکس می شود. پارچه های تمیز کننده خود می توانند به ذرات فلزی آلوده باشند و هنگامی که این پارچه ها با نورد آنیلوکس تماس پیدا می کنند ذرات بار دیگر وارد سیستم می شوند. محفظه ها همواره تراز نیستند و ممکن است تا حدی کج قرار گرفته باشند. قاب های (Frames) ناهم تراز محفظه های مرکب ممکن است با نورد آنیلوکس تماس پیدا کرده و ساییده شوند، ذرات ناشی از ساییدگی به طور مستقیم وارد سیستم مرکب می شوند. گیره ها ( بست ها) های تیغه دکتر بلید را به دقت وارسی کنید؛ اگر خراشی به درازای نورد آنیلوکس به چشمتان می خورد به احتمال قوی روی آنیلوکس خط افتادگی ایجاد شده است.

یکی از راه های معمول برای تراز کردن محفظه وارد آوردن فشار بیشتر است. عامل دیگر می تواند سطح نورد آنیلوکس باشد؛ اگر سطح آنیلوکس به خوبی پرداخت نشده باشد و دیواره ها ( شانه های) حفره ها ارتفاع ناهماهنگ داشته باشند، تکه های سرامیک از نورد آنیلوکس جدا شده و وارد سیستم مرکب می شود و یا ممکن است تکه هایی از تیغه دکتر بلید را بکند و این ذرات به تدریج پشت تیغه دکتر بلید انباشته می شوند و روی نورد آنیلوکس خط می اندازند.

نوردهای آنیلوکسی که دو سر آنها لب پر شده باشند می توانند باعث ایجاد خط افتادگی شوند به ویژه اگر تیغه دکتر بلید این تکه ها را از روی نورد آنیلوکس جدا کرده و وارد سیستم مرکب کند. تیغه دکتر بلید فرسوده نیز به سهم خود می تواند ذرات فلزی را وارد سیستم مرکب کند. یک قانون بی چون و چرا برای پرهیز از این مشکلات این است. هرگز یک نورد آنیلوکس را به صورت خشک در مجاورت تیغه دکتر بلید نباید چرخاند./گروه صنعتی همتا

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه