PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چه نوع دکتر بلیدی را باید انتخاب کرد؟

برای انتخاب هوشمند دکتر بلید مناسب با نیاز کار چاپی ابتدا باید تفاوت میان دو سیستم متفاوت نصب و به کارگیری دکتر بلید را به خوبی درک کرده و با آن آشنا بشویم. به این دو سیستم Trail Doctoring و Reverse Angle می گویند.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در سیستم Trail Doctoring که به آن Forward Doctoring نیز می گویند دکتر بلید همراستا با جهت دوران سیلندر قرار گرفته و لایه های اضافی مرکب را از روی سیلندر بر می دارد. در سیستم Reverse Angle (زاویه معکوس) تیغه دکتر بلید بر خلاف جهت دوران سیلندر جاگذاری شده و عمل می کند. سیستم Trail Doctoring هنوز روش مرسوم در صنعت گراور است. در این سیستم دکتر بلید با زاویه حاد ( کمتر از ۹۰ درجه) از خط مماس با سیلندر قرار گرفته و مرکب اضافی را از روی نورد بر می دارد و یا اصطلاحا می تراشد. نحوه قرار گرفتن تیغه در دیاگرام (تصویر) همین مطلب به خوبی نمایش داده شده است. در این سیستم یک لایه فیلم ضخیم روغنی روی نورد باقی می ماند که باعث افزایش طول عمر تیغه می شود. به خاطر فشار هیدرولیکی که توسط مرکب اضافی ایجاد می شود، با افزایش سرعت ماشین، تیغه دکتر بلید معلق شده و تماس خود با مرکب را از دست می دهد. برای حل این معضل فشار تیغه دکتر بلید را افزایش می دهند.

سیستم Reverse Angle در صنعت فلکسو رایج است و مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم دکتر بلید بر خلاف جهت دوران نورد با زاویه منفرجه ( بیشتر از ۹۰ درجه) از خط مماس بر نورد قرار گرفته و مرکب اضافه را از روی نورد بر می دارد. در این روش ضخامت لایه مرکب در مقایسه با روش Trail Doctoring از یک دستی و یکپارچگی بهتری برخوردار است. در عین حال سرعت ماشین تاثیر کمتری بر ضخامت مرکب برداشته شده دارد. از سوی دیگر در این روش از آنجایی که ضخامت لایه فیلم باقی مانده روی نورد نازکتر است طول عمر نورد نیز در مقایسه با روش دیگر کوتاهتر است. دلایل زیادی برای انتخاب فاصله مناسب بین تیغه دکتر بلید و لایه فیلم روی نورد آنیلوکس وجود دارد و هدف ما استفاده از کمترین میزان فشار بر تیغه دکتر بلید است.

تیغه فولادی، ترکیبی یا پلاستیکی

یکی از مهمترین مزایای تیغه فولاد کربنی انعطاف و ضریب فنریت بالای آن است. هنگامی از این ماده برای ساخت تیغه استفاده می کنید می توانید ضخامت آن را تا حد زیادی کم کنید تا عمل برداشت مرکب از روی نورد آنیلوکس با دقت بیشتری انجام شود. ولی همواره باید مطمئن شوید که از فولاد با کیفیت بالا در ساخت آن استفاده شده است، در غیر این صورت این تیغه می تواند به نورد شما آسیب برساند و روی آن خراش ایجاد کند. اگر خوردگی و ساییدگی دکتر بلید برای شما مشکل ایجاد کرده است می توانید از تیغه های ساخته شده از فولاد ضد زنگ استفاده کنید. این تیغه ها از مواد نرم تری ساخته شده اند ولی زودتر از تیغه های فولاد کربنی در اثر تماس با سرامیک فرسوده می شوند. از این تیغه ها معمولا هنگامی استفاده می شود که جنس نورد آنیلوکس از کروم باشد. استفاده این نوع تیغه ها باعث می شوند تا نوردهای آنیلوکس از جنس کروم عمر طولانی تری داشته باشند. اگر می خواهید مطمئن شوید تیغه هایی که استفاده می کنید از جنس فولاد ضد زنگ هستند از یک آهنربا استفاده کنید. آهن ربا فولاد ضد زنگ را جذب نمی کند.

تیغه های پلاستیکی نیز به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده اند. با ارائه تیغه های پلاستیکی طول عمر تیغه های دکتر بلید افزایش پیدا کرده است. برای اینکه ضریب فنریت این تیغه ها هم اندازه تیغه ها افزایش هم اندازه تیغه های فولادی شود، در ساخت آنها از مواد پلاستیکی با بافت محکم تر و سنگین تر و لبه های نازک تر استفاده می شود. از این مواد تاکنون معمولا برای درزبندی محفظه های دکتر بلید استفاده می شده است. یک دلیل دیگر برای استفاده از این نوع مواد مقاومت آن در مقابل سایش و خوردگی ناشی از تماس یا موادی چون تیتانیوم و برخی از کوتینگ های مورد استفاده در چاپ فلکسو است. یکی دیگر از مزایای این تیغه ها، ایمنی آن است. این تیغه ها شما را در هنگام نصب و نظافت تیغه ها زخمی نمی کنند.

نوع سوم تیغه های ترکیبی هستند. تیغه های ساخته شده از مواد ترکیبی از تمام مزایای انواع دیگر تیغه ها برخوردار بوده ولی گرانتر نیز هستند. این تیغه ها اکنون با ضریب فنریت بالا ساخته می شوند. به همین خاطر می توان در ساخت آنها از مواد خام نازک تر استفاده کرد. از سوی دیگر این نوع تیغه ها مثل تیغه های پلاستیکی عمر طولانی تر داشته و باعث زخمی کردن دست و بدن اپراتورهنگام تعویض و یا نظافت نمی شوند. پیشرفت های فراوانی در ساخت این تیغه ها انجام شده است و به نظر می رسد آینده به این نوع تیغه و تیغه های پلاستیکی تعلق دارد./گروه صنعتی همتا

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه