PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چگونه خط افتادگی نورد آنیلوکس را به حداقل برسانیم


بهترین راه برای به حداقل رساندن خط افتادگی مراقبت خوب و تهیه یک برنامه منظم برای نگهداری و مراقبت از نورد آنیلوکس، محفظه دکتر بلید، سیستم مرکب دهی، پاک کردن ماشین چاپ و محیط چاپخانه است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، علاوه بر آن باید از روش های کاری مناسب و حرفه ای استفاده کرد و یک چک لیست برای انجام کارهای زیر نیز تهیه کرد:

• نوردهای آنیلوکس را همواره تمیز نگه دارید: یک برنامه منظم تهیه و تدوین کنید تا بر اساس آن بتوانید از تمیز بودن آنیلوکس های انبار شده مطمئن شوید.
• آنیلوکس هایی که دو سر آن لب پر شده اند را تعمیر کنید: اگر دو سر نورد آنیلوکس لب پر شده باشند باعث کنده شدن تکه های فلزی تیغه های دکتر بلید می شوند و این تکه ها وارد سیستم مرکب می شوند.
• از تیغه دکتر بلید با کیفیت بالا استفاده کنید: می توانید بسته به نیاز و کاربرد خود از تیغه های فولادی کربنی، فولاد ضد زنگ، لاستیکی و یا ترکیبی استفاده کنید ولی کیفیت آنها باید بسیار مرغوب باشد.
• برنامه ای ماهانه برای تمیز کردن سیستم و محفظه مرکب تهیه و اجرا کنید. همواره محفظه مرکب را در محورهای عمود و افقی تنظیم کنید و مطمئن شوید در جای خود کج قرار نگرفته اند. مطمئن شوید دکتر بلید به خوبی جاگذاری شده و عمل کند، در غیر اینصورت خاصیت فنریت خود را تا حد زیادی از دست می دهد.
• مطمئن شوید متعلقات و اجزا سیستم مرکب دهی تمیز و پاکیزه هستند: این کار باید بخشی از برنامه ماهانه شما باشد.
• دکتر بلید باید تنظیم شده در محور مستقیم قرار گرفته شده باشد. برای این کار از فیلرهای پلاستیکی اندازه گیری ۰/۰۰۵ اینچ برای تست تیغه های بالایی و زیرین استفاده کنید. این کار را قبل از اینکه سیل های دو سر محفظه را در جای خود بگذارید انجام دهید.
• یک برنامه منظم تهیه کنید: برای تعویض تیغه های دکتر بلید بر اساس مدت کار آنها و میزان خوردگی و فرسودگی آن.
• راهکارهایی برای کاهش فشار بیش از اندازه روی محفظه دکتر بلید ارائه کنید. هنگامی که متوجه نشت مرکب می شوید سیل ها را بلافاصله تعویض کنید. تیغه ها را بر اساس یک برنامه منظم و از پیش تعیین شده تعویض کنید و به جای افزایش فشار از تیغه دکتر بلید مناسب و متفاوت برای هر رنگ استفاده کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید.
• هنگامی که یک تیغه دکتر بلید جدید را در ماشین قرار می دهید فشار محفظه را از نو تنظیم کنید: اگر فشار محفظه مجددا تنظیم نشود فشار محفظه کماکان بر اساس تیغه های دکتر بلید فرسوده قبلی تنظیم شده که می تواند باعث آسیب رساندن به تیغه های دکتر بلید جدید شود و لبه های آن را نازک و شکننده کند.در این صورت تکه های فلزی جدا شده از تیغه دکتر بلید وارد محفظه مرکب شوند.
• اگر ایستگاه های چاپی شما به تکمه Stop مجهز است از آنها استفاده کنید: این کار باعث می شود تا محفظه با نورد آنیلوکس تماس برقرار نکند.
• به پمپ ها رسیدگی کنید و مطمئن شوید به خوبی کار می کنند. فیلترها و دیگر اجزا و متعلقات ماشین را نیز به طور مرتب وارسی و کنترل کنید.
• از تیغه دکتر بلید صحیح و مناسب برای کاربرد مورد نیازتان استفاده کنید.
• تیغه دکتر بلید در جای خود محکم کنید. برای اینکار از مرکز تیغه شروع کرده و سپس دو طرف تیغه را محکم کنید.
• تیغه دکتر بلید را دقیقا به اندازه مورد نیاز برش بزنید. اگر تیغه های دکتر بلید از دو سر نورد بیرون بزند باعث نشت مرکب از درون محفظه شده و بخش های بیرون زده سوراخ می شوند و تکه های فلزی دکتر بلید وارد سیستم مرکب می شوند.
• محل چاپخانه را همواره تمیز نگه دارید.

این آخرین توصیه – محل چاپخانه را هموار تمیز نگاه دارید- در برگیرنده کلیه فضای کاری و اخلاق حرفه ای شما می شود. یک چاپخانه تمیز و پاکیزه همواره بازتابی است از یک فضای تولیدی که به خوبی مدیریت می شود. به کارگیری و تداوم روش های کاری مناسب و حرفه ای در چاپخانه باعث کاهش انواع مشکلات از جمله خط افتادگی روی نورد آنیلوکس می شود. آموزش مستمر و اطمینان پیدا کردن از رویه ها و روش های مناسب امری ضروری است، به ویژه هنگامی که کارمندان سابق را مرخصی و کارمند و اپراتور جدید استخدام می کند. هنگامی که اپراتورهای با تجربه بازنشسته می شوند و یا به کارهای دیگر گماشته می شوند، روند تعمیر و نگهداری تجهیزات دچار اختلال می شود. باید کاری کنید که این روندها و رویه ها به استاندارد کاری چاپخانه شما تبدیل شده و بخشی از برنامه آموزشی شما شوند.
اگر خط افتادگی (Scoring) روی نورد آنیلوکس به موقع رفع نکنید می تواند هزینه زیادی به شما تحمیل کند. امید آنکه نکاتی که در این مقاله ارائه شد می تواند به شما کمک کند تا مشکل خط افتادگی را به حداقل برسانید. در انتها استفاده از ماشین آلات مدرن و مجهز نیز می تواند کمک شایانی برای دسترسی به کیفیت بالا کند./گروه صنعتی همتا

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه