PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

مخالفت کمیسیون تشخیص اتاق اصناف تهران با جابجایی رسته چاپ دیجیتال

کمیسیون تشخیص اتاق اصناف تهران با رای قاطع با جابجایی رسته چاپ دیجیتال از اتحادیه لیتوگرافان تهران به اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مخالفت کرد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، غلامرضا شجاع، عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به نشست روز گذشته (سه شنبه ۱۱ بهمن) کمیسیون تشخیص اتاق اصناف تهران، عنوان کرد: این نشست به دنبال درخواست اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از طریق یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و‌ تجارت استان تهران به اتاق اصناف تهران برای انتقال رسته چاپ دیجیتال به اتحادیه چاپخانه‌داران برگزار شد و موضوع در دستور کار کمیسیون تشخیص اتاق اصناف تهران به ریاست حبیب بشارتی قرار گرفت.

وی با اشاره به حاضران این نشست، توضیح داد: در این نشست رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، رئیس اتحادیه لیتوگرافان و بنده در کمیسیون حاضر بودیم که در ابتدا احمد ابوالحسنی به دلایل و مستندات خود از جمله نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل استناد و توضیحات خود را ارائه کرد.

شجاع با اشاره به سخنان رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در این نشست، افزود: وی در سخنانی گفت که در تمام چاپخانه‌های افست ما چاپ دیجیتال هم وجود دارد، پس چاپ دیجیتال متعلق به اتحادیه چاپخانه‌داران است و با اشاره به اینکه هر رسته‌ای چاپ همراه اسمش است باید زیر مجموعه اتحادیه ما باشد، عنوان کرد که رسته‌های لیتوگرافان و چاپ سیلک اسکرین هم باید به اتحادیه چاپخانه‌داران داده شود.

وی ادامه داد: در ادامه نیز عنوان شد که صنف تابلوساز هیچ سنخیتی با ما ندارد و باید زیر مجموعه اتحادیه مهر و پلاک باشد و همچنین نباید اتحادیه صباغان و گل‌زنان با اتحادیه لیتوگرافان ادغام شود چون هیچ ارتباطی با هم ندارند و اتحادیه لیتوگراف توانایی بازرسی و رسیدگی به تخلفات چاپ دیجیتال را ندارد و نمونه آن که تمام کتاب‌های قاچاق است که توسط چاپ دیجیتال چاپ‌ شده‌اند.

شجاع با بیان اینکه در ادامه دبیر کمیسیون تشخیص نیز نامه‌های رسیده از معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران را قرائت کرد، گفت: در ادامه نوبت دفاع رئیس اتحادیه لیتوگرافان بود که با ارائه مدارک مختلف عنوان کرد که انتقال رسته چاپ دیجیتال پیش از این توسط احمد ابوالحسنی در زمان نایب رئیسی و ریاست وی در اتحادیه لیتوگرافان طرح شده بود که چاپ دیجیتال متعلق به اتحادیه لیتوگرافان است.

وی تاکید کرد: در ادامه نیز به متن نامه‌های رئیس سابق اتحادیه لیتوگرافان استناد شد و اعلام شد که برای انتقال فعالان صنف تابلوساز به اتحادیه لیتوگراف و مهر و پلاک این آمادگی وجود دارد.

شجاع با اشاره به توضیحات خود در این نشست نیز توضیح داد: در این نشست من به تاریخچه و اصول چاپ‌ دیجیتال اشاره و کاربردها و‌توانمندی‌های آن را بیان کردم و گفتم که دستگاه های لیتوگرافی ایمیج ستر و پلیت ستر اصولا عمل پرینت را انجام می‌دهند و چاپ دیجیتال از جهت نرم‌افزاری به لیتوگراف نزدیک‌تر و همگن‌تر است.

وی افزود: در ادامه نیز بیان کردم اینکه همه کتاب‌های قاچاق توسط چاپ‌دیجیتال انجام می‌شود درست نیست، زیرا چاپ دیجیتال چاپی گران برای کتاب است و در حد حداکثر ۱۰۰ جلد توجیه اقتصادی دارد و اگر به انبار شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران مراجعه کنید صدها هزار کتاب غیرقانونی را خواهید دید که توسط کارگروه صیانت از کتاب با محوریت اتحادیه ناشران و‌ کتابفروشان کشف و ضبط شده است.

شجاع با بیان اینکه در این نشست عنوان کردم که به‌جز کتاب‌های فاقد مجوز، کتاب‌هایی که مورد استقبال مردم قرار بگیرد توسط چاپخانه‌های افست که پروانه کسب ندارند در چندین هزار جلد چاپ می‌شوند و ۹۵ درصد کتاب‌های موجود کشف و ضبط شده توسط چاپ افست بدون پروانه کسب چاپ شده و می شوند.

وی با طرح این موضوع که حدود 700 واحد چاپخانه افست شناسایی نشده وجود دارد، گفت: اگر هم چاپخانه دیجیتال بدون مجوزی کار خلافی انجام داد نباید این موضوع را به همه واحدهای این صنف تعمیم بدهیم و حاضران نشست را قانع کردیم که ما با ادغام اتحادیه‌های همگن مخالف نیستیم ولی نه تنها ادغام این دواتحادیه، بلکه ادغام تمام اتحادیه‌هایی که مرتبط هستند باید در نوبت قانونی کمیسیون تشخیص انجام شود.

در نهایت براساس رای‌گیری اعضا مقرر شد هیچ رسته‌ای جابجا نشود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه