PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

برای عملکرد خود پاسخگو باشید و حاشیه نروید

سید محمود ذوالفقاری مرد نام آشنای صنعت چاپ اولین میهمان گفتگوی ویژه آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران در ارتباط با حواشی اتحادیه و تعاونی چاپخانه داران تهران است. وی معتقد است این چالش، چالش تعاونی و اتحادیه نیست و با این عبارت و این تقابل موضوع کاملا به حاشیه رفته است.


آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ذوالفقاری تاکید موکدی بر شفاف بودن عملکرد تعاونی چاپخانه داران تهران دارد و فروش حدود یازده میلیارد تومانی سال گذشته این تعاونی را تنها فروش هفت روز کاری برای یک شرکت تعاونی با بیش از 450 عضو می دادند. این گفتگو پیرامون مطالب اخیر تعاونی است.
گفتگو را از اینجا آغاز کنیم که اوایل آذر پارسال (1400 ) در نشست خبری اتحادیه چاپخانه داران تهران وعده وارادات اولیه با ده درصد قیمت زیر بازار توسط کار گروه ملزومات داده شد، اما هنوز خبری از تحقق این وعده اتحادیه نیست؟
من در آن کارگروه پیشنهاد دادم که اگر چاپخانه های پر مصرف را پای کار بیاوریم و از تجمیع سفارشات آنها یک حجم خرید مناسب را گارانتی شود می توان شرایط خوبی از فروشندگان و تامین کنندگان اصلی دریافت نمود و مقدار مصرفی برای چاپخانه های سرمایه گذاران ارایه شود و ما بقی نیز توسط تعاونی چاپخانه داران به بازار ارایه گردد.
در جلسات بعد این کارگروه حضور نداشتم و یکسری از فروشگاه های تامین کننده ملزومات را دعوت کردند و پیشنهاداتی و تجاربی در این زمینه کسب شد. بخاطرم دارم در این رابطه مطرح شد مثلا شرکت ایران روتاتیو مقداری مرکب آورده و بخشی از آن را برای فروش در اختیار تعاونی قرار دهد.
پرسش بعدی اینکه طی حدود دوزاده سال گذشته تعاونی چاپخانه داران تهران به مدیریت عاملی آقای مظاهری اداره شده، اما به یکباره شاهد حجمه ایی سنگین بر سوء مدیریت وی مطرح می شود، سوال اینجاست که آیا این حجم از انتقادات به انتخابات و بزنگاه کنونی وابسته است؟ و آیا این امکان وجود نداشت که طی این مدت بیش از ده سال به اصلاح امور پرداخت؟ این پرسش به ذهن متبادر می سود که انتقادات برای انتخابات است یا دغدغه صنفی اشت؟
من به شخصه یکسال و نیم پیش با آقای مظاهری صحبت کردم و مطرح کردم که این امکان وجود دارد که چاپخانه هایی مانند ما را دعوت کنید و در قالب فعالیتی تعاونی به اشتراک نظر برای واردات برسیم ؛ شما در تعاونی می توانید از این طریق نمایندگی داشته باشید، از تخفیفات خرید عمده بهره برده شود و... ایشان گفتند سرمایه لازم برای این فرآیند کاری وجود ندارد که من گفتم حتی امکان فراهم کردن استفاده از تسهیلات بانکی نیز وجود دارد.
در راستای این گفتگو با آقای مظاهری به بانک ملی شعبه فردوسی رفتیم( شانزده ماه پیش) با استقبال رییس بانک مواجه شدیم و یک جلسه با معاونت های مختلف برگزار کردیم که قرار شد کمال همکاری برای ارایه تسهیلات به تعاونی چاپخانه داران تهران صورت پذیرد. آقای مظاهری هم بسیار شادمان شدند. از درب بانک که خارج شدیم گفتم آقای مظاهری برویم و کار را شروع کنیم، ایشان گفتند کارت بازرگانی تعاونی اعتبارش پایان یافته، پایان کار ساختمان تعاونی هم به گونه ایی است که نمی شود در رهن بانک گذاشت!
دیدم انگار توضیحات ایشان در راستای توجیح کردن عدم انجام کار است!
به آقای مظاهری گفتم راجع به الکل من می توانم یک شرکت اصلی فروشنده معرفی کنم. تماس گرفتم و بر اساس صحبت صورت گرفته پیشنهاد خرید حدود صد کانتیر در سال دادم و امکان افتتاح ال سی، تا هر 15تا 20 روز پنج کانتینر در بندرعباس تحویل گرفته شود و محاسباتی شده بود که سرمایه درگردش زیادی نیاز نباشد.
یکی دو روز بعد خانمی از تهران تماس گرفتند برای فروش الکل؛ گفتند شما با دبی تماس گرفتید و من نماینده این شرکت هستم. در بررسی قیمت ایشان گفتند به تعاونی چاپ شش کانتینرالکل دادیم به قیمت هر تن1330 دلار، اما اکنون افزایش قیمت داریم و هر تن 1450 دلار است. قیمتی که از شرکت اصلی در دبی داشتم پایین تر از این نرخ ها بود. بنابراین متوجه شدم شرکت تعاونی چاپخانه داران با خود شرکت اصلی در ارتباط نیست و با یک واسطه در تهران کار میکند و به نوعی آقای مظاهری از ارتباطی هم که من گرفتم استقبال نکردند.
به یکباره ایشان ارتباط کاری را کامل قطع کردند تا اینکه حدودا سه چهار ماه بعد گفتند تعاونی الکل ارایه می دهد، نکته قابل توجه این بود که تعاونی طی این مدت کارت بازرگانی خود را تمدید نکرده و اینکار طی این مدت تقریبا بعید است و چرا چاپخانه های مانند ما ، نقش الماس و... که مصرف زیادی داریم خبر ندادند؟ حداقل ما می توانستیم کمک حال باشیم.
از تعاونی تماس گرفتند که چاپخانه شما می تواند سه بشکه الکل دریافت کنند، گفتم اولا سه بشکه الکل برای چاپخانه ایی که حدود نیم کانتینر در ماه الکل استفاده می کند به چکار می آید؟ دوما اگر از نظر سهامی باشد من سهام قابل توجه ایی دارم و چند چاپخانه ی من عضو تعاونی است و قطع کردم. فردا کارمند فروش تعاونی تماس گرفت که اگر بیشتر هم میخواهید چند بشکه اضافه هم می دهیم، گفتم: قیمت شما بالاست و از این قیمت پایین تر هم بخواهید می توانم به شما بدهم.
گذشت تا آقای غفاری و آقای مظاهری مصاحبه کردند و از عملکرد تعاونی چاپخانه داران تهران تمام قد دفاع کردند که حدود ده میلیارد فروش داشتیم و...
واقعا سوالم این بود این دوستان از چه عملکردی دفاع می کنند؟ یک فروشگاه متوسط طی چهار تا پنج فاکتور ده میلیارد فروش می کند، واقعا تعاونی چاپخانه داران با بیش از 450 عضو مدعی چیست؟
ابتدا از آقای اسکویی عضو هیات مدیره تعاونی هستند پرسیدم که این دوستان واقعا از چه عملکردی دفاع میکنند؟ ایشان در پاسخ گفتند چیزی نمی دانم، آقای مظاهری هیچ نوع مدرک یا فاکتوری در اختیار ما نمی گذارد. در خواست کردم این موارد را از جناب مظاهری بخواهند تا بررسی کنیم چون هر گونه که محاسبه میکردم این فرآیند برای تعاونی زیان ده است.
واقعا باید دید سود حاصل از عملیات ایشان چست؟ ساختمان تعاونی در اختیار ایشان است که آنهم در آمدش شفاف مشخص نیست؛ یا شاید سودهای تورمی دارند یا اجناس ته انبار تعاونی است که به روز میکنند.
دوباره از آقای اسکویی پیگیری کردم و مجددا ایشان گفتند ما هیچ اطلاعی از شرکت فروشنده، قیمت و سایر موارد نداریم و آقای مظاهری هم در اختیار هیات مدیره نمی گذارند.
در همین راستا من آقای حمید غفاری رییس هیات مدیره تعاونی را دعوت کردم تا در این رابطه صحیت کنیم. ایشان هم بیشتر موضوعشان حول محور آقای ابوالحسنی می گشت که من گفتم با ایشان کاری ندارم اکنون بحث ما بحث تعاونی چاپخانه داران و عملکرد آن است.
پرسیدم آقای غفاری شما می دانید تعاونی به چه قیمت خرید می کند؟ گفتند خیر اما ما به آقای مظاهری اعتماد داریم.
اعتماد بحث دیگری است، شما به عنوان نماینده صنف در تعاونی حضور دارید لطفا اگر سندی در این رابطه دارید ارایه کنید. که آنجا متوجه شدم آقای غفاری هم هیچ اطلاعی از خرید و فروش تعاونی ندارد و رسما اسناد به هیات مدیره ارایه نمی شود که این عدم ارایه مدرک به هیات مدیره برای خود من سوال است!!
سوال اینجاست به راستی در تعاونی چاپخانه داران تهران با بیش از 450 عضو چه کار می کنند که اینقدر هم مدعی هستند؟ گفتند طی جلسه ایی با حضور شما این پرسشها مطرح می شود. همچنین شخصا با تعاونی تماس گرفتم و خواستار برگزاری جلسه شدم و شاهد این درخواست آقایان اسکویی و غفاری هستند، اما هیچ اعتنایی نکردند که نهایتا از طریق رسانه در خواست شد که یک گزارش عملکرد شفاف با اسناد ارایه کنید.
متاسفانه آقای مظاهری اصل موضوع که پاسخگویی به عملکرد تعاونی است به حاشیه راند و بحث دعوای اتحادیه و تعاونی را همراه با کلی تهمت و افترا به من و برخی دیگرمنتسب کردند و کماکان به پرسشهای مطروحه در ارتباط با عملکرد تعاونی پاسخ ندادند و در این مدت سرمایه اعضا هم مانند یک قالب یخ در حال آب شدن و کوچک تر شدن است.
شما گفتید تعاونی و آقای مظاهری با من قطع ارتباط کردند اما از سوی دیگر تعاونی می گوید آقای ذوالفقاری مشخصات تامین کنندگان ملزومات را طلب کرده اند که این موضوع از اسرار هر کسب وکاری است و امکان ارایه آن مهیا نیست؟
نه اینگونه نیست، در ارتباط با الکل که پیشتر شرح داده شد به لحاظ کاهش قیمت در خرید و تهیه الکل از فروشنده اصلی و نه خرید از واسطه با نرخ بالاتر این موضوع مطرح شد. اصلا سورس تعاونی بکار من نمی آید. اصلا مگر سورس خریدی در تعاونی وجود داشته؟ اصلا چیزی بجز الکل طی این دو سه سال وجود نداشته و آن الکل هم تعاونی از واسطه خرید می کند.

از نظر شما مشکل تعاونی چیست و چه راه حلی برای آن پیشنهاد میکنید؟
تعاونی چاپخانه داران تهران طی این مدت بسیار ضعیف کار کرده، اگر به تعاونی لیتوگرافان نگاه کنیم (که بسیار از لحاظ تعداد اعضا از تعاونی چاپخانه داران کوچک تر است) عملکرد بمراتب بهتری داشتند. در توزیع ارز4200 سهم که توسط تعاونی لیتوگرافان دریافت گردید به نوعی اعضای خرد را زنده نگه داشت و شاید هنوز لیتوگرافها از این زینکها استفاده میکنند. در توزیع کاغذ تعاونی ناشرین چه عملکرد داشت. حرف من این است که تعاونی چاپخانه داران با پشتوانه ایی بزرگ، متاسفانه غیر فعال است. حتی بر اساس شنیده ها سرمایه اعضا بجای خرید و تهیه مواد مصرفی و درآمد زایی در بانک نگهداشته و سود میگیرند، از ساختمان اعضا ببینید چه کارکرد و درآمدی کسب کردند؟
برای شفاف سازی اسناد ارایه دهند، یا ما نمی دانیم که با ارایه اسناد و بررسی مشخص می شود و یا عملکردی نبوده. و سوال اینجاست کسیکه مدیریت ساختمان اعضا را به درستی انجام نمی دهند چگونه می تواند برای من و ما خرید بهینه انجام دهد؟
حال چه باید کرد که در انتخاباتهای صنفی بدنبال یک تغییر بنیادین نباشیم و حرف از ضرر و زیان و عدم شفافیت عملکرد و مسائلی از این نوع در میان نباشد؟
باید بپذیریم که در صنف چاپ بسیار سنتی و بدون محاسبه انتخاب کردیم، ما هیچ وقت افراد را بر اساس توانایی در مسند مناسب ننشاندیم و انتخاب بیشتر از روی دوستی و آشنایی بوده که خود من هم از این قاعده مستثنا نیستم. صرفا اینکه خوب حرف میزند یا پرتلاش هستند دلیل بر خوب بودن نیست، باید از روی کارایی انتخاب کرد. واقعیت این است کسی که در این مسند می نشیند باید قابلیتهای خاص و کارآمد داشته باشد و در انتخابات بعدی باید افراد بر اساس قابلیتهای کارامد در آن پست انتخاب کنیم، البته ممکن است گاها اشتباه کنیم، اما درصد خطا بسیار کاهش می یابد. امیدوارم اینگونه انتخاب سنتی در تعاونی و اتحادیه ما تکرار نشود.
چند سوال و جواب کوتاه
از نظر شما کدامیک اهمیت و تاثیرگذاری بیشتری دارد اتحادیه چاپخانه داران ، یا تعاونی؟
تعاونی نیاز چاپخانه ها را مرتفع می کند و اتحادیه می تواند پیگیر حقوق یک صنف باشد، هر دو مهم هستند
آقای محمود ذوالفقاری برای شرکت در انتخابات تعاونی کاندیدا خواهد شد؟
خیر، نه تمایل دارم، نه وقت کافی
تغییر در هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران را نیاز می دانید؟
صدرصد
فکر می کنید برای چاپخانه های بزرگ انتخابات تعاونی مهم است؟
قطعا ، شرایط واردات روز به روز سخت تر می شود
بنظر شما چاپخانه های بزرگ در انتخابات تعاونی شرکت می کنند؟
بنظرم بیشتر از گذشته
شما برای اولین بار و با حمایت اتحادیه از آقای مظاهری مدیرعامل تعاونی دعوت رسمی به مناظره کردید، بنظر شما چهار سال دیگر درباره اشتباه بودن این ماجرا صحبت میکنیم یا درست بودن آن؟
بنظرم اینکار یک سنت شکنی است. از این پس افرادی که بر آن مسند می نشینند باید بدانند که باید پاسخگو و شفاف باشند و این اتفاق در آینده نیز بیشتر خواهد افتاد.
طی دوره ایی که گذشت (سه سال گذشته) عملکرد تعاونی چگونه بوده؟
کاملا ناکار آمد و ناموفق
آیا اتحادیه چاپخانه داران طی دوسال گذشته موفق می دانید؟
بهتر از گذشته عمل کرده اما به تمامی وعده هایی که دادند عمل نکردند
فکر می کنید اتحادیه بصورت تک نظر اداره می شود؟
حداقل در ظاهر اینگونه نیست
فکر می کنید تعاونی بصورت تک نظر اداره می شود؟
کاملا
میزان متوسط فروش تعاونی با حدود 450 عضو در نظر شما چقدر است؟ فروش 1400 تعاونی حدود یازده میلیارد تومان است
یازده میلیارد تومان بطور متوسط باید فروش یک هفته کاری تعاونی باشد و این فروش اصلا کار سختی نیست
آیا باز حاضر به مناظره هستید، مثلا در خود تعاونی چاپخانه داران؟
بله، طبیعتا بعنوان یک سهامدار بدنبال شفافیت برخی مسایل بوده و هستم
با توجه به رویداد های مناظره قبل اکنون این یک دعوای شخصی نیست؟
خیر، من یک سهامدار تعاونی هستم و برای شفافیت نیاز به توضیحات مستند دارم
در صحبتهای خود گفتید منتخب تعاونی باید تجارت بلد باشد آیا اکنون اینگونه است؟
در تجربه خرید الکل از واسطه که اینگونه نبود، با اعلام میزان فروش سال گذشته هم اینگونه نبوده
در پایان اگر نکته ایی از قلم افتاده بفرمایید
کماکان از دوستان در خواست دارم این موضوع را جناحی نکنند؛ واقعیت این است که بگذاریم این پرسشگری در تعاونی به فرهنگ تبدیل شود تا هر عزیزی که در این مسند می نشیند و این پست را قبول میکند باید به صنف و اعضا پاسخگو باشد.
من از هیچ گروه و جناحی هم من طرف داری نمیکنم، در تعاونی ما باید افرادی بشیندد که با قوانین تجارت آشنایی کامل داشته باشند، به زبان انگلیسی و مکاتب بین المللی مسلط باشند، سابقه کار تجاری داشته باشند و همینطور ناظر های قوی هم داشته باشیم .
در پایان یادآور می شوم رییس یا هر فرد دیگری از عملکرد تعاونی دفاع می کنند من خوشحال می شوم که در یک جلسه حضوری در هر جایی که تمایل دارند گفتگو کنیم.

 

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران بزودی مصاحبه ایی در همین راستا با مسئولین تعاونی چاپخانه داران تهران خواهد داشت...

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه