شهاب دارابیان - نوده فراهانی، رییس اتاق اصناف ایران در نامهای به محمودرضا برازش، مدیركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد سپردن چاپ دیجیتال به اتحادیه دفترفنی و فتوكپی را داد و بدین ترتیب یك اتحادیه جدید به مدعیان سرپرستی چاپ دیجیتال اضافه شد.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، در همین راستا مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی نامه ای به روسای اتحادیه های چاپ خواستار ارایه نظر کارشناسی آنها شد.
با توسعه و فراگیر شدن چاپ دیجیتال در اوایل دهه 80 ، جلسهای در سال 84 در شورای اصناف تهران برگزار شد تا متولی این رسته از صنف چاپ مشخص شود، در آن جلسه بحث بر سر این موضوع بود كه چاپ دیجیتال به مجمع امور تولیدی باز میگردد یا امور توزیعی. نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن جلسه به صراحت اعلام كرد كه چاپ دیجیتال به مجمعی بازمیگردد كه اتحادیه لیتوگرافان و چاپخانهداران در آن است و بدین ترتیب چاپ دیجیتال به مجمع صنوف تولیدی آمد.
آمدن چاپ دیجیتال به مجمع صنوف تولیدی نیز نتوانست مشكلات این صنف را حل كند و این تازه اول ماجرا بود چراكه اتحادیه لیتوگرافان و چاپخانهداران هر كدام ادعای متولی گری این صنف را داشتند.
مجمع امور صنوف تولیدی در سال 84 جلسهای را با حضور زندهیاد محمد بلالی، نماینده اتحادیه چاپخانهداران و حسن قاسمی، نماینده اتحادیه لیتوگرافان برگزار كرد و نتیجه آن جلسه این شد كه هر دو اتحادیه مجوز چاپ دیجیتال را صادر كنند، اما اتحادیه لیتوگرافان در حوزه چاپ سیلك و اتحادیه چاپخانهداران در حوزه حروفچینی.
براساس صورتجلسه سال 84، ادعای بحث سرپرستی چاپ دیجیتال برای مدتی كمرنگ شد اما این موضوع در سال 91 دوباره بر سر زبانها افتاد و هر دو اتحادیه مدعی سرپرستی صنف چاپ دیجیتال شدند، مهر سال 91 جلسهای برای حل این مشكل با حضور مسوولان مجمع امور صنوف تولیدی، احمد ابوالحسنی، نایب رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران و علی نیكوسخن، رییس اتحادیه چاپخانهداران تهران برگزار شد. بر اساس صورتجلسه این نشست مقرر شد كه اتحادیه لیتوگرافان مجوز چاپ لارج فرمت و چاپ بنر و اتحادیه چاپخانهداران مجوز ماشین چاپ دیجیتال را بدهد.
توافق مهرماه سال 91 به ظاهر مشكل چاپ دیجیتال را برطرف كرد ، اما هر از گاهی مسوولان این دو اتحادیه در مصاحبههای خود مواردی را درباره سرپرستی چاپ دیجیتال مطرح میكردند كه خلاف این موضوع را نشان میداد. این روند ادامه داشت تا متوجه شدیم كه چند روز پیش، قاسم نوده فراهانی، رییس اتاق انصاف ایران و رییس اتاق صنوف توزیعی تهران مدعی شده كه چاپ دیجیتال باید به صنوف توزیعی بیاید و به اتحادیه دفتر فنی و فتوكپی داده شود چراكه چاپ دیجیتال همان اوزالید است!
صحبتهای فراهانی توهین به اهالی صنعت چاپ است
احمد ابوالحسنی در واكنش به این ادعای فراهانی گفت: ادعای فراهانی را باید معجزه قرن دانست چراكه وی در صحبتهای خود چاپ دیجیتال را هم اوزالید قدیم تعریف كرده است، ابراز تاسف میكنم كه افرادی با چنین دانش اندك سكان هدایت اصناف ایران را برعهده گرفتهاند.
نایب رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران ادامه داد: با وجود چنین افرادی كه بدون داشتن علم لازم صحبت میكنند و سكان هدایت اصناف را بر دست گرفتهاند، وجود مشكلات فراوان برای اصناف طبیعی است.
وی ادامه داد: با توجه به گسترش علم بشر، داشتن اطلاعات در همه حوزهها كاری غیرممكن است ، اما با یك جستوجو كوتاه در پایگاههای اینترنتی میتوان به اطلاعات خوبی دست پیدا كرد. چنین صحبتهایی كه بدون هیچ پشتوانه علمی مطرح میشود، به اعتبار اصناف ضربه میزند ، چراكه هركسی با اندک اطلاعات از چاپ میداند كه در عصر جدید، پلاتر اکنون کاربرد اوزالید را دارد و نه چاپ دیجیتال.
ابوالحسنی با اشاره به انتخابات سال آینده اتاق اصناف اظهار كرد: از اعضای صنوف میخواهم كه در انتخابهای خود دقت كنند و افرادی را كه دارای دانش كافی هستند انتخاب كنند تا دیگر، شاهد چنین جملات خندهداری نباشیم.
نایب رییس اتحادیه لیتوگرافان در بخش پایانی صحبتهایش گفت: صحبتهای فراهانی توهین به اهالی صنعت چاپ است، از مدیركل دفتر امور چاپ میخواهم كه با تدبیر و درایت لازم جواب این درخواست را بدهد تا اهالی صنعت چاپ شاهد حمایت دولت تدبیر و امید از صنف مظلوم چاپ باشند.
بحث چاپ دیجیتال اصلا ارتباطی با چاپخانهداران و لیتوگرافان ندارد
همچنین در این رابطه حسین اسدی، مشاور رییس و مدیركل روابط عمومی و امور بینالملل اتاق اصناف ایران به نمایندگی از طرف قاسم نوده فراهانی اظهار كرد: اتحادیه دفتر فنی و فتوكپی بیش از 70 سال سابق دارد و اگر چاپ دیجیتال زیر نظر این اتحادیه نیاید، این اتحادیه تعطیل میشود. با تغییر تكنولوژی نباید یك صنف تعطیل شود، ما در اتاق اصناف معتقدیم كه چاپ دیجیتال همان اوزالید و فتوكپی است و باید آنرا به اتحادیه دفتر فنی و فتوكپی داد تا ابن اتحادیه بتواند به كار خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: آیا زمانی كه ابزار یك صنف پیشرفت میكند اعضای قدیم باید نابود شوند؟ كسانی كه تا دیروز با دستگاه فتوكپی كار میكردند امروز از چاپ دیجیتال استفاده میكنند پس چطور امكان دارد كه این رسته را به اتحادیهای غیر از اتحادیه دفتر فنی و فتوكپی بدهیم.
مشاور رییس اتاق اصناف با اشاره به درخواست دو اتحادیه لیتوگرافان و چاپخانهداران برای متولیگری چاپ دیجیتال گفت: بحث چاپ دیجیتال اصلا ارتباطی با چاپخانهداران و لیتوگرافان ندارد، اینها میخواهند با این كار اتحادیههای خود را قدرتمند كنند چراكه صحبتهای مسوولان اتحادیه چاپخانهداران و لیتوگرافان غیرمنطقی است.
وی ادامه داد: حرف كارشناسی و منطقی این است كه چاپ دیجیتال را به اتحادیه فتوكپی كه سابقه فراوانی دارد، بدهند، باید قبول كنیم كه دستگاه چاپ دیجیتال مدل پیشرفته دستگاه فتوكپی است. اگر چاپ دیجیتال را به اتحادیه لیتوگرافان و چاپخانهداران بدهیم، باید هر لحظه مننظر تعطیلی اتحادیه دفتر فنی و فتوكپی باشیم.
مدیركل روابط عمومی و امور بینالملل اتاق اصناف ایران در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: در اتاق اصناف ما تمام موارد را بررسی كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه اتحادیه فتوكپی بهترین گزینه برای اداره چاپ دیجیتال است، قاسم نوده فراهانی و مسوولان اتاق اصناف ایران مدافع حقوق تمام اصناف هستند و از این پیشنهاد هیچ قصد و غرضی ندارند.
ارتباط کلمه چاپ با دفتر فنی در چیست؟
همچنین امیرحسین قاسمی، دبیر انجمن چاپ دیجیتال ایران به صحبت درباره این موضوع پرداخت و اظهار كرد: تمام دنیا به سمت پیشرفت حركت میكنند اما ما پسرفت میكنیم، امكان این كه یك سازمان تولیدی زیر نظر یك نهاد خدماتی باشد كمی خندهدار است.
وی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد و چاپ دیجیتال به اتحادیه دفترفنی و فتوكپی داده شود، یك اتفاق جهانی رخ داده است چراكه كه در هیچ كجای دنیا چنین موردی را یافت نخواهید كرد. اگر به كلمه چاپ دیجیتال دقت كنیم متوجه كلمه چاپ خواهید شد، از دوستان میخواهم كه از ارتباط كلمه چاپ با اتحادیه دفتر فنی صحبت كنند تا اطلاعات ما نیز بیشتر شود!