نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایران از تشکیل کارگروهی جهت بازبینی واردات محصولات چاپی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای پیشگیری از کاهش توان تولید واحدهای چاپ نیازمند حمایت دولت هستیم.
خبرگزاری فارس رقیه عزیزی شیرکوهی؛ صنعت چاپ با گردش مالی بیش از 850 میلیارد دلاری در دنیا به عنوان یکی از مهمترین صنایع زیر بنایی به شمار میرود به گونهای که این صنعت به عنوان صنعت مادر، یکی از مهمترین صنایع جهان است که در اکثر کشورهای پیشرفته به عنوان اولویت اول تا سوم گردش مالی، آنها به شمار میرود.
ایران نیز در صنعت چاپ از قدمتی دویست ساله برخوردار است اما متأسفانه با وجود اینکه از قدمت و پیشینه چند صد ساله برخوردار است اما هنوز نتوانسته حتی در بین کشورهای منطقه، اولویت نخست را به خود اختصاص دهد در صورتی که به گفته اهالی صنعت چاپ و بستهبندی کشور، این حق مسلم ایران است که به جای کشور امارات، قطب صنعت چاپ در همه حوزههای آن به ویژه نمایشگاه چاپ در منطقه باشد.
از سالهای گذشته که بحث اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شد و زاویه تحریمها رو به ایران نشانه رفت، صنعت چاپ و بستهبندی با وجود عدم بیتوجهی مسئولان همچنان با اتکا به توانایی و پشتکار اهالی چاپ، توانست بر روی پا خود ایستاده و به رشد و بالندگی دست یابد.
در این راستا برای بررسی برخی از مشکلات صنعت چاپ کشور و برنامه این صنعت در حوزه صادرات به سراغ بابک عابدینی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایران رفته و با وی به گفتوگو نشستیم.
بابک عابدینی متولد 1348 در تهران است، وی حدود 20 سال مدیریت چاپخانه «صفا» که در سال 1343 تأسیس شده، را برعهده دارد.
عابدینی در گذشته عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی چاپخانهداران تهران و اکنون به عنوان مدیر انتشارات «سایبک»، کارشناس رسمی دادگستری در زمینه چاپ و چاپخانه، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران است و به عنوان نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایران مشغول به کار است.
که وی درباره عمده مشکلات صنعت چاپ، بیان میکند: بالا بودن نرخ تعرفه و عوارض ورودی مواد اولیه و واسطهای مصرفی در صنعت چاپ کشور که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاها و محصولات چاپی شده، یکی از مشکلات صنعت چاپ کشور است که امکان رقابت صادراتی را برای تولیدکننده از بین برده و سهمی از درآمد بیش از 30 میلیارد دلاری صنعت چاپ منطقه را برای ایران باقی نمیگذارد.
عابدینی معتقد است، به کلیه مواد اولیهای که در صنعت چاپ اعم از کاغذ، مقوا، فیلم، مرکب، حلالها، چسبها و غیره استفاده میشود، عوارض گمرکی بالا تعلق میگیرد و باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات چاپی و در نهایت افزایش قیمت فروش کالاهای بستهبندی شده میشود.
* عدم تخصیص بودجه مناسب به صنعت چاپ در کشور
وی اضافه میکند: از دیگر مشکلات کنونی در صنعت چاپ میتوان به «نبود تسهیلات کمبهره و عدم حمایت سیستم بانکی از این صنعت برای نوسازی ماشینآلات و ابزار تولید» و «عدم تخصیص بودجه لازم به صنعت چاپ»، اشاره کرد.
عابدینی معتقد است، با توجه به اینکه صنعت چاپ و بستهبندی کشور برای کلیه صنایع تولیدی و خدماتی ایجاد ارزش افزوده میکند، بدون استفاده بهینه از این صنعت امکان توسعه صادرات غیرنفتی میسر نمیشود، به همین منظور بودجه قابل توجهی در محاسبات دولت و مجلس محترم برای صنعت چاپ مورد نیاز است تا ناوگان تولیدی و خدماتی صنعت چاپ از نظر کمی و کیفی با سایر کشورهای توسعه یافته، رقابت کند.
* برای پیشگیری از کاهش توان تولید واحدهای چاپ نیازمند حمایت دولت هستیم
به گفته نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایران، صنعت چاپ و بستهبندی از معدود صنایع کشور است که حتی بدون حمایت در سختترین شرایط اقتصادی همواره در خدمت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و با تمام توان با سایر صنایع همکاری کرده تا تولیدات و صادرات خود را توسعه دهند.
وی اضافه کرد: صنعت چاپ در مقایسه با سایر صنایعی که اگر روند حمایتی دولت حتی به مدت کوتاهی از آنها قطع شود، موجب اختلالات عظیم در آن بخش خواهد شد، مظلومانه به فعالیت خود ادامه داده است.
عابدینی بیان کرد: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز به صورت مستقیم در روند تولیدی و خدماتی صنعت چاپ کشور تأثیر گذاشته است، در شرایط اقتصادی کنونی نیاز مبرم به حمایتهای دولتی است تا از فرسوده شدن و کاهش توان تولیدی چاپ و بستهبندی کشور جلوگیری شود.
* حضور ایران در نمایشگاه چاپ اربیل عراق
مدیر انتشارات «سایبک» درباره برنامههای سه ماهه پایانی اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، میگوید: این اتحادیه امسال تلاش کرد تا با حضور در ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه بینالمللی چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته با همکاری و همفکری اتحادیههای چاپ، لیتوگراف، صحاف، و انجمن کارتن و ورق در جهت هر چه با شکوهتر و هدفمندتر برگزار شدن این نمایشگاه کمک شایانی داشته باشد، که خوشبختانه این مهم صورت گرفت.
وی اضافه میکند: پیگیری شرایط حضور اختصاصی ایران در نمایشگاه چاپ اربیل عراق که بعد از ایام دهه فجر یعنی در 23 بهمن به مدت چهار روز برگزار میشود، در حال انجام است که باید گفت ایران در فضایی 3 هزار متری در این نمایشگاه شرکت میکند و با رایزنیهای انجام شده، متقاضیان و اعضاء میتوانند از تخفیف ویژهای برای حضور در این نمایشگاه بهرهمند شوند.
* شکایت اتحادیه صادرکنندگان ایران به گمرک درباره واردات محصولات چاپی
عابدینی ادامه میدهد: پیگیری شکایت اتحادیه به گمرک ایران جهت بررسی واردات محصولات چاپی که بدون محاسبه ارزش افزوده فرایند چاپ و تکمیل در قیمت تمام شده، با قیمت مواد اولیه خام اظهار شده و وارد کشور میشوند، یکی دیگر از برنامههای اتحادیه صادرکنندگان چاپ ایران طی هفتههای آتی است.
وی میافزاید: قریب به اتفاق اظهارنامه صحیحی درباره ارزش واقعی کالاهایی که چاپ شده و وارد ایران میشوند، ارائه نمیشود؛ یعنی متأسفانه در گمرک ایران شرایطی فراهم نشده که ارزش افزوده چاپ در کالاهایی که وارد میشوند، محاسبه شود. این در حالی است که در بیشتر مواقع مبلغ ارزش عملیات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در تولید به مراتب بالاتر از ارزش کالای خام است.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایران میگوید: با توجه به اینکه همزمان با ایجاد اشتغال و صرف سرمایههای ملی چاپخانههای بزرگی با استفاده از منابع ارزی، ریالی، انسانی و تخصصی در کشور فراهم کردهایم و مبالغ سنگینی هم در این زمینه سرمایهگذاری شده است، حداقل حمایت از این واحدها، ایجاد شرایط عادلانه در کسب و کار است؛ که در این راستا باید اشارهای به مشکلات و موانع واردات مواد اولیه کرد.
* لزوم کاهش عوارض وارداتی مواد اولیه در سیاست توسعه صادرات غیرنفتی
به گفته وی، در سیاست توسعه صادرات غیر نفتی باید عوارض وارداتی مواد اولیه و واسطهایی در کشور به حداقل کاهش یابد و در مقابل عوارض کالاهای تکمیل شده به حداکثر محاسبه شود. با عنایت به اینکه بیش از 80 درصد مواد اولیه و ماشینآلات مصرفی در چرخه تولیدات صنایع چاپ و بستهبندی وارداتی است تحمیل عوارض گمرکی بالا به این مواد نه تنها کشور را از صحنه رقابتی در جذب بازار صادراتی منع میکند، بلکه باعث وارد شدن کشورهای رقیب به داخل کشور و جذب سفارشات داخلی نیز خواهد شد.
عابدینی میافزاید: به طور مثال هزینههای واردات فیلم «BOPP» با تعرفه گمرک 30 درصد و با احتساب هزینههای مالیات بر ارزش افزوده، گمرک محل، هزینههای ترخیص و حمل و نقل حدود 42 درصد میشود در همین راستا برای کاغذهای پشت چسبدار این مبلغ به 62 درصد، مرکب، مقوا و کاغذ گلاسه 28 درصد و پوششیهای یووی و دیگر ملزومات تا 52 درصد افزایش مییابد.
وی ادامه میدهد: این معضل عملاً محاسبه قیمت تمام شده تولیدات ایران را در مقایسه با کشورهای رقیب در مقطع سفارشات بین 40 تا 50 درصد افزایش میدهد. حال اگر مشکلات تحریم بانکی، لجستیک و غیره نیز اضافه شود، چگونه میتوان در سند چشم انداز ایران را به رتبه اول چاپ در منطقه رسانید؟.
این کارشناس صنعت چاپ کشور معتقد است، بسیاری از مواد اولیه مرکب، رزین، کاغذ چسبدار، مقوا و غیره که در داخل مونتاژ میشوند نیز وارداتی بوده و بدون در نظر گرفتن کیفیت، قیمت تمام شده این مواد نیز رقابتی نبوده و از نظر کمی، نیز جوابگوی مصرف نیست. در حمایت از صنعت و تولید باید قیمت و کیفیت محصول تولیدی مدنظر گرفته شود یعنی اگر مواد اولیه تولید در داخل کشور با قیمت پایینتر از قیمت CFR مرزهای ورود در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد، باعث رونق بازار کسب و کار و توسعه صادرات غیرنفتی خواهد شد. وی میافزاید: به طور مثال گرانول گرید «Bopp» توسط پتروشیمی داخل تولید با حدود 3 هزار و 859 تومان، به پایینترین قیمت در مقایسه با قیمت جهانی در اختیار تولیدکنندگان فیلم در داخل کشور قرار میگیرد، همچنین تعرفه واردات این گرانول حداقل عوارض است در صورتی که محصول فیلم «BOPP» در حال حاضر به نرخ 7 هزار و 350 تومان به مصرفکننده فروخته میشود که این مبلغ تا 9 هزار تومان هم به فروش رسیده است؛ در مقایسه، کشوری مانند ترکیه که گرانول را به صورت وارداتی تهیه میکند پس از محاسبه هزینههای حمل و نقل و واردات و سود تولیدکننده فیلم «BOPP» را به مبلغ حدود 6 هزار تومان به مصرفکننده ترک ارائه میدهد.
* حمایت از تولیدات داخلی باید متقارن با استانداردهای جهانی باشد
عابدینی ادامه میدهد: در این راستا قیمت جهانی فیلم «BOPP» نیز از 95/1 دلار تا 10/2 دلار تحویل بندرعباس بوده که مواد دیگر نیز به همین ترتیب است در صورتی که حمایت از تولیدات داخلی باید متقارن با استانداردهای جهانی باشد یعنی اگر تولید محصولی در کشور به قیمت جهانی میسر نباشد، چه سودی به جز هدر رفتن منابع و افزایش قیمت تولید دیگر صنایع به همراه خواهد داشت؟
وی با اشاره به این مطلب که سرمایهگذاری در این تولیدات باید با در نظر گرفتن زیرساختهای تولید باشد، میگوید: به طور مثال اگر ایران منابع جنگلی مناسبی برای تولید کاغذ گلاسه ندارد و تولید نهایی گرانتر از مشابه آن در کشورهای دیگر است، به همین منظور چرا باید در این بخش سرمایهگذاری کلان شود و اگر منابع مواد اولیه در کشور وجود دارد چرا باید تولید محصول آن گرانتر از مشابه آن در خارج از کشور به مصرفکننده فروخته شود؟.
* تشکیل کارگروهی جهت بازبینی واردات محصولات چاپی که در کشور امکان تولید آن وجود دارد
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران بیان میکند: با توجه به دیدگاههای نوین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاونت محترم فرهنگی و اداره کل چاپ و نشر و موافقتهایی به عمل آمده این وزارتخانه با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضای تفاهمنامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل چاپ و نشر برای تشکیل کارگروهی جهت بازبینی واردات محصولات چاپی که در کشور امکان تولید آن وجود دارد در شرف انجام است و همکاری بیشتر با وزارت فرهنگ و ارشاد جهت پیشبرد اهداف صادراتی صنعت چاپ یکی دیگر از برنامههای این اتحادیه در ماههای آتی به شمار میرود.
وی میافزاید: توافقهایی نیز با سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران نیز جهت ترویج صادرات صنعت چاپ ایران در دست اقدام است.
عابدینی درباره اولویتهای کاری اتحادیه صادرکنندگان ایران در سال آینده، میگوید: «کاهش تعرفه و عوارض گمرکی مواد اولیه و واسطهای مصرفی در صنعت چاپ جهت کاهش قیمت تمام شده تولیدات و رقابتی کردن محصولات چاپی ایران در سطح منطقه و جهان» و «حضور در نمایشگاههای بینالمللی منطقه و فرا منطقهای جهت بازارسازی، بازاریابی، معرفی توانمندیهای صنعت چاپ، کسب دانش در فناوریهای نوین، ایجاد روابط اقتصادی جدید» از جمله اولویتهای این اتحادیه در سال آتی به شمار میرود.
* برگزاری دورههای آموزشی چاپ و صادرات در سال آتی
به گفته این کارشناس صنعت چاپ کشور، سرمایهگذاری هدفمند با توجه به روند تجاری صنعت چاپ در جهان و بررسی روشهای تأثیرگذار صنعت چاپ و بستهبندی جهت توسعه صادرات غیر نفتی و افزایش درآمد سرانه کشور با استفاده از این صنعت از جمله برنامههای این اتحادیه در سال 93 محسوب میشوند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران درباره برنامههای این اتحادیه برای آموزش اهالی صنعت چاپ در سال آتی، عنوان میکند: در راستای فعالیتها و سیاستهای آموزشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای انجمنها و اتحادیههای تابع کلاسهایی در طول سال برگزار میشود که این اتحادیه اعضا و بازرگانان صنعت چاپ را برای حضور رایگان در این کلاسها معرفی خواهد کرد، همچنین برخی از کارگاههای آموزشی سازمان توسعه و تجارت ایران نیز مورد استفاده قرار میگیرد. مجموع این دورهها در بخشهای مختلف از تحلیل بازار، بازاریابی، فنون مذاکره، مدیریت، مبانی صادرات و غیره تشکیل میشود که باید گفت که امسال اعضا با معرفی اتحادیه در این دورهها شرکت داشتهاند.
وی در پایان میگوید: اتحادیه صادرکنندگان ایران با همکاری طرفین خارجی چند سمینار تخصصی، آموزشی در زمینههای روند تجاری صنعت چاپ و روشهای نوین تولید برای حضور در بازارهای بینالمللی در سال آینده در نظر گرفته است.