چگونه کارشناس فروش استخدام کنیم؟
تقریبا هر روز تماس هایی دارم که از من می پرسند آیا فروشنده ،کارشناس فروش ،مدیر فروش و یا بازاریاب برای استخدام سراغ دارم یا خیر.فروشندگان قلب تپنده هر کسب و کاری هستند و در خط مقدم جبهه نبرد با رقبا قرار دارند.مخصوصا در دوران رکود اقتصادی نیاز به فروشندگان توانا بیش از بیش آشکار می شود.
آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اما چگونه در استخدام کارشناس فروش و مدیر فروش و بازاریاب موفق باشیم؟
برای این کار راه حل های مختلفی هست از جمله :مراجعه به کاریابی ها،دادن آگهی استخدام،کمک گرفتن از دوستان و آشنایان،جذب فروشندگان رقبا،جذب فروشندگان سایر شرکت ها و همچنین ساختن فروشنده !
الف ) استخدام فروشنده از طریق مراجعه به کاریابی ها
کاریابی ها برای معرفی کارجویان به کار فرمایان ایجاد شده اند.برای استخدام کارشناس فروش و بازاریاب به سراغ آن ها بروید و تقاضای خود را به آن ها اعلام کنید.امروزه سایت های اینترنتی کاریابی هم وجود دارند که شما می توانید به صورت آن لاین در بانک اطلاعات رزومه های آن ها به جست و جو بپردازید.
ب) آگهی استخدام
احتمالا اولین گزینه ایی که به ذهن شما برای استخدام کارشناس فروش می رسد دادن آگهی در روزنامه های نیازمندی ها هست.در این رابطه رعایت چند نکته می تواند مفید باشد:
۱)محل قرار گیری آگهی استخدام: بسیاری از افراد فکر می کنند صفحه اول یک روزنامه نیاز مندی بهترین جا برای آگهی استخدام می باشد ولی تجربه به من نشان داده اغلب افراد جویای کار مستقیم به سراغ صفحه آگهی های استخدام می روند.برای جذب و استخدام بازاریاب ،آگهی خود را در صفحات استخدام چاپ کنید.
۲)به طور کلی هر چقدر کادر آگهی بزرگتر و متن آن رنگی باشد افراد معتبر تری را جذب می کنید.خصوصا زمانی که از یک صنف ده ها آگهی وجود داشته باشد به نظر می رسد افراد قوی تر جویای شغل به آگهی های بزرگتر و رنگی توجه بیشتری می کنند.
۳)عنوان آگهی در جذب نیروی فروش بسیار مهم است.اگر در آگهی بنویسید (استخدام بازاریاب) یک تیپ آدم می آید و اگر بنویسید استخدام (کارشناس فروش) یک تیپ آدم دیگر.به صورت تجربی به شرکت هایی که مشاوره بازاریابی و فروش می دهم توصیه می کنم در متن آگهی های استخدام خود حتما استخدام مدیر فروش و کارشناس فروش را بنویسند تا بتوانند دامنه وسیع تری از افراد را برای مصاحبه استخدامی دعوت و رزومه های بیشتری دریافت کنند.
۴)نوشتن زمینه فعالیت شرکت نقش موثری در جذب افراد توانمند آن حوزه دارد.اگر به دنبال افراد با تجربه در زمینه کاری خودتان هستید پیشنهاد می کنم زمینه فعالیت شرکت خود را بنویسید.با این کار می توانید فروشندگان ناراضی رقبا را برای مصاحبه دعوت کنید و حتی اگر آن ها را هم استخدام نکردید به اطلاعات جالبی در رابطه با رقبای خود دست می یابید.
۵)نوشتن نام شرکت می تواند مفید و یا مضر باشد.اگر از برند قدرتمندی برخوردار هستید با درج نام برند خود می توانید ،فروشندگان قوی را به سمت خود جذب کنید ولی احتمال این را بدهید که رقبای شما روی این موضوع حساس شوند و بخواهند جهت کسب اطلاعات در رابطه با شما از این طریق اقدام کنند.
۶)درج اطلاعات تماس کامل مانند تلفن ،فکس و ایمیل می تواند دامنه وسیع تری از افراد را به سمت شما بکشاند ولی برخی از شرکت ها به دلیل امکان تعداد تماس بالا و یا عدم امکان پاسخ گویی تلفنی و یا ملاحضات امنیتی و به جهت عدم شناسایی توسط رقبا و مخاطبان فقط اقدام به درج شماره فکس و یا ایمیل می کنند.
۷) گذاشتن شرط مدرک تحصیلی بالا را مگر در مواردی که جزو الزامات و پیش نیاز های شغل فروش باشد پیشنهاد نمی کنم.نمونه های بسیاری از افراد دارای مدارک تحصیلی بالا دیده ام که توان مندی فروش نداشته اند و بر عکس آن با بسیاری از اقراد با مدارک تحصیلی پایین اما توانمند در حوزه بازاریابی و فروش کار کرده ام.شغل فروش نیازمند هوش هیجانی (EQ) بالایی می باشد .مدرک تحصیلی بالا الزاما دال بر هوش هیجانی بالا نیست.
۸)اگر به دنبال استخدام مدیر فروش متخصص و حرفه ای هستید مجلات و نشریات صنعت خود را فراموش نکنید.در مجلات تخصصی حوزه کار خود آگهی استخدام چاپ کنید.عموما مدیران فروش و کارشناسان فروش حرفه ایی مجلات صنعت خود را مطالعه می کنند.
۹)اگر حقوق فوق العاده و جذابی نمی توانید پرداخت کنید از نوشتن آن خودداری کنید.به اعتقاد من یک فروشنده خود حقوق و مزایای خود را تعیین می کند.برای یک فروشنده ممکن است رقم چند ده میلیونی در ماه هم کم باشد و برای فرد دیگری حقوق اداره کار هم زیاد باشد!فقط زمانی حقوق را بنویسید که فکر می کنید می توانید تعداد زیادی را به واسطه آن به سمت خود جذب کنید.
۱۰)اگر نیروی فروش ساده می خواهید می توانید در متن آگهی خود قید کنید به همراه آموزش بازاریابی و فروش
برای آگهی استخدام نیروی فروش علاوه بر نشریات از فضای وب هم می توانید استفاده موثری ببرید.