مثلث بازاريابی خدمات
آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛ تعریف مثلث بازاريابی خدمات اين است که در هرخدمتی که توسعه پيدا می کندسه گروه با هم کار می کنند تا خدمات به مشتری عرضه شود.
در واقع بازيگران اصلی خدمات سه گروه هستند.
1- شرکت يامديریت
2- مشتری
3- عرضه کننده خدمات.
بين اين سه گروه ،سه نوع بازاريابی بايد انجام شود تا بتوان گفت که خدمات با موفقيت به مشتری منتقل می شود.
اين سه نوع بازاریابی عبارتنداز : بازاريابی درونی،بازاريابی بيرونی وبازاریابی متقابل ( تعاملی)
اولين بازاريابی که باید اتفاق یيفتد بازاريابی بيرونی است.که شرکت بايد در مقابل مشتری انجام دهد ؛يعنی اطمينان دادن به مشتری ؛
بازاريابی بعدی بازاريابی تعاملی است که به معنای حفظ اطمينان مشتری است .
بازاريابی تعاملی در آن واحد رخ می دهد.يعنی در همان لحظه که کارکنان ما بامشتری تعامل وبرخورد دارند.
بازاريابی بعدی بازاريابی درونی است. يعنی امکان پذیر کردن قولهای داده شده. يعنی چگونه کارکنان را قادر سازيم که بتوانند قول بدهند وبه قول هايی که داده اند عمل کنند.
در واقع سیستمی که خدمات را ارائه می دهد بايد مهارت ،توانايی ،ابزار وانگيزه لازم برای ارائه خدمات را داشته باشد.
در مثلث بازاريابی خدمات ،تمام اضلاع اين مثلث برای يک بازاریابی جامع ،ضروری ولازم هستند.
عامل ديگر که بايدبه اين مثلث اضافه کنيم بحث فناوری است . بهتر است مثلث بازاريابی خدمات را به شکل هرم در آوريم وفناوری را مرکز اين هرم قراردهيم .
این هرم به ما می گويد که بازاريابی تعاملی از طريق فناوری هم می تواندانجام شود.
همچنين اين هرم پيشنهاد می کند که مديريت مسئول تسهيل کردن ارائه خدمات ،نه تنها از طريق نيروی انسانی ،بلکه از طريق فناوری نيز هست.يعنی خيلی وقتها مديريت از طريق فناوری ،ارائه خدمات را آسان می کند؛در حالی که نيازمند نيروی انسانی نيستيم ودر نهايت اين هرم به ما می نماياند که گاهی اوقات ، مشتری به جای اين که باانسان تعامل داشته باشد،بافنا وری تعامل دارد.